המלחמה בין עיריית הרצליה למדינה מסרבת לדעוך: הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בעיר הודיעה היום (ד') כי היא מתנגדת לקידום תוכנית "קריית מסלול", הכוללת 2,000 דירות חדשות ושטחי מסחר ותעסוקה בהיקף של עשרות אלפי מ"ר על שטח שדה התעופה הרצליה, שעתיד להתפנות בצפון העיר. מדובר בתוכנית מפורטת ראשונה במתחם שדה התעופה, שקודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ואושרה בתחילת השבוע על ידי הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי הודעת העירייה, "לצערה של הוועדה המקומית, התוכנית אושרה תוך דחיית כל הטענות המהותיות שהוועדה המקומית העלתה בהתנגדויותיה. התוכנית מוסיפה מעל 2,000 יחידות דיור ו-46,400 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה, והכל ללא קיומן של תשתיות מהותיות וחיוניות, לרבות ביוב, ניקוז, מים, חשמל ותחבורה, ואף ללא צפי סביר לתכנון וביצוע פתרונות אלו בעתיד הנראה לעין".
1 צפייה בגלריה
תוכנית קריית מסלול הרצליה
תוכנית קריית מסלול הרצליה
תוכנית קריית מסלול הרצליה
(הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים)
"לפיכך מבהירה הוועדה כי תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה לביטול התוכנית, וכי היא לא תשתף פעולה למימוש התוכנית, זאת גם נוכח הניסיון הרע של הוועדה המקומית והעירייה באי קיום הבטחות לתכנון וביצוע פתרונות תשתית חיוניים", נכתב. בכך מכוונת העירייה לטענות שכבר השמיע בחודשים האחרונים ראש העיר, משה פדלון, נגד רמ"י, לפיהן האחרונה לא כיבדה את הסכם הגג שנחתם בין הצדדים והבהיר כי אין בכוונתו לקדם היתרי בנייה במתחם אחר בעיר - קריית השחקים.

בכירי הנדל"ן בממשלה דווקא מרוצים מהתוכנית

שכונת המגורים החדשה, המתוכננת במתחם שדה התעופה הרצליה, כוללת 1,940 יחידות דיור ו-350 יחידות דיור מוגן, 33 אלף מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה וכן שטחים פתוחים בהיקף של 34 אלף מ"ר. מדובר, כאמור, בתוכנית ראשונה מתוך שלוש תוכניות מפורטות המתוכננות ברובע הצפוני של הרצליה ומקודמות בותמ"ל. בהודעת מינהל התכנון מתחילת השבוע נכתב כי החלטת הוועדה לאשר את התוכנית הייתה בהתאם להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה באוגוסט 2019, שהציעה לראשונה הסדרה סטטוטורית של השדה באופן זמני במסגרת תוכנית המתאר הארצית לפריסת שדות תעופה (תמ"א 15 ב').
התוכנית, שנערכה על ידי משרד פרחי צפריר אדריכלים, משתרעת על שטח של כולל של 176 דונם ואופי הבינוי המתוכנן כולל מבני מגורים בני 8-27 קומות ובמגדל נוסף בן 40 קומות שיוקם בסמוך לכניסה לתחנת המטרו העתידית. עוד מתוכנן במסגרת התוכנית פארק עירוני שישתרע על שטח של 21 אלף מ"ר במרכז התוכנית, וזאת במטרה לשמר את תוואי מסלול ההמראה ההיסטורי. בשטח התוכנית מצויים מבנים היסטוריים מימיה הראשונים של הקמת המדינה, והתוכנית קובעת לגביהם הוראות שימור.
עם אישור התוכנית, בכירי הנדל"ן בממשלה לא הסתירו את שביעות רצונם, אולם כעת, כאמור, יצטרכו להתמודד עם התנגדות העירייה עצמה, שלא תמהר לשחרר היתרי בנייה. שרת הפנים, איילת שקד, מסרה בתחילת השבוע כי "מדובר בתוכנית משמעותית, אשר מוסיפה 1,940 יחידות דיור בלב אזורי הביקוש. זו תוכנית ראשונה במתחם שדה התעופה המתפנה. מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון במשרד הפנים, יחד עם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יקדמו תוכניות איכותיות נוספות במרכז הארץ שיתנו מענה הן להיצע יחידות הדיור והן לתשתיות. בנוסף, אפעל שהשדה לא יפונה עד שתקודם החלופה".
יו"ר מטה התכנון הלאומי הנכנס, עו"ד שלומי הייזלר, הוסיף: "תוכנית קריית מסלול היא תוכנית המבטיחה איכות חיים ברמה הגבוהה ביותר עבור התושבים, תוך מתן מענה להיצע יחידות דיור מגוון, שטחי ציבור, תעסוקה ומסחר ושטחים פתוחים, והיא מהווה נדבך חשוב בפיתוח צפון מטרופולין תל אביב. לצד אישור התוכנית, יעשה מאמץ למצוא חלופה מתאימה לשדה התעופה בהרצליה".
ואילו יעקב קוינט, מנהל רמ"י, ציין: "מדובר בתוכנית משמעותית אשר מטרתה לספק את הביקושים הגבוהים לדיור במחוז תל אביב ובעיר הרצליה בפרט. התכנית חלה ברובע חדש במקום שדה התעופה שעתיד להתפנות ומעניקה לצד תכנון מגורים איכותי מוטה תחבורה ציבורית, שטחי מסחר ומרחב ציבורי רחב הכולל פארק עירוני לשימוש תושבי העיר".