"התפקיד שלנו הוא להביא את אלוהים לחיילים ואת החיילים לאלוהים" – כך אומר קולונל (אל"מ) שמואל פלסינברג, הרב הצבאי הבכיר ביותר בצבא ארצות הברית. פלסינברג הוא הרב של פיקוד אירופה בצבא ארה"ב, ואחראי על מתן שירותי הדת לחיילים שמשרתים בצבא האמריקני ברחבי אירופה.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הקונספט של חופש דת הוא חלק מהצורך להחזיק רב צבאי", אומר הרב פלסינברג. "זה נוגע לעמידות של החיילים ולבריאות הנפשית שלהם. כל התוכניות מדגישות את החשיבות של חיזוק הרוחניות. כשחייל כשיר מבחינה רוחנית, הוא יעיל יותר בקרב. כדי לבנות כוח צבאי, צריך לבנות חוסן רוחני. תמיכה דתית היא חיונית היום לא פחות מאוכל ומציוד".
קראו עוד בערוץ היהדות:
פלסינברג השתתף בפסגת הרבנים הצבאיים שנערכה במהלך כנס ועידת רבני אירופה, שהתקיים במינכן בסימן 1,700 שנה להתיישבות יהודים, וסביב הנושא של מנהיגות רבנית בעת חירום. בפסגה השתתפו, בין השאר, רבנים צבאיים שהגיעו במיוחד מישראל – סא"ל יונתן רובין, רב פיקוד הצפון, וסא"ל אופיר טובול, הרב של חיל הים הישראלי.
5 צפייה בגלריה
פסגת הרבנים הצבאיים במינכן
פסגת הרבנים הצבאיים במינכן
פסגת הרבנים הצבאיים במינכן. "יכולים ללמוד זה מזה, מהניסיון של כל רב ורב"
(צילום: אלי איטקין)
בין הרבנים הצבאיים שהשתתפו באירוע מרחבי העולם, גם הרב מרדכי אליעזר באלה, הרב הפדרלי הצבאי בגרמניה, וגם רבה הראשי של לייפציג וחבל סקסוניה וחבר ועידת רבני אירופה; הרב ישראל מולר, הרב הראשי של צבא בלגיה; הרב ניר נדב, רב צבאי בצבא בריטניה; ועוד.
"חשבתי שחשוב לבנות רשת של רבנים צבאיים ביחד עם רבני ארץ ישראל", מסביר הרב באלה, שיזם את מפגש הרבנים הצבאיים הראשון מסוגו. "אנו יכולים ללמוד זה מזה, מהניסיון שיש לכל רב ורב. בלי חברות, קשר ואפשרות ללמוד זה מזה, לא יכולים לעבוד בצורה נכונה". ברשת שנוצרה חברים עוד מספר רבנים צבאיים שנבצר מהם להגיע למפגש, אך עומדים בקשר עם שאר הרבנים.

"למה צריך בכלל יהודים כאן?"

חלק מהרבנים הצבאיים משרתים במדי צבא, כמו הרב פלסינברג מצבא ארה"ב והרב מולר מצבא בלגיה. הרב באלה לעומתם משרת בבגדים אזרחיים, כמו כל קציני הדת בצבא הגרמני – יהודים, נוצרים ומוסלמים.
הרבנים סיפרו בכנס על השאלות והפניות שהם מקבלים מחיילים. "בתחילת הדרך קיבלתי בעיקר פניות מחיילים בנוגע לשמירת שבת", סיפר הרב באלה. הרב מולר סיפר כי מרבית החיילים היהודים בצבא הבלגי אינם דתיים, אבל זקוקים לליווי של רב ולקשר עימו: "יש גם שאלות ובקשות לעזרה בנושאים סוציאליים במובן היהודי".
5 צפייה בגלריה
הרב קולונל שמואל פלסינברג
הרב קולונל שמואל פלסינברג
הרב קולונל שמואל פלסינברג. "לאחרונה היה חייל יהודי שרצה אישור לגדל פאות ארוכות, ולא רק 2 אינץ' – והצבא החליט להיענות לבקשה שלו"
(צילום: איתמר אייכנר)
"אני יושב בהרכב שנוגע לבעיות מורליות לכלל החיילים, ולאו דווקא החיילים היהודים", ציין. "פונים אלינו גם חיילים לא יהודים. קיבלנו למשל פנייה מחייל שנפטר לו קרוב משפחה וביקש שאעזור לו בהלוויה יהודית. חייל אחר ביקש טופס שחרור כדי להגיע לבית כנסת ביום כיפור. התקשרתי למפקד שלו והשגתי לו את האישור המיוחל".
הרב נדב סיפר על פנייה מחייל יהודי לפני יציאה לשייט מבצעי על ספינת מלחמה של צבא הוד מלכותה: "הייתי צריך לדאוג לו לחרוסת, ליין ולמצות. היו גם קצינים יהודים שהעלו שאלות ערכיות – האם להיכנס למבצע צבאי מסוים עם נשק או לא".
הרב מולר, צבא בלגיה: "היה לי מקרה באפסנאות שמישהו זרק הערה: 'למה צריך בכלל יהודים כאן'. אבל כרב צבאי אני מרגיש שיש הערכה רבה לכך שיש חיילים יהודים"
לדברי הרבנים הצבאיים, כיום צבאות רבים בעולם מקבלים בחיוב את נוכחותם של חיילים יהודים – אבל לא תמיד הכול הולך חלק. "אנחנו נתקלים באופוזיציה מצד אנשים בצבא שהם נגד עירוב של דת בכלל, לאו דווקא יהודים", סיפר הרב מולר מבלגיה. "היה לי מקרה באפסנאות שמישהו זרק הערה: 'למה צריך בכלל יהודים כאן'. אבל כרב צבאי אני מרגיש שיש הערכה רבה לכך שיש חיילים יהודים".

בקשות לגדל זקן – לא רק מיהודים

תפקידם של הרבנים הצבאיים בצבא האמריקני הוא לספק סיוע דתי ולייעץ למפקדים במגוון נושאים. "איך דת משפיעה על הקרב? איך עוזרים לכוחות ולמורל?" אומר הרב פלסינברג. "אנחנו מספקים תמיכה דתית לחיילים ובכלל, בכל מה שקשור לענייני דת, באזור שבו אנו נמצאים – גם אם זה קשור לפעילות של הצבא. למשל, עוסקים בשאלה איך לא לפגוע באתרים דתיים בפעולה, וכדומה".
5 צפייה בגלריה
חיילים אמריקנים  מוצבים ב פולין ליד גבול אוקראינה
חיילים אמריקנים  מוצבים ב פולין ליד גבול אוקראינה
חיילים אמריקנים בפולין, ליד גבול אוקראינה
(צילום: רויטרס)
לדבריו, "הדברים השתפרו מאוד בצבא האמריקני. יש הנחיות שלפיהן בקשות דתיות נענות, אלא אם זה פוגע במבצע. יש נכונות לסייע ולהיענות לדרישות דתיות. בחמש השנים האחרונות צבא ארה"ב עושה מאמץ גדול בנושא. אם למשל חייל יהודי רוצה לגדל זקן, היום יש מדיניות רשמית שיכולים לקבל אישור חריג".
הוא מוסיף כי "חיילים תמיד מדהימים אותנו בבקשות. המצב מעולם לא היה טוב יותר. לצבא יש הגבלה שהזקן לא יכול להיות ארוך מ-2 אינץ' (כ-5 ס"מ). אנו מקבלים בקשות לזקן גם מחיילים סיקים ומוסלמים, ולאחרונה הגיעה בקשה מחייל שמגדיר עצמו ויקינגי. הרב הצבאי מאשר את כנות הבקשה וקובע אם יש לה בסיס דתי. לאחרונה היה חייל יהודי שרצה אישור לגדל פאות ארוכות, ולא רק 2 אינץ' – והצבא החליט להיענות לבקשה שלו".
הרב פלסינברג, צבא ארה"ב: "בפסח עשיתי סדר בגרמניה ובפולין. היה רב במילואים שגר בישראל והוצב ביחידה בגרמניה – הוא הגיע במיוחד מישראל וקיבל תחת אחריותו חמישה בסיסים נפרדים"
הרב פלסינברג, שבין הפעילויות שלו גם עורך חתונות יהודיות לחיילים, מדגיש שהמדיניות מושפעת גם מסוג הפעילות הצבאית. "כשחייל נמצא בפעילות מבצעית בג'ונגל, זה לא כמו חייל שמוצב בבית ונמצא בתרגיל. זה תלוי בנסיבות". לדבריו, לפני החגים, הרבנים הצבאיים צופים חלק מהצרכים: "אנחנו דואגים לשלוח לשטח רבנים צבאיים שיסייעו שם ליהודים. בפסח עשיתי סדר בגרמניה ובפולין. היה רב במילואים שגר בישראל והוצב ביחידה בגרמניה – הוא הגיע במיוחד מישראל וקיבל תחת אחריותו חמישה בסיסים נפרדים".

בין צה"ל לצבאות הזרים

"יש פה הדדיות שאנו לומדים אותה מהרבנים הצבאיים בחו"ל", אמר הרב סא"ל רובין, רב פיקוד הצפון. "כל הרבנים עוסקים בטיפול בחיילים בני כל הדתות. הצרכים כמובן יהיו שונים, אבל היכולת לתת מענה לכל חייל באשר הוא שם – זה משהו שהם מתמחים בו. מצידנו, אני מרגיש שאנו יכולים לתרום להם מהידע ומהניסיון של ניהול מערכת רבנות צבאית לאורך שנים רבות".
5 צפייה בגלריה
לתת מענה לכל אחד. חייל דתי
לתת מענה לכל אחד. חייל דתי
לתת מענה לכל אחד. חייל דתי
(צילום: דובר צה"ל)
הרב טובול סיפר כי בשל העובדה שספינות חיל הים מפליגות ברחבי הגלובוס, הוא נעזר ברבנים צבאיים שפועלים בצבאות זרים: "יש לנו נציג של חיל הים שיושב בבחריין. הרב הצבאי האמריקני בבחריין עוזר לו בנוגע לאוכל כשר. קצין שלי, יהודי ישראלי, יצא לאימון משותף של שלושה חודשים על כלים של צבא ארה"ב. יצרתי קשר עם סגן הרב הראשי של הצי האמריקני, חיברתי ביניהם – והוא ידאג לו לכל מה שהוא צריך".
בין השאר סיפר הרב טובול לרבנים על דילמות של חיל הים הישראלי שנוגעות לנוכחות הצבאית הישראלית בעיר המספנות הגרמנית קיל – שם מייצרים את הצוללות וספינות המלחמה המשמשות את חיל הים. "איך עוברים יום טוב שני של גלויות על ספינה?" הייתה השאלה ההלכתית שעמדה על הפרק, על כל הנגזרות שלה, כגון האם חיילים רשאים לעשות עבודות בפרהסיה על האונייה במועד הזה.

להיות רב יהודי בצבא גרמניה

הרבנים מחו"ל מסרבים לומר כמה חיילים יהודים משרתים בצבאות שלהם, ומדגישים שמדובר בסוד צבאי. בעבר פורסם שבצבא גרמניה יש כ-300 חיילים יהודים. הרב באלה סיפר שבחודשים הקרובים יצטרכו עוד שלושה רבנים צבאיים לצבא הפדרלי הגרמני, ובעתיד אמורים להיות 10 רבנים.
5 צפייה בגלריה
כוחות צבא גרמניה ב ליטא
כוחות צבא גרמניה ב ליטא
כוחות של צבא גרמניה במזרח אירופה. "עד עכשיו יהודים מעטים הלכו לשרת בצבא הגרמני, בגלל הסיבות ההיסטוריות"
(צילום: EPA)
רבנים צבאיים בצבא הגרמני נשלחים לעיתים לסייע לחיילים שמוצבים בחו"ל במשימות של נאט"ו, למשל בפעילות של צבא גרמניה במאלי שבאפריקה. "עד עכשיו יהודים מעטים הלכו לשרת כחיילים בצבא הגרמני, בגלל הסיבות ההיסטוריות. אנחנו צריכים לשנות הפרדיגמה", אמר הרב.
הרב באלה מסייע לחיילים באוכל כשר, ומשתף פעולה לא פעם עם כמרים ואימאמים. בחגים הוא דואג שיהיה לחיילים מקום לחגוג בו: "בפורים האחרון ארגנו קריאת מגילה בברלין, וחיילים הגיעו לשם במדים. זה היה מרגש מאוד". לצד הדברים החיוביים, הרב מודה שחלק מהתלונות של החיילים היהודים בצבא הגרמני נוגעות לגילויים אנטישמיים שהם נתקלים בהם. "אני הכתובת שלהם. זאת זכות גדולה עבורי, לעשות את זה", הוא אומר, "אני מרגיש אחריות כבדה על הכתפיים, ומתפלל כל יום שלא יהיו תקלות".
הרב באלה, צבא גרמניה: "היעד הוא שחייל שומר מצוות יראה בעוד 10 שנים ערך באפשרות לעשות קריירה צבאית בגרמניה במקביל לשמירת המצוות". הוא מודה שחלק מתלונות החיילים היהודים נוגעות לגילויים אנטישמיים
בתשובה לשאלה מה היעד שלו, משיב באלה כי "היעד הוא שחייל שומר מצוות יראה בעוד 10 שנים ערך באפשרות לעשות קריירה צבאית בגרמניה במקביל לשמירת המצוות. חלק מהעבודה שלי הוא ליצור קשר עם כל האלופים בגרמניה. יש בצבא גרמניה 200 אלופים, ואני בונה איתם קשר שדרכו אני מסייע לחיילים יהודים".