10 צפייה בגלריה
תצפית על הירח המלא בהר הנגב ב-12 באוגוסט 2020
תצפית על הירח המלא בהר הנגב ב-12 באוגוסט 2020
תצפית על הירח המלא בהר הנגב ב-12 באוגוסט 2020
(צילום: יעקב שקולניק, רשות הטבע והגנים)
בכל שנה, בלילה שבין 12 ל-13 באוגוסט, המונים נוסעים דרומה למדבר כדי לצפות ב"מטר הפרסאידים" – מטר המטאורים העשיר ביותר בשנה, שנראה כאשר כדור הארץ חוצה את מסלולו של כוכב השביט "סוויפט-טאטל". רבים נוסעים למדבר משום ששם תנאי הצפייה בכוכבים הכי אידיאליים, בשל זיהום האור הנמוך. אולם השנה, בדיוק בשיא המטר, הירח יהיה מלא – מה שמגדיל משמעותית את זיהום האור וגורם לכך שחוויית הצפייה במטאורים תהיה כמעט בלתי אפשרית, אפילו במדבר.
אבל – במדבר יש כמה מסלולי טיול שמאושרים ומומלצים דווקא לטיול לילי לאור ירח מלא. הסיבה: מדובר במסלולים העוברים בתוואי שטח המורכב מסלעי חוואר וקירטון שצבעם לבן – ובלילות עם תאורת ירח מלא הם בוהקים ומחזירים את אור הירח ומעניקים לשטח מראה מרהיב ומואר כמעט לחלוטין.
ריכזנו לכם כמה מסלולים כאלה. אבל לפני כן – כמה כללי בטיחות ומידע שחשוב לדעת:
  • ההליכה בלילה עלולה להיות מאתגרת, ויש לשאת פנס ולהאיר באמצעותו בעת הצורך על המשך המסלול. פיצולי השבילים וצבעי הסימונים השונים נראים אותו דבר בחושך – וחובה להאיר עליהם עם פנס כדי להתמצא המסלול. עם זאת – כאשר התוואי מואר מאור הירח, מומלץ לכבות את הפנס.
  • בדקו מתי יש ירח מלא וצאו לטיול כשהירח מואר 85%-100%. חשוב לברר גם מה שעת הזריחה של הירח – המתאחרת בכל לילה לאחר ליל ירח מלא – ולתכנן את תחילת ההליכה בהתאם. בחברה להגנת הטבע מסבירים כי בתאריכים י"ב עד י"ד בחודש עברי, הירח זורח לפני או עם שקיעת השמש, ואילו מט"ו בחודש והלאה זריחת הירח מתרחשת בשעות החשיכה. ביום חמישי 11 באוגוסט 2022, למשל, שעת זריחת הירח תהיה 19:29, ואילו למחרת, ביום שישי 12 באוגוסט 2022, שעת זריחת הירח תהיה 20:10.
  • חשוב לטייל עם נעלי הליכה טובות וסגורות, לפחות שני ליטר מים לאדם (גם בלילה), ולהביא בתיק משהו חמים ללבוש (גם בקיץ).
  • חל איסור מוחלט לטייל באף אחד מהמסלולים המתוארים בימים שבהם יש התראה על שיטפונות, ומומלץ גם לא מיד לאחר שיטפון כשהנחלים עוד מלאים בוץ וקיימת סכנת החלקה.

נחל חווארים

10 צפייה בגלריה
בין ערביים בנחל חווארים
בין ערביים בנחל חווארים
בין ערביים בנחל חווארים
(צילום: עופר גיא)
נחל חווארים הוא נחל אכזב בנגב המרכזי, דרומית למדרשת בן-גוריון – ונופיו נראים במלוא תפארתם מאחוזת הקבר של ראש הממשלה הראשון. הנחל מתחתר בהתחלה בסלעי צור וקירטון, ובהמשך בסלעי חוואר שנתנו לו את שמו.
מדובר במסלול קל ומומלץ למשפחות מטיבות לכת, הכולל ירידה נינוחה לאורכו של נחל שקירותיו הלבנים בוהקים לאורו של הירח המלא, המעניק לנחל מראה מרהיב בשל ההחזר מסלעי החוואר.
10 צפייה בגלריה
ירח שצולם בנחל חווארים
ירח שצולם בנחל חווארים
ירח שצולם בנחל חווארים
(צילום: יובל גיא)
10 צפייה בגלריה
לילה בנחל חווארים
לילה בנחל חווארים
לילה בנחל חווארים
(צילום: זיו שרצר, בית ספר שדה שדה-בוקר)
אורכו של המסלול כשלושה קילומטרים והוא אינו מעגלי, לכן יש לדאוג מראש לרכב איסוף: נקודת התחלה – חניון לילה בור חווארים (בק"מ ה-128 בכביש 40, כחמש דקות נסיעה דרומה ממדרשת בן גוריון, ניתן לראות שלט חום בצד מזרח מהכביש). נקודת סיום – חניון הסרפנטינות מתחת למדרשת בן גוריון (מכביש 40 יש לפנות מזרחה לכיוון מדרשת בן גוריון. בכיכר הכניסה ליישוב פונים ימינה ויורדים עם הכביש עד תחתית הסרפנטינות. בסוף הירידה יש חניה לכלי רכב).
מיד בתחילת המסלול מצפון לשביל יש בור מים גדול שנחצב בתוך הסלע ושימש לאגירת מי הגשמים בתקופה הביזנטית. מכאן כיוון המסלול הכללי הוא מזרחה במורד הנחל, על פי הסימון הכחול לאורך כל הדרך. לאחר מעבר בשער הצור יורדים במורד הנחל. מעל פיצול השבילים הקרוב מתנשאת הגבעה הצהובה – נקודת תצפית מעולה על בקעת צין. השביל הכחול ממשיך מכאן באחד היובלים של נחל חווארים. במפגש עם ערוצו הראשי של הנחל מצטרף לשביל הכחול שביל המסומן ירוק. לאחר כחצי קילומטר השביל עולה מימין לערוץ כדי לעקוף קניון קטן שבו בחודשי החורף יש גב מים, ומוביל אל נקודת הסיום בחניון הסרפנטינות.

נחל נקרות מערב

נחל נקרות הוא נחל אכזב באזור מכתש רמון הנשפך אל נחל הערבה. הוא מן הגדולים שבנחלי הר הנגב, ואורכו כ-60 קילומטרים. בחלקו המערבי של הנחל מסלול טיול יפה וקליל אשר מומלץ בדרך כלל למשפחות עם ילדים הלנות בחניון הלילה "נחל נקרות מערב", הצמוד לכביש 40 מעט לאחר היציאה הדרומית ממכתש רמון.
אורכו של המסלול כשני קילומטרים והוא מעגלי. היציאה לטיול היא מחניון הלילה "נחל נקרות מערב": הולכים כקילומטר על השביל המסומן בכחול דרך חניון הלילה הפנימי וממשיכים באפיק נחל נקרות עד למפגש עם שביל ירוק שסומן רק בשנה האחרונה. במפגש השבילים פונים ימינה לשביל הירוק ועולים דרך פירצה במצוק לגבעות שמצפון לאפיק נחל נקרות. עוברים דרך טומולי (נקודת קבורת נוודים עתיקה) וממשיכים לאוכף שעליו מלכודת נמרים. מהמלכודת יורדים לעמק סגור בין מצוקים – וממשיכים עם השביל הירוק בערוץ עד למשטחי קירטון לבנים, ובהמשך הדרך חזרה לחניון הלילה.

נחל פרצים

10 צפייה בגלריה
טיול לילי בנחל פרצים
טיול לילי בנחל פרצים
טיול לילי בנחל פרצים
(צילום: אילנית שרון, באדיבות עמותת תיירות ערד)
נחל פרצים הוא נחל אכזב בדרום מדבר יהודה, מקורו של הנחל במישור עמיעז שאותו הוא מנקז, והוא נשפך לים המלח מצפון להר סדום. נחל פרצים וערוציו מתחתרים לכל אורכם בתוך סלעי תצורת הלשון, הנקראת גם "חוואר הלשון" – אף כי הסלע למעשה אינו חוואר. קירות הנחל בתצורה זו נראים כקימוטים יפהפיים, והם נוצרו משכבות סלעי משקע ובוץ שהתערבלו אלו באלו עקב רעידות אדמה בקרקעית ימת הלשון הקדומה – אגם שכיסה בעבר את כל אזור בקע ים המלח והשתרע בשיאו, לפני כ-25 אלף שנה, מהכינרת בצפון ועד לאזור חצבה שבערבה בדרום.
בערוצו של הנחל נמצאת גם "מערת הקמח", הקרויה על שם האבקה הלבנה הנוצרת משחיקת סלעי תצורת הלשון הדומה לקמח. למערה שני פתחים – האחד בערוץ הנחל, והשני מעין ארובה היוצאת למישור עמיעז. עקב התמוטטות שאירעה ביציאה מן המערה, היא נסגרה למטיילים, ויש שלט בכניסה המזהיר מפני סיכון חיים.
המסלול קל, מעגלי, ואורכו כקילומטר אחד בלבד. היציאה למסלול היא בקצה הדרך המסומנת אדום, כקילומטר מצפון לחניון לילה "מישור עמיעז". מרחבת החניה יורדים צפונה לנחל פרצים בשביל מסומן אדום לכיוון מערת הקמח. המסלול עובר בנקיק יפה, החרוץ בסלעי תצורת חוואר הלשון. לאחר כרבע שעה הליכה ממשיכים לפי הנחיית השלט האומר "מסלול טבעתי" (אין להמשיך במורד הערוץ למערת הקמח). השביל מטפס לגדה המזרחית של הנחל ופוגש שביל מסומן ירוק, ובו שבים לנקודת המוצא.
10 צפייה בגלריה
נחל פרצים ביום
נחל פרצים ביום
נחל פרצים ביום
(צילום: יעקב שקולניק, רשות הטבע והגנים)
הגעה לחניון לילה מישור עמיעז: מול שער הכניסה למפעלי ים המלח (בכביש 90, בין סימני ק"מ 194-193) פונים מערבה לדרך מסומנת אדום העבירה לכל רכב. נוסעים בדרך האדומה צפונה כשני קילומטרים. בנקודת המפגש עם דרך מסומנת כחול מתעקלת הדרך האדומה שמאלה ומגיעה לאחר עוד כשני קילומטרים לחניון הלילה. מיד אחרי גשם הדרך עשויה להיות חלקה מדי לרכב פרטי.

חמוקי ניצנה

כשני קילומטרים אחרי צומת ניצנה בכביש 10 ניצב שלט תמים המפנה אל חמוקי ניצנה. את קריאות ההתפעלות שמגיעות אחרי נסיעה קצרה בשביל קוצרים סלעי קירטון טבעי, שנותנים תחושה של כוכב אחר עם מראה קסום ולבן על רקע הנוף המדברי.
10 צפייה בגלריה
חמוקי ניצנה ביום
חמוקי ניצנה ביום
חמוקי ניצנה ביום
(צילום: תיירות הר הנגב)
10 צפייה בגלריה
חמוקי ניצנה ביום
חמוקי ניצנה ביום
חמוקי ניצנה ביום
(צילום: יעקב שקולניק)
המפגש עם הסלעים הלבנים, חלקים, מעוגלים, שקיבלו צורת חמוקיים בתהליך בלייה טבעי יגרום למבקרים במקום לא להוריד את המצלמה לרגע. היופי של המקום עולה מדרגה בשעות בין ערביים, סביב השעה 15:00, כשהשמש יורדת נמוך ומקנה לסלעים מראה קסום – ועוד יותר בלילות ירח מלא, כשהסלעים הלבנים בוהקים באור הירח.
באתר אין מסלול מסוים כלשהו – ומומלץ פשוט "להסתובב" בין הסלעים. אנשי תיירות הר הנגב אומרים שאפשר לבלות במקום שעות ארוכות. חשוב במיוחד להימנע מנהיגה על גבי הסלע, והמגיעים ברכבי שטח מתבקשים לחנות בקרבת הכביש ולהמשיך את הטיול ברגל.

חווארי מצדה

כמו בנחל פרצים, גם למרגלות מצדה נותר השריד לימת הלשון הקדומה – באזור הנקרא חווארי מצדה, שמורכב גם הוא מסלעי תצורת הלשון. משטח בתרונות החוואר הלבן והבוהק נראה היטב מפסגת המצדה – וחניית האתר התחתונה בכניסה המזרחית לגן הלאומי זו גם נקודת תחילת המסלול.
10 צפייה בגלריה
חווארי מצדה
חווארי מצדה
חווארי מצדה
(צילום: דורון ניסים, רשות הטבע והגנים)
10 צפייה בגלריה
חווארי מצדה ביום
חווארי מצדה ביום
חווארי מצדה ביום
(צילום: גלעד כרמלי)
המסלול מעגלי, קליל, ואורכו כשני קילומטרים. מהחניון צועדים דרומה על פי השביל המסומן בשחור ונכנס אל הוואדי ומוביל בערוצים עמוקים תחת מצוקי החוואר הנישאים לגובה של שמונה מטרים ויותר. בצומת השבילים השחור והירוק פונים ימינה אל השביל הירוק – אשר חובר לאחר כ-600 מטרים שוב אל השביל השחור. בנקודה זו פונים שמאלה אל השביל השחור ושבים אל נקודת ההתחלה.