בשבועות הקרובים יעלו לכבישי הארץ מכוניות ראשונות מדגם דאצ'יה דאסטר בגרסתו המחודשת. עם תיבה אוטומטית כמו שכולם אוהבים, מנוע בהספק ראוי של 150 כ"ס ותג-מחיר מצוין של 113 אלף שקל. ביחס למקובל בשוק הרכב המקומי שסובל ממחירי רכישה שמנופחים בעיקר על-ידי קופת האוצר, מדובר בתמורה נאה מאוד לכסף. אבל ממש לא הכל ורוד.
הדאסטר הוא אחד הדגמים האחרונים בישראל שמשווק כחדש, ואינו כולל מערכת בלימה אוטונומית, כזו שמזהה קרבה מסוכנת לרכב או הולך רגל (או עצם גדול אחר) ומפעילה באופן עצמאי את מערכת הבלימה אם הנהג לא הגיב בזמן. זאת בזמן שמערכת כזו מפחיתה לפי המחקרים את הסיכוי לתאונה חזיתית ב-50%, מצילה חיים וחוסכת כסף על טיפול רפואי ולהבדיל, תיקוני תאונות.
למעשה, אף דגם של דאצ'יה שנמכר בארץ לא מצויד במערכת החשובה הזאת. רק השנה החלה חטיבת הרכב המוזל בקונצרן רנו להתקין מערכות בטיחות אקטיביות בדגמים החדשים שהיא משיקה, שכן רק לאחרונה קיבלה היתר להשתמש בפלטפורמות המודרניות של היצרנית האם. כך למשל, הסנדרו החדש שיגיע אלינו בשנה הבאה כבר מצויד בה שכן הוא מבוסס על פלטפורמת רנו קליאו העדכנית.
4 צפייה בגלריה
דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר
דאצ'יה דאסטר - בלי בלימה אוטונומית
עם זאת, ארגון הבטיחות האירופי EuroNCAP המבצע מבחני ריסוק למכוניות חדשות כבר מתח ביקורת על הדגם וציין כי מדובר במערכת פשוטה וזולה המבוססת על מכ"ם בלבד, שלא מסוגלת לזהות הולכי רגל ורוכבי אופניים. רוב היצרנים משתמשים כיום בשילוב של מכ"ם ומצלמה, או מכ"ם לייזר (ליידאר), כדי לוודא גם זיהוי של אותם משתמשי דרך "רגישים" יותר.
סנדרו החדש, אגב, הוא לא היחיד שסובל ממערכת שלא תזהה את כל מצבי החירום. גם שברולט ספארק ומיצובישי ספייס סטאר ואטראז' הנמכרות בארץ, לא יבלמו במקרה שהולך רגל יקפוץ לכביש, רק במקרה של סכנת התנגשות בעצם גדול יותר.
ובכלל, דאצ'יה לא לבד. גם יונדאי אקסנט, הפופולרית בציי הליסינג, עדיין לא מצוידת בבלימה אוטונומית בדגם שנמכר בישראל ומיוצר בהודו. זאת בזמן שהאקסנט הנמכרת בארה"ב ומיוצרת בדרום קוריאה דווקא מצוידת בה.
4 צפייה בגלריה
יונדאי אקסנט
יונדאי אקסנט
יונדאי אקסנט - בלי בלימה אוטונומית בגרסאות זולות
גם יונדאי i20 חסרה את המערכת ברמת הגימור הבסיסית שלה, אינטנס, שנמכרת בעיקר למכרזי ציי רכב: אם קיבלתם מהעבודה את הסופר-מיני של יונדאי, כנראה שהיא נטולת בלימה אוטונומית. אגב, בדור הקודם של טויוטה יאריס נמכר גם דגם הבסיס שלה למכרזי ציי רכב ללא המערכת. כאשר הוחלף הדגם בשנה שעברה, הפכה המערכת סטנדרטית בכל דגמי היאריס.
4 צפייה בגלריה
יונדאי i20
יונדאי i20
יונדאי i20 - בגרסה בסיסית בלי בלימה אוטונומית
גם רנו זואי החשמלית הוותיקה אינה מצוידת במערכת בדגם הישן שעדיין נמכר בארץ, בזמן שבאירופה כבר נמכר דגם מחודש ומשופר, שיודע לבלום לבד. סרס 3 EV החשמלית שהושקה בארץ רק השנה, לא מסוגלת לבלום לבד במצב חירום. כך גם דגמי אברט, הגרסאות הספורטיביות לדגמי הבנזין של פיאט 500. עד לאחרונה שווקה כאן גם ה-GAC GE3 החשמלית ללא המערכת, אך שיווק הדגם הופסק ולא יחודש.
איך יודעים אם הרכב שבו אתם מעוניינים מצויד במערכת? במקרה של רכב חדש, משרד התחבורה מחייב את היבואנים לציין זאת כחלק מדירוג הבטיחות של הרכב, והם מקבלים הנחה קטנה במס אם היא חלק מהמפרט. אפשר לראות זאת בסעיפי טבלת הפירוט של הדירוג, באולם התצוגה או באתרי היבואנים.
העניין מורכב יותר ברכב משומש. משרד התחבורה עדיין אינו מציין את קיומה של המערכת ברישיון הרכב, למרות שהוא כן מציין מערכות אחרות כמו ABS ובקרת יציבות. באתר המשרד אפשר לקבל בהקלדת מספר הרישוי של הרכב פרטים נוספים, אולם מבחינת בטיחות מוצג רק דירוג הבטיחות הישראלי של הדגם, ציון שנע בין 1 ל-8, ללא פירוט המערכות. באתר iCar אפשר למצוא מפרטים של דגמים גם משנים קודמות, ולזהות רכבי יד שנייה שבטוחים יותר מאחרים.

גילוי נאות: אתר icar שייך לקבוצת ידיעות אחרונות