הסגר השלישי פגע קשות במשק הישראלי, שכבר החל להתאושש במהירות. הצמיחה בישראל הייתה שלילית בשיעור של 6.2% ברבעון הראשון של השנה, בשל הסגר השלישי שנמשך בכל חודש ינואר ועד ל-7 בפברואר ולאחר מכן פתיחת המשק בהדרגה. כך דיווחה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) באומדן השני של החשבונות הלאומיים לרבעון הראשון של השנה, לאחר שבהערכה בחודש שעבר הירידה בצמיחה נאמדה ב-6.5%.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ירידה של 2.6% הייתה ברבעון הראשון בתמ"ג העסקי לעומת ההערכה הראשונית כי הירידה הייתה גבוהה בהרבה, בשיעור של 7.1%. עוד מתברר כי ברבעון הראשון של השנה נרשמה, בשל סגירת רוב העסקים בסגר, ירידה של 3.4% בהוצאה לצריכה הפרטית.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
עסקים סגורים ברחוב הילל בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יחד עם זאת, כאשר מנכים את ההוצאה למוצרים בני קיימה כמו מכוניות, מקררים ומכונות כביסה, נרשמה למעשה עלייה של 7% בצריכה הפרטית, שמובילה את הצמיחה בישראל בשנים האחרונות.
עוד דיווחה הלמ"ס כי ברבעון הראשון נרשמה ירידה מדאיגה למדי בשיעור של 16% בהשקעות בנכסים קבועים, ירידה עצומה של 23% בהוצאה לצריכה הציבורית, אולם דווקא עלייה של 15% ביצוא הסחורות והשירותים, חרף הסגר השלישי, ועלייה של 11.9% ביבוא הסחורות והשירותים.
כבר עתה ברור שברבעון השני של השנה, שיסתיים בעוד שבועיים, הצמיחה במשק זינקה ויחד עמה צפויים נתונים חיוביים רבים על המשק, בעיקר בירידה בשיעור האבטלה וצמצום בגירעון בתקציב המדינה, עם פתיחת כמעט כל המשק וחזרה לשגרה.