חברת לופטהנזה מנעה בשבוע שעבר מכ-100 עד 180 יהודים חרדים מארצות הברית לעלות לטיסה מגרמניה להונגריה – וזאת כעונש קולקטיבי מאחר ששני חרדים סירבו לעטות מסכה. החרדים, כולם אזרחים אמריקנים שהיו בדרכם לקברו של צדיק בהונגריה, מאשימים את חברת התעופה הגרמנית ב"אפליה אנטישמית", לאחר שאסרה על רבים מהם לעלות לטיסת ההמשך למרות העובדה שלא עשו דבר.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עדויות מצולמות מנמל התעופה בפרנקפורט, שבהן מודים אנשי צוות לופטהנזה בענישה הקולקטיבית, פורסמו היום (ב') ומעוררים סערה בעולם היהודי – תוך דרישה מחברת לופטהנזה לקחת אחריות ולנקוט צעדים נגד האחראים.
קראו עוד בערוץ היהדות:
המקרה החריג אירע בשבוע שעבר, כשאלפי יהודים ביקשו לעלות לקברו של הרב ישעיה מקרסטיר (ישעיה שטיינר) בהונגריה, שבתאריך העברי ג' באייר חל יום השנה לפטירתו. מאות חרדים הגיעו בטיסה מארה"ב לגרמניה, ומשם תכננו לטוס להונגריה כדי לפקוד את קברו של הצדיק. אלא ששניים מתוך החסידים סירבו לעטות מסכות, בנימוק שחברות התעופה האמריקניות אינן מחייבות מסכה.
1 צפייה בגלריה
חרדים שלא הורשו לעלות למטוס, בנמל התעופה בגרמניה
חרדים שלא הורשו לעלות למטוס, בנמל התעופה בגרמניה
חרדים שלא הורשו לעלות למטוס, בנמל התעופה בגרמניה
(צילום מסך)
חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה דורשת לעטות מסכות כירורגיות או מסכות N95 בטיסות, וחילקה בעת העלייה למטוס מסכות לכל מי שלא הייתה ברשותו מסכה או שהייתה לו רק מסכת בד.
נחמן כהנא, אחד הנוסעים, טוען כי לאחר ששניים מחברי הקבוצה סירבו לעטות מסכה, התפתחו במקום ויכוחים עם דיילי הקרקע. בשלב מסוים הודיע צוות הקרקע לקבוצה החרדית שאנשיה לא יכולים לעלות למטוס מסיבות מבצעיות. "אסרו עלינו לעלות לטיסה לבודפשט כי אנחנו יהודים. זו הסיבה היחידה", טען כהנא בריאיון ל"המודיע" ארה"ב.
חבר נוסף בקבוצה, שזוהה בשם יניב, העלה אף הוא טענה ל"אפליה אנטישמית". הוא אמר ל"המודיע": "למה שיאסרו על כולם, רק כשאדם אחד או שניים לא יעטו מסכות?"

המטוס המריא כשעליו כ-20 איש בלבד

מקס ויינגרטן סיפר שהוא הצליח לעלות למטוס, כי הוא לבש חולצת פולו שחורה ולא נראה כמו רוב היהודים החסידים בטיסה, כך שלא נתקל בבעיה. הוא הודה שהוא לא עטה מסכה במחלקה הראשונה בטיסה מנמל התעופה JFK לפרנקפורט, מכיוון שגם הדיילת לא הייתה עם מסכה, ואף אחד לא ביקש ממנו לעטות מסכה.

נוסע חרדי שהיה במטוס והצליח לעלות לטיסת ההמשך כי לא היה לבוש כחסיד, אומר שבטיסת ההמשך להונגריה היו בסך הכול חמישה אנשים במחלקת עסקים וכ-15-12 איש במחלקה הראשונה. לאחר שעלו, הקברניט הכריז על סיום העלייה למטוס, הדלתות נסגרו, והמטוס התרחק מהשער מהר יותר מכפי שראה מטוס עושה זאת בחייו. לאחר שהתרחק מהטרמינל, המטוס המתין מספר דקות לפני ההמראה. המטוס היה אמור להכיל עד 192 נוסעים, אך המריא עם לא יותר מ-20.
בסרטונים מהאירוע נראים חרדים כשהם מתווכחים עם אנשי צוות של החברה ועם שוטרים מקומיים שהגיעו למקום. חלקם השמיעו קריאות גנאי. בעקבות התקרית נאלצה הקבוצה להתפצל ולנסוע ליעדה באמצעות חברות תעופה אחרות ובנתיבים שונים, ולעשות את דרכה להונגריה דרך פולין, סלובקיה או אוסטריה.
חברת לופטהנזה הודתה ש"קבוצה גדולה של נוסעים" לא הורשה לעלות לטיסת ההמשך. "זה קרה בעקבות הטיסה הקודמת LH401 מניו-יורק לפרנקפורט, שם חלק מהנוסעים שהייתה להם נסיעת המשך מתוכננת לבודפשט סירבו לעטות מסכות – גם לאחר שהתבקשו לעשות זאת על ידי הצוות", אמר דובר מטעם החברה. "ככלל, לופטהנזה מחויבת לציית לדרישות החוק התקפות בגרמניה", נמשכה ההצהרה.
בהמשך הגיבה החברה שוב: "לופטהנזה חוקרת כעת את אירועי יום רביעי, 4 במאי, במטרה להבהיר את הנהלים המדויקים והרקע של האירוע. אנו עוקבים אחר כל דיווחי התקשורת והבלוגים הקשורים, אך איננו יכולים להגיב יותר בשלב זה. תודה רבה על ההבנה".

"כולם צריכים לשלם עבור זה", נטען

ויינגרטן סיפר לאתר DansDeals כי הוא חש בחילה בבטנו בעקבות מה שקרה, והרגיש כאילו הוא נמצא בסצנה הלקוחה מזמנים אפלים, שבהם הייתה בגרמניה אפליה גלויה נגד היהודים. הוא טס חזרה דרך פרנקפורט באותו ערב, נאלץ לבלות שם את הלילה, ואז טס במטוס של חברת סינגפור איירליינס מפרנקפורט לניו-יורק. לדבריו, הוא מתכנן להחרים את חברת לופטהנזה בעתיד, והיה רוצה לראות אחרים עושים את אותו הדבר.
זמן קצר לאחר שהטיסה המריאה עם 20 אנשים בלבד, ניתנה הוראה כי על כל הנוסעים בטיסה נאסר לטוס בלופטהנזה למשך 24 שעות, ולא ניתן יהיה להזמין מחדש את הכרטיסים שלהם.

בתיעוד מצולם נשמע נוסע חרדי שואל: "הייתי עם מסכה כל הזמן, למה אני נענש איתם?"
אשת צוות מחברת לופטהנזה: "אלה היו כמה, אז כולם צריכים לשלם עבור זה".
נוסע: "למה אתה מתכוון 'כולם', כולם מהטיסה הזאת?"
נציגת לופטהנזה: "לא כולם".
נוסע: "הלא-יהודים בטיסה עלו, למה רק העם היהודי משלם על פשעים של אחרים?"
נציגת לופטהנזה: "כי אלה יהודים שמגיעים מ-JFK".
נוסע: "אה, אז אנשים יהודים שמגיעים מ-JFK משלמים על פשעים של כמה אנשים?"
נציגת לופטהנזה: "לא".
נוסע: "יהודים משלמים על פשעי ישראל?"
נציגת לופטהנזה: "לא".
נוסע: "רק העם היהודי בטיסה הזאת?"
נציגת לופטהנזה: "האם אתה רוצה לדון איתי או לא? אתה רוצה להקשיב לי?"
נוסע: "אני בהלם, בחיי הבוגרים מעולם לא שמעתי את זה".
נציגת לופטהנזה: "אם אתה רוצה לעשות את זה ככה, אנשים יהודים שהיו בבלגן, הם יצרו את הבעיות".
נוסע: "אז אנשים יהודים במטוס עשו בעיות, אז כל היהודים אסורים בלופטהנזה למשך היום?"
נציגת לופטהנזה: "רק לטיסה הזאת".
בעקבות השערורייה, נוסעים רבים נאלצו להוציא עוד מאות דולרים, והיו כאלה שהוציאו מעל 1,200 דולר כדי לטוס חזרה לביתם. חלקם ויתרו על הגעה לקרסטיר, כי כבר היו חייבים לחזור הביתה, ושילמו על כרטיס טיסה חזור דרך חברת תעופה אחרת; חלקם החמיצו טיסות המשך.
מחברת לופטהנזה נמסר בתגובה: "ב-4 במאי סורבו מספר רב של נוסעים שהיו אמורים לעלות לטיסת ההמשך שלהם LH 1334 מפרנקפורט לבודפשט. לופטהנזה מצרה על הנסיבות סביב ההחלטה להוריד את הנוסעים מהטיסה. הנימוקים להחלטה התבססו על מקרים שונים של אי ציות של נוסעים רבים לדרישה לעטות מסכות ולהוראות בטיחות ביחס לצוות בטיסה הקודמת LH401, מניו-יורק לפרנקפורט.
"הדרישות הרגולטוריות בגרמניה ובשווקים אחרים מחייבות חברות תעופה לאכוף עטיית מסכות רפואיות או FFP2 בטיסות על ידי הנוסעים ואנשי הצוות. בעוד לופטהנזה עדיין בוחנת את העובדות והנסיבות של המקרה, אנו מצטערים שהקבוצה הגדולה הורדה מהטיסה, ולא הורדו רק הנוסעים שלא עמדו בדרישות.
"אנו מתנצלים בפני כל הנוסעים שלא טסו בטיסה זו, לא רק על אי הנוחות, אלא גם על הפגיעה האישית שנגרמה. לופטהנזה ועובדיה עומדים מאחורי המטרה של חיבור בין אנשים ותרבויות ברחבי העולם. גיוון ושוויון הזדמנויות הם ערכי הליבה של החברה והתרבות הארגונית שלנו. מה שהתרחש אינו עולה בקנה אחד עם המדיניות או הערכים של לופטהנזה. יש לנו אפס סובלנות לגזענות, אנטישמיות ואפליה מכל סוג שהוא. אנו ניצור קשר עם הנוסעים שנפגעו כדי להבין טוב יותר את מצוקתם ונבדוק כיצד נוכל לשפר את שירות הלקוחות שלנו".
סייע בהכנת הידיעה: אלי מנדלבאום.