1 צפייה בגלריה
מסכה עם דגל ישראל
מסכה עם דגל ישראל
(צילום: shutterstock)
הסרת המסכות בחללים סגורים, הלוא היא הצוואה הפוליטית שהותיר לנו שר הבריאות היוצא יולי אדלשטיין, היא ממש לא סיבה למסיבה. שריקת הסיום החגיגית של שלטון נתניהו אינה מקור לשמחה, להקלה ולגאווה – אלא לדאגה ולסכנה מיותרת.
אין ספק שמדינת ישראל ניצחה את נגיף הקורונה, לפחות נכון להיום. המדענים עדיין מתקשים להבין כיצד שיעור התחסנות של 55% בלבד הביא אותנו למצב שהוא דמוי חסינות עדר, אולם עם העובדות קשה להתווכח: הסרת המגבלות הכוללת הוכיחה שאין בה סכנה, והמשק בישראל מתפקד באופן מלא כבר שבועות ארוכים ללא החרפה במצב התחלואה, ואף להפך.
אולם המגבלה האחרונה שנותרה מהשנה הקשה הזו שונה בתכלית משאר המגבלות שהוטלו עלינו. ראשית, פשוט מכיוון שאין בה שום הפרעה של ממש לשגרת חיינו. כולנו, קטנים כגדולים, התרגלנו להסתובב כשפנינו מכוסות, מוגנים ממחלתם של אחרים, ולא פחות חשוב – מגינים על אחרים מפנינו.
ברקע התחזקות הנגיף, הירידה שנראית בתחלואה בארצות מחוסנות, בהן ישראל, אינה עובדה מוגמרת וסופית שניתן לסמוך עליה, בעיקר כאשר מיליוני בני אדם עדיין אינם מחוסנים
השימוש הקולקטיבי במסכות מהווה ערבות הדדית יעילה מאין כמותה נגד הדבקה במחיר זעום ביותר – חוסר נוחות קל שהתרגלנו אליו. השימוש התכוף במרחב הציבורי הפך בזכותן בטוח בהרבה לכולנו. בשקילת התועלת הזניחה הטמונה בהסרתן אל מול הסיכון הפוטנציאלי הטמון בה במקרה של התפרצות חוזרת, נטילת הסיכון הזה היא טיפשית ומיותרת.
גם העיתוי שבו נבחר הצעד הפזיז הזה תמוה. בחו"ל משתולל כעת וריאנט דלתא, הווריאנט ההודי האלים והמידבק. בבריטניה המחוסנת מספר הנדבקים מזנק שוב, וגם בארה"ב צופים שיהפוך במהירות לזן הנגיף השולט. מה תהיינה השלכות השינוי הזה על התחלואה והתמותה עוד לא ברור, וגם מידת היעילות של החיסונים לגביו עדיין נמצאת בסימן שאלה. מנתונים שנאספו באנגליה עולה כי כמעט שליש מהחולים שמתו שם לאחר שנדבקו בו היו מחוסנים פעמיים. בדיוק כמונו.
מחקר שנעשה במעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות גילה כי רמות הנוגדנים המנטרלים בדמם של מחוסנים כנגד הווריאנט הזה יורדות ב־52% חודש לאחר החיסון השני. יכולת ההדבקה הגבוהה שלו עלולה לגרום לכך שהוא יתפשט במהירות באוכלוסיית הבלתי מחוסנים, בהם ילדים וצעירים, כפי שקרה בבריטניה.
שרית רוזנבלוםשרית רוזנבלוםדנה קופל
"כיום, מול הווריאנט הבריטי אנחנו נמצאים במצב של חסינות עדר עם שיעור מחוסנים של כ־58%", אמרה פרופ' אלה מנדלסון, מנהלת המעבדה, ומזהירה כי "מול וריאנט מידבק יותר ב־50% ייתכן שהשיעור הזה לא יספיק".
ברקע התחזקות הנגיף, הירידה שנראית בתחלואה בארצות מחוסנות, בהן ישראל, אינה עובדה מוגמרת וסופית שניתן לסמוך עליה, בעיקר כאשר מיליוני בני אדם עדיין אינם מחוסנים. במציאות דינמית כזו הסרת המסכות היא צעד שראוי שכל אחד מאיתנו ישקול בכובד ראש, ויחליט האם הוא מיישם אותה באופן אישי - או לא.
  • שרית רוזנבלום היא עיתונאית "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com