למרות שישראל נחשבת למתקדמת בעולם בכל הקשור בזמינות תרופות וטיפולים חדשים, תרופות רבות וטובות כלל לא מגיעות לשיווק בארץ, בין אם משיקולים שונים של המשווקים המקומיים ובין אם בגלל הבירוקרטיה והרגולציה המתישות של משרד הבריאות.
קראו עוד:
כך למשל קיימות בעולם ועדיין לא בישראל אנטיביוטיקות רבות עוצמה שניתנות בכדור במקום בזריקה, שלל סירופים ומדבקות לילדים שאינם מסוגלים לבלוע גלולות, טיפות עיניים ביולוגיות מהפכניות, ואפילו תכשירים חדשים לטיפול בבעיות עור ומין.
אלא שגם אם תרופות אלו אינן מוצעות למכירה בישראל, יש בהחלט אפשרות לייבאן בהליך סדור ולא מסובך מדי. לעיתים העניין גם לא יהיה כרוך בתשלום מצדכם, תלוי כמובן בתרופה ובכיסוי הביטוחי שלכם.

איך מקבלים מרשם לתרופה בחו"ל?

תחילה יש לקבל מרשם מהרופא המטפל, רצוי בעל התמחות ספציפית בתחום הכיסוי של התרופה. בנוסף למרשם, על הרופא למלא טופס בקשת טיפול בתרופה חריגה - 29 ג', הכולל את פירוט המינונים הנדרשים, האישור שניתן לתרופה על ידי ה-FDA או רשות התרופות האירופאית, הנימוק לצורך בטיפול בתרופה ושם היצרן.
את המרשם והטופס יש להגיש לבית מרקחת פרטי העוסק בייבוא תרופות מחו"ל. קיימים מעט בתי מרקחת כאלה בישראל, והם מיומנים בבירוקרטיה המסועפת הנדרשת. בית המרקחת שולח את טופס 29 ג' לאישור משרד הבריאות, ולאחר שהמשרד מאשר את ייבוא התרופה לישראל, יכול בית המרקחת לאתר את היצרן בחו"ל, ולהזמין עבורכם את התרופה לאחר ששילמתם את עלותה.
7 צפייה בגלריה
מנטה
מנטה
התרופה עלולה להגיע אליכם רק לאחר שלושה חודשים מהיום שבו הגשתם לבית המרקחת את הטפסים הנדרשים
(צילום: shutterstock)

כמה זה עולה?

חלק מחברות הביטוח הפרטיות יכסו באופן מלא את עלות התרופה, וכדאי לבדוק לפני רכישת התרופה עם סוכן הביטוח שלכם, האם החברה מאשרת את המימון. כך או כך, אחת לחצי שנה תצטרכו להגיש מחדש לבית המרקחת את טופס 29 ג', חתום על ידי הרופא המומחה עם תאריך מעודכן. מחיר הטיפול של בית המרקחת מגולם בעלות התרופה ויכול להגיע גם לכ-20% מהעלות הכוללת.

מתי תקבלו את התרופה?

גם זה לא פשוט: חלק מהתרופות נמצאות במחסור עולמי, בעיקר בשל מגיפת הקורונה והשיבושים העולמים בייצור. תרופות אחרות מגיעות באיחור, ולכן צפו לזמן המתנה ממושך. התרופה עלולה להגיע אליכם רק לאחר שלושה חודשים מהיום שבו הגשתם לבית המרקחת את הטפסים הנדרשים.
הנה כמה מהתרופות החדשניות והמלהיבות שקיימות בחו"ל, ואשר אינן צפויות להגיע לישראל, אך תוכלו לנסות ולהזמינן:

גלולת אנטיביוטיקה במקום זריקה - שחוסכת אשפוז

בשנות התשעים הזריקה צפטריאקסון חוללה מהפיכה בטיפול האנטיביוטי בזיהומים קשים: היא ניתנת פעם אחת ביממה למשך מספר ימים, לטיפול במגוון עצום של דלקות חיידקיות קשות, וחוסכת אשפוזים תוך ריפוי מהיר. אלא שמדובר בזריקה, שדורשת לחזור למרכז הרפואי או לבית החולים כדי לקבל אותה כל 24 שעות באותה השעה בדיוק.
במשך השנים פיתחו חברות התרופות מקבילה לחומר הפעיל שבאנטיביוטיקה – צפטריאקסון, בדמות גלולה שגם אותה נוטלים אחת ליום. התרופה נמצאת בשימוש מדינות רבות בעולם, אלא שמשרד הבריאות מסרב עד כה להביא את התרופה המהפכנית הזו שמזרזת החלמה וחוסכת אשפוזים - מסיבות לא מובנות.

סירופ ומדבקה להפרעות קשב וריכוז

מגוון הטיפולים האפשריים להפרעות קשב וריכוז הזמינים בישראל עלה משמעותית: אם עד לפני כמה שנים כדורי ריטלין וקונצרטה היו האופציה היחידה, היום ישנם 11 תכשירים במינונים שונים הזמינים בקופות החולים. אלא שלמטופלים רבים עדיין אין מענה, בעיקר ילדים שאינם מסוגלים לבלוע גלולות, גם כאשר פותחים את תוכן הכמוסות ומפזרים אותו על כפית רסק תפוחי עץ, כפי שקובעות ההנחיות.
בארצות-הברית מגוון התרופות להפרעות קשב וריכוז רחב מאוד. אחת מהן היא המדבקה Daytrana המעבירה את החומר מתילפנידייט (המרכיב המצוי בריטלין וקונצרטה) במשך 9 שעות, זמן מספיק ליום למידה של הילד. המדבקה ניתנת לרכישה במינונים שונים, בהתאם למשקל הילד.
7 צפייה בגלריה
(מדבקות וסירופ לטיפול בהפרעות קשב וריכוז )
אלא שלחלק מהילדים, במיוחד אלה הפעילים בספורט ומזיעים הרבה, המדבקה תתאים פחות. בארצות-הברית משווק כבר שנים רבות סירופ, אופציה שאמורה להיות בסיסית במיוחד בתרופות לילדים. אלא שלישראל הסירופ QUILLIVANT משום מה אינו מגיע, חרף בקשות חוזרות ונשנות של פסיכיאטרים ונוירולוגים בכירים. את המדבקה ואת הסירופ ניתן לייבא לארץ באמצעות בתי מרקחת פרטיים, אך מחירם גבוה מאוד - כ-2,000 שקלים לחודש, סכום שמרבית ההורים בישראל לא יעמדו בו.
לילדים המתקשים לבלוע גלולות יש שתי אופציות נוספות: Cotempla – טבליות בתצורת סוכריות גומי המכילות את המרכיב מתילפנידייט המצוי בריטלין, ומשתחרר באופן מושהה כך שמשפיע כעשר שעות. תכשיר דומה הוא Adzenys – סוכריות גומי המכילות אמפתאמין בשחרור מושהה המשפיעות לכעשר שעות גם הן.
7 צפייה בגלריה
(לטיפול בהפרעות קשב: גואנפסין, קוטמפלה ואדזניס)
תרופה ותיקה יחסית, שנמצאה לאחרונה כיעילה ביותר לטיפול גם בהפרעות קשב וריכוז וגם בטיקים השכיחים אצל חלק מהסובלים מ-ADHD, היא Guanfacine. מדובר בתרופה מקבוצה שונה לחלוטין משאר התרופות להפרעות קשב, ששימשה במקור לטיפול ביתר לחץ דם. היא מגבירה ספציפית את פעולתו של קולטן בשם אלפא-2-איי ובכך מפחיתה לחץ דם, אך נמצא שהיא גם מגבירה את הבקרה על הקשב וההתנהגות על ידי שליטה על קליפת המוח הקדמית.
התרופה גואנפסין משמשת במיוחד אצל הסובלים מטיקים במקביל להפרעת קשב וריכוז, וקיים אצלם החשש שהתרופות הרגילות יחמירו את הטיקים. התרופה נמצאה יעילה גם בתסמונת טורט. כיום ניתן להשיגה רק בייבוא פרטי מחו"ל, כאשר ל-ynet נודע שאיגודי הפסיכיאטריה מתכוונים לפעול להבאתה לישראל, הליך שעשוי לארוך שנים.

טיפות ביולוגיות ליובש בעיניים

מיליונים ברחבי העולם סובלים מאי תפקוד של בלוטות הדמעות, מצב הגורם ליובש ניכר בעיניים ולירידה בראייה. הפתרון עד כה הסתכם בשימוש אינטנסיבי בתחליפי דמעות, משקפי חימום לעיניים או ניקוז שבועי של הבלוטות אצל רופא עיניים – כולם פתרונות המעניקים הקלה למספר דקות עד שעות, כשהבעיה נותרת בעינה וגורמת לשיבוש הראייה, לצריבה בעיניים ואף לפגיעה בקרנית.
7 צפייה בגלריה
טיפות עיניים עם מרכיב ביולוגי
טיפות עיניים עם מרכיב ביולוגי
טיפות עיניים עם מרכיב ביולוגי
חברת נוברטיס פיתחה טיפות עיניים ייחודיות בשם Xiidra המנסות לטפל בבסיס הבעיה: תהליך דלקתי בעיניים. את הטיפות מטפטפים פעמיים ביום, והמרכיב הביולוגי שבתכשיר מפחית את התהליך הדלקתי ומקל משמעותית על היובש. הטיפות אינן משווקות בישראל, וניתן להשיגן רק בייבוא מקנדה או ארה"ב באמצעות בתי המרקחת הפרטיים המייבאים תרופות מחו"ל.

גלולות לטיפול בשפיכה מוקדמת

גלולות חדשות בשם Priligy מציעות טיפול לבעיה שכיחה מאוד אצל גברים רבים – שפיכה מוקדמת, המוגדרת כשפיכה תוך שתי דקות מזמן החדירה, כשעדיין אין כמעט גירוי לאיבר המין. התופעה גורמת למבוכה רבה, לחץ, חרדות וקושי בקיום יחסים וניהול זוגיות.
7 צפייה בגלריה
גברים הנוטלים את הגלולה דיווחו על שיפור בתפקוד המיני
גברים הנוטלים את הגלולה דיווחו על שיפור בתפקוד המיני
גברים הנוטלים את הגלולה דיווחו על שיפור בתפקוד המיני
גלולת הפריליגי מכילה את המרכיב דפוקסטין, מקבוצת נוגדי דיכאון וחרדה SSRI, המאריך את הזמן עד לשפיכה ומשפר את יכולת השליטה בה תוך כדי הפחתת הסטרס מפני השפיכה עצמה. גברים הנוטלים את הגלולה דיווחו על שיפור בתפקוד המיני. התרופה מותרת לשימוש בגברים בגילאי 18 ומעלה. כל גלולה היא במינון 30 מ"ג, ונוטלים אותה כשעה עד שלוש שעות לפני הפעילות המינית.

זריקה להעלמת סנטר כפול

זריקה ראשונה בעולם הממיסה סנטר כפול אושרה לשיווק בארה"ב לפני כשנתיים, כשהיא מבטיחה להפחית משמעותית את הממדים של הסנטר הכפול ואפילו להעלימו לגמרי בתוך מספר שבועות. תופעת הסנטר הכפול נובעת מהצטברות שומן תת-עורי, האופיינית לסובלים מעודף משקל. התוצאה היא כפל עור, הנראה כסנטר נוסף. הטיפול היעיל ביותר הידוע עד כה לסנטר הכפול הוא ניתוח פלסטי המפריד את תאי השומן ושואב אותם. אולם הניתוח דורש החלמה תחת חבישות ומותיר צלקות, לרוב בצידי הסנטר או מאחורי האוזניים.
חברת התרופות Kythera פיתחה את הזריקה החדשה אשר כוללת מולקולה בשם חומצה דאוקסיכוליק, המפרקת תאי שומן בלבד, ומותירה את שאר הרקמות שלמות. לאחר פירוק תאי השומן, מצטברים במקום ההזרקה תאי דם לבנים מסוג מקרופאגים ה"בולעים" את הפסולת שנוצרה ומסלקים את השומן. Kybella ניתנת בהזרקה לתוך העור, כשהטיפול מתבצע אחת לחודש וכולל בכל פעם כ-50 הזרקות, בסדרה של עד שישה טיפולים.
(זריקות קייבלה - ככה זה עובד)
הטיפול מתבצע רק על ידי מומחים לפלסטיקה או רופאי עור שעברו הכשרה מיוחדת אצל החברה. בינתיים אין לחברה עניין לייצא את המוצר לישראל, וניסיונות לייבא את התרופה באופן פרטי על ידי כמה פלסטיקאים לא צלחו. לאחרונה פנה לחברה בית מרקחת פרטי גדול הבודק אפשרות להביא את הזריקה לישראל, לטיפול אצל מספר פלסטיקאים מומחים.

תרופה לתסמונת פוסט טראומטית

אלפי ישראלים סובלים מתסמונת פוסט טראומטית, הגורמת לעתים רבות לנסיגה חברתית, בידוד וסיוטי לילה. אין כיום ריפוי למחלה, והטיפול המקובל הוא תמיכתי המשלב פסיכותרפיה ולעתים גם תרופות נוגדות דיכאון וחרדה.
אלא שבשנים האחרונות הראו מספר מחקרים שתרופה שנועדה במקור לטיפול ביתר לחץ דם, בשם פרזוסין ( (prazocin) מסוגלת גם לעכב מסלולים הקשורים למעביר העצבי נוראפינפרין במוח, ומטופלים בתרופה דיווחו על הפחתה בסיוטי הלילה, שיפור באיכות השינה והפחתת החמרת התסמונת.
7 צפייה בגלריה
 פרזוסין. בישראל הופסק שיווק התרופה
 פרזוסין. בישראל הופסק שיווק התרופה
פרזוסין. בישראל הופסק שיווק התרופה
הטיפול בפרזוסין מתחיל לרוב במינון של 1 מיליגרם, והמטופלים נדרשים לעקוב אחר לחץ דמם, שכן התרופה גם פועלת בתפקידה המקורי – הפחתת לחץ דם. בישראל הופסק שיווק התרופה, ולפיכך הדרך להשיגה הוא רק בייבוא אישי באמצעות בית מרקחת פרטי, עם מרשם מפסיכיאטר מומחה.

זריקת הדיאטה היעילה

כבר שנתיים שהישראלים מסתערים על הזריקה להורדה במשקל "אוזמפיק" שנועדה במקור לאיזון חולי סוכרת, ונמצאה גם יעילה בדיכוי תיאבון, הפחתת רמות הסוכר והכולסטרול והורדה במשקל. אלא שהתרופה הזו, היא לא באמת התרופה שנמצאה יעילה לדיאטה.
אוזמפיק, הנמכרת גם בישראל, מיועדת לחולי סוכרת, והתרופה שנחקרה לירידה במשקל היא "האחות הגדולה" בשם ווגובי, שהיא למעשה אותה זריקה, אך במינון של 2.4 מיליגרם (במקום 1 מ"ג באוזמפיק). ווגובי, המאושרת לשימוש בארה"ב, ניתנת כמו אוזמפיק אחת לחודש, ומביאה להפחתה של עד 20% ממשקל הגוף.
7 צפייה בגלריה
הסתערות בחו"ל. ווגובי
הסתערות בחו"ל. ווגובי
הסתערות בחו"ל. ווגובי
מאז הפרסום על תוצאות המחקר של ווגובי ואישור ה-FDA, חלה הסתערות אדירה על התרופה בארה"ב, ומחירה האמיר לעלות חודשית של כאלף דולר למזרק. בארץ, התרופה המקבילה אוזמפיק, במינון 1 מ"ג בלבד, ניתנת בסל רק לחולי סוכרת, והמבקשים לרזות בעזרתה רוכשים אותה באמצעות מרשם פרטי.
כדי "להשוות" למינון של הווגובי, יש מטופלים המזריקים אוזמפיק בכמות כפולה, אך לא נמצאו מחקרי בטיחות על השיטה הזו, שלמעשה אסורה מבחינה חוקית בישראל.
בעיה נוספת עם ה"אוזמפיק" בישראל היא המחסור: מזה מספר חודשים אזל כמעט לחלוטין מלאי האוזמפיק, ומעט המנות שנשמרו מיועדות לחולי סוכרת. מחסור בזריקת ווגובי קיים גם בארה"ב, אולם בחברת התרופות הגבירו את קצב הייצור ובתוך מספר חודשים אמורים המדפים להתמלא מחדש בתרופה הפופולרית.
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה לכתבה: "בישראל נעשים תהליכי רישום רגולטוריים מתקדמים של תרופות ותכשירים שמבטיחים כי המוצרים שיגיעו לישראל יהיו בטוחים, יעילים ואיכותיים ומותאמים לסטנדרטים המקובלים בעולם המערבי. שיווקן של תרופות מתאפשר לאחר רישום התרופה בפנקס התרופות, כאשר הבקשה לרישום נדרשת לעמוד בכל הדרישות הרגולטוריות לצורך רישום ושיווק תרופה בישראל. באם ישנו צורך חיוני בתרופה שאינה רשומה בישראל, קיימים תהליכים המאפשרים להנגיש במהירות תרופות לחולים הזקוקים להם, גם אם תהליכי הרישום טרם הסתיימו".