משפחה שאיבדה אב בן 84 לאחר שלקה בדימום מוחי, הסכימה לתרום את איבריו. בכך ניצלו ברגע האחרון חייה של אישה שמצבה הבריאותי הידרדר לאחרונה, ושנותר לה כחודש לחיות.
קראו עוד:
התרומה הגיעה מבית החולים רמב"ם בחיפה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה וניתנה לריקי שחף (66) משוהם, חולה בשחמת הכבד, אם לשלושה וסבתא לשישה. בשיחה עם ynet אחרי ההשתלה, אמרה: "אני מרגישה שקרה לי נס רפואי. הייתי במצב קשה, ובדיוק בזמן הנכון נוצר חיבור עם צוות רפואי נהדר ויוצא דופן, וכך יצאתי מזה. אני חוזרת לחיים".
לחתימה על כרטיס אדי - לחצו כאן
שחף הוסיפה שלפני 15 שנה הייתה במצב קשה, אבל אחר כך התאוששה וחיה חיים רגילים, עד שהגיעה לאחרונה הידרדרות קשה במצבה, שנעצרה בעקבות ההשתלה.
1 צפייה בגלריה
השתלת איברים  בתמונה מימין: המשתיל ד"ר אביעד גרביץ, ריקי שחף, ד"ר מיכל כהן-נפתלי - סגנית מנהל מכון כבד בבילינסון וד"ר אביתר נשר - מנהל מחלקת השתלות בבילינסון
השתלת איברים  בתמונה מימין: המשתיל ד"ר אביעד גרביץ, ריקי שחף, ד"ר מיכל כהן-נפתלי - סגנית מנהל מכון כבד בבילינסון וד"ר אביתר נשר - מנהל מחלקת השתלות בבילינסון
מימין: המשתיל, ד"ר אביעד גרביץ, המושתלת ריקי שחף, ד"ר מיכל כהן-נפתלי, סגנית מנהל מכון הכבד בבילינסון וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות
(צילום: דוברות בילינסון)
"לראשונה בישראל יצרנו תקדים כשהשתלנו כבד של אדם בן 84", אמר ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות בבילינסון. "מדובר בכבד באיכות מצוינת. יש בעולם ניסיון רב בהשתלות כבד ממבוגרים, והתוצאות טובות מאוד. בזכות המיומנות שרכשנו, יכולנו לבצע גם את ההשתלה הזו".
"הייתה התלבטות אם לחכות לכבד של אדם צעיר יותר או לבדוק כבד של בן 84. בנסיבות אחרות לא היינו לוקחים אותו, אבל בגלל מצבה הקשה של החולה בדקנו אם הוא ראוי לשימוש. למרות העובדה שזה היה כבד מאוד מבוגר, הוא נראה לנו במצב טוב, והשתלנו אותו. הוא התחיל לעבוד מידית"
לדבריו, המושתלת התאוששה היטב, ו-24 שעות אחרי הניתוח יצאה מהיחידה לטיפול נמרץ. ד"ר נשר הסביר שאלמלא ההשתלה היא לא הייתה ממשיכה לחיות, וההחלטה להשתמש בכבד של אדם מבוגר התקבלה לנוכח מצבה הקשה. "מחלות כבד הן קיצוניות, והחולים חיים על זמן שאול", אמר. "הייתה התלבטות אם לחכות לכבד של אדם צעיר יותר או לבדוק כבד של בן 84. בנסיבות אחרות לא היינו לוקחים אותו, אבל בגלל מצבה הקשה של החולה בדקנו אם הוא ראוי לשימוש. למרות העובדה שזה היה כבד מאוד מבוגר, הוא נראה לנו במצב טוב, והשתלנו אותו. הוא התחיל לעבוד מידית".
ד"ר נשר הוסיף שכשמשתילים איברים זקנים, יש סכנה שההשתלה לא תעבוד. "יש אפשרות שחלק מתפקודי הכבד לא יחזרו, הכבד יעבוד חלקית, ובסופו של דבר החולה לא יצליח לעבור את ההשתלה וימות", אמר. "לשמחתנו, מתברר שגם איברים של אנשים מבוגרים יכולים להציל חיים של צעירים".
דר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, הוסיפה: "כשמתקבלת הסכמת משפחה לתרום איברים, הרופאים מאשרים את התרומה על סמך תפקוד האיברים, מחלות הרקע ותוצאות ההדמיה, ללא קשר לגיל התורם, והמרכז להשתלות מקצה את האיברים לחולים לפי התור ברשימה הארצית. הרופא של החולה הראשון ישקול אם התרומה מתאימה לחולה הספציפי ויאשר את קבלת האיבר להשתלה. במידה שהאיבר אינו מתאים לחולה הספציפי, הוא יוקצה לחולה השני ברשימה".