צפו בריאיון באולפן ynet עם נטע פלוטניק (השחקנית המובילה את הקמפיין) ויעל פפר (נפגעת אלימות בעבר):
עלייה דרמטית באלימות נגד נשים במהלך שנת הקורונה: מרכז המידע והמחקר של הכנסת פרסם לאחרונה דו"ח ובו חשף עלייה של 12% במספר תיקי האלימות שנפתחו במשטרה בתקופת הקורונה, ובמקביל עלייה של 11% במספר הנשים השוהות במקלטים לנשים נפגעות.
לאור הנתונים המדאיגים, התאגדו שמונה עמותות הנאבקות למען נשים בסיכון לקמפיין משותף, בהובלת "עיגול לטובה" - עמותה המאפשרת לעגל עסקאות בכרטיס האשראי לטובת פעילות חברתית.
הקמפיין, אותו הוביל בהתנדבות משרד הפרסום מקאן תל אביב, כולל סרטון שבו מוצגת אשה שמודדת מספר שמלות, כשהיא מנסה לאתר את הלבוש אשר ירצה את בן זוגה. בסוף הסרטון עולה הכיתוב: "יותר מדי נשים בישראל מחפשות את השמלה שלא תעצבן אותו". מטרת הסרטון היא להציג את החיים תחת מעגל האלימות, שבאים לידי ביטוי בניואנסים קטנים ומצטברים להם נאלצות לציית נשים הנמצאות בזוגיות מאיימת ואלימה. הוא מעביר תחושה מאוד מטלטלת כי הוא שם דגש על כך שבמבט אחד, בלי אלימות או הרמת קול או הרמת יד, יש לתוקף שליטה אבסולוטית על הקורבן - האישה מרגישה מאוימת, ומתיישרת לפי הרצון של בן הזוג.

"לא חוזרת להיות עם גבר תחת שליטה"

יעל פפר, מרצה ומעבירת סדנאות, נפגעת אלימות בעבר משתפת באולפן ynet: "הסיפור שלי תוקשר כי הייתי אחת מהנשים של גואל רצון ואני רוצה לקחת אתכם הרבה מאוד שנים לפני כן, עוד כשהייתי בת 18, לפני 30 שנים, חוויתי בדיוק את מה שנראה על המסך בקמפיין המדהים הזה. הזדהיתי, ולא רק שהזדהיתי, הרגשתי שזו אני השחקנית שמגלמת את הדמות שמול המראה, וכתבתי סצנה קטנה בספר שלי 'גאולה מרצון', שמשתפת בדיוק מה מראים על המסך שהוא מדהים בעיניי.
1 צפייה בגלריה
יעל פפר
יעל פפר
"חייתי את השליטה הזאת במשך 15 שנים". יעל פפר
"לאחר מכן אחרי שעברתי את מה שעברתי בגיל 18 עם חבר נעוריי שדרש ממני להחליף בגדים בטענה שהוא מאוד-מאוד אוהב אותי ודואג לי, ושטיפות מוח שמגיל צעיר מאוד אמרתי לעצמי 'אני לתפקיד הזה לא חוזרת, לא חוזרת להיות עם גבר תחת שליטה', ובסופו של דבר כן חייתי את השליטה הזאת במשך 15 שנים. אני עוד יותר אחזק את מה שנאמר כאן, כי אחרי שברחתי מגואל רצון ולאחר שמסרתי את הבגדים שהייתי כלואה בתוכם 15 שנים, הכרתי בחור שהיה מאוד קנאי לי וראה בי כרכוש, הייתי בטוחה שזה הגבר היחיד על פני האדמה שפתאום רואה אותי כ'יעל', כי כשהייתי אצל גואל מחיקת הזהות זה סיפור אחר, ורואה אותי כיעל, ואוהב אותי מאוד ופרגן לי ואמר כמה שאני יפה ושמלות ולאחר חודשיים החל מאבק של 'תורידי את הבגדים', אפילו קרע את הבגדים מגופי. לא סתם אמרתי החיזור, החיזור הגורלי, הניגון חוזר וחוזר, והיום אני מגדלת בנות בגילי 18-20 ואני צריכה כל פעם מחדש לטפטף להן ולהסביר מה זו אהבה, וזה לא פשוט בכלל כי מאוד לא קל וצורם לקבל שהאהבה זה תחת שליטה, תחת מבטים מאוד חודרניים כאילו".
צפו בסרטון הקמפיין:
הקמפיין קורא בפועל לישראלים לעגל את הקניות בכרטיס האשראי כתרומה לעמותות הנאבקות למען נשים בסיכון בישראל. התהליך פשוט ולוקח פחות מדקה: נכנסים לעמוד הקמפיין, ממלאים פרטים בסיסיים ומעתה עודף האגורות שלכם ברכישות בכרטיס האשראי יופנה לטובת העמותות הנלחמות למען נשים בסיכון. לדוגמא אם ביצעתם רכישה ב-19.70 שקלים, העסקה תתעגל ל-20 שקלים, ו-30 אגורות יופנו לתרומה. סכום התרומה הממוצע בדרך זו עומד בסך הכל על כ-4 שקלים בחודש. מאות אלפי ישראלים (מעל 425 אלף כרטיסי אשראי) כבר מעגלים לטובה עבור כ-200 עמותות בישראל.
"הקמפיין יסייע לנו להעלות את המודעות לנושא האלימות נגד נשים ויאפשר לציבור לתמוך בעמותות הפועלות למען הנשים בישראל", מסביר שלומי צדקי, מנכ"ל עיגול לטובה. "משבר הקורונה הביא איתו מצד אחד ירידה בהיקף התרומות עבור העמותות, ומהצד השני עלייה חדה במספר הנשים הזקוקות לסיוע. התרומה של עודף האגורות מסתכמת בסה"כ במספר שקלים בודדים לחודש אבל עבור העמותות הכסף הקטן הזה מאפשר מענה לנשים נוספות הנמצאות בסיכון".
"תקופת הקורונה העצימה וחשפה את הממדים של תופעת האלימות כלפי נשים", מסכמת דנה מיטב, מנכ"לית שדולת הנשים. "העמותות מצאו את עצמן בפני עלייה חדה בכמות הפניות של נשים בבקשה לעזרה, וצורך לפעול למענן למתן מענים הולמים. התרומה הקטנה של עודף האגורות תוכל לחזק את העמותות הפועלות למען נשים במצוקה כך שכל אישה במצוקה תקבל מענה".
העמותות המשתתפות במהלך הן: שדולת הנשים בישראל, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, רוח נשית, מרכז ייעוץ לאשה, מעון חירום לנשים, כייאן, בת מלך, איתך-מעכי.
  • להצטרפות לקמפיין ולתרומה למאבק באלימות נגד נשים לחצו כאן.