החגים הסתיימו, הילדים כבר חזרו לגני הילדים ולבתי הספר, ולצד השינויים הרבים - נראה שהשהות הארוכה מול המסכים דווקא כאן להישאר. והנה, מחקר חדש חושף כי הסיכוי של ילדים בני שש לפתח קוצר ראייה - עלה בעקבות שימוש מוגבר במסכים השונים. המחקר שפורסם לאחרונה בכתב עת אנגלי בידי חוקרים סינים עולה בקנה אחד עם ממצאים שחשפו עלייה חדה בזמן המסכים, שגדל משעתיים וחצי לשבע שעות בממוצע ביום.
3 צפייה בגלריה
"גידול של פי שלושה בשכיחות קוצר ראייה בשנת 2020"
"גידול של פי שלושה בשכיחות קוצר ראייה בשנת 2020"
"גידול של פי שלושה בשכיחות קוצר ראייה בשנת 2020"
(צילום: shutterstock)
המחקר, שבדק שתי קבוצות של ילדים בני שש עד שמונה בהונג קונג שבסין, מצביע על כך שסגרים והגבלות אחרות עלולים לגרוע מהראייה. החוקרים, שנעזרו בנתונים שנאספו בקרב יותר מ-120 אלף ילדים בגיל דומה בסין, גילו גידול של פי שלושה בשכיחות קוצר ראייה בשנת 2000.
קראו עוד:
החוקרים גייסו קבוצה אחת של תלמידי בית ספר בשנת 2015, וקבוצה נוספת בין ה-1 בדצמבר 2019 ל-24 בינואר 2020, כשהחלה המגפה. בנוסף לביצוע בדיקות עיניים, הצוות שאל את הילדים על משך הזמן שהם בילו בחוץ ובמסכים וביצעו עבודות אחרות בקרבת מקום. מעקב נעשה אחר שתי הקבוצות - האחת לאחר שלוש שנים, והשנייה לאחר שמונה חודשים.
התוצאות גילו כי אחד מכל חמישה ילדים מהקבוצה שנבדקה בתקופת הקורונה - פיתח קוצר ראייה. לאחר שלקח בחשבון את משך המעקב של כל קבוצה, הצוות מצא שכיחות שנתית מוערכת לקוצר ראייה של כמעט 30% בקבוצה מתקופת הנגיף, בהשוואה למעט פחות מ-12% בקבוצה שנבדקה לפני התקופה שקדמה למגפה, מה שמצביע על עלייה של פי 2.5 בשכיחות קוצר הראייה במהלך הקורונה.
3 צפייה בגלריה
ראייה
ראייה
"מספר לקויי הראייה בארץ הכפיל את עצמו בשנים האחרונות"
(צילום: shutterstock)
בישראל, כמחצית האוכלוסייה בישראל סובלת מקוצר ראייה, בעוד שמספר לקויי הראייה הכפיל את עצמו בשנים האחרונות. עוד לפני המגפה, בגילי שמונה ויותר, זמן השהות שמעבירים הישראלים מול מסך עשוי להסתכם במקרים רבים בלא פחות מעשר שעות בממוצע ביום.

"תסמונת ראיית המחשב"

כאשר מדברים על שימוש נרחב במסכים, חובה להזכיר את "תסמונת ראיית המחשב" הנחשבת לסיבוך הראייתי הנפוץ ביותר הקשור לשימוש ממושך בהם. מחקרים הצביעו על כך שבין 50% ל-90% מהמבוגרים המשתמשים תדיר במסכים במסגרת עבודתם, סובלים מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: גירוי בעיניים, יובש בעיניים, טשטוש ראייה, ראייה כפולה וכאבי ראש הקורים לאחר שהייה ממושכת מול מסך.
תסמונת זו נגרמת מהצורך של העין לכוון את עצמה קרוב למסך באופן שוטף, באמצעות שרירי העין וגמישות העדשה, מה שיוצר עליה עומס. תסמיני ה־CVS חולפים לאחר הפסקה נאותה משימוש במסך או מהתמקדות אחרת בעצם קרוב.
הגילים הצעירים חשופים לבעיות ראייה כתוצאה משימוש ממושך במסכים, ולאורך השנים מחקרים מזהירים שהשימוש המוגבר בהם בגיל צעיר עשוי להאיץ התפתחות של קוצר ראייה (מיופיה). מחקר מסוים אף גרס כי שימוש נרחב במסכים בקרב בני נוער עלול להיות מקושר לפזילה נרכשת. בנוסף, החשיפה למסכים גורמת להפרעה באיכות השינה ומתערבת במערכת השעון הביולוגי הפנימי שלנו, בהפרשת המלטונין, בתהליכים חיוניים בגיל ההתבגרות להפרשת הורמונים סדירה וגדילה תקינה.
3 צפייה בגלריה
יש קשר בין המסכים לבין פזילה נרכשת?
יש קשר בין המסכים לבין פזילה נרכשת?
יש קשר בין המסכים לבין פזילה נרכשת?
(צילום: shutterstock)
אם כן, לבילוי שעות רבות מול מחשב ומסכים יש קשר ישיר לסיכוי לפתח קוצר ראייה ולכן, רצוי להתכונן להמשך שנת הלימודים גם בהיבט הזה. איך עושים זאת? קבלו 10 טיפים לשמירה על העיניים כאשר מחויבים לשעות מסך רבות:
1. המסך צריך להיות ממוקם ישר מולנו, כשהקצה העליון בקו אחד עם העיניים ובמרחק של זרוע.
2. יש להביט מדי פעם בנקודה המרוחקת כ-6 מטרים מאיתנו.
3. מומלץ לקיים הפסקה מדי פעם ולתת לעיניים לנוח (למצמץ ולעצום אותן).
4. רצוי להיעזר בתאורה שולחנית שתאיר את השולחן משני צדדיו.
5. יש להימנע מתאורת ניאון או הלוגן המשתקפות במסך.
6. יש למקם את המסך באופן שימנע סנוור או השתקפות, ולכן רצוי שהוא לא יפנה לעבר חלונות.
7. יש להקפיד על אוורור בחדר למניעת יובש העיניים.
8. רצוי לעבוד עם רקע בהיר וכיתוב כהה ולהימנע מצבעים זרחניים אשר מעייפים את העיניים.
9. מומלץ שלא להשתמש באותיות קטנות מדי.
10. מומלץ לעבור בדיקת ראייה ועיניים אחת לכמה שנים, במיוחד אם במשפחה יש קרובים הסובלים מבעיות אלה. במידה ואובחנה בעיית ראייה, חובה להיבדק ולקבל טיפול מתאים.
הכותב הוא מומחה לרפואת עיניים ומייסד "ד"ר לוינגר מדיקל" מקבוצת דנאל