בגלל היעדר ההסכמות בין האופוזיציה והקואליציה, פיזור הכנסת עשוי להתעכב. שורה של סיעות הגישו לאורך היום (רביעי) אלפי הסתייגויות במטרה לעכב את המהלך, בתקווה להצליח לחוקק ברגע האחרון יוזמות שלא הוכנסו למסמך ההסכמות בין שני הגושים, כשברקע מאבק מרכזי יותר על עצם מועד הבחירות. מליאת הכנסת יצאה להפסקה ארוכה, והתחדשה אחר הצהריים, אף שטרם הושגו הסכמות.
1 צפייה בגלריה
לפיד נרתם למאבק על חוק המטרו שמקדמים מיכאלי וליברמן. יו"ר העבודה עקצה: "מוטב מאוחר מלעולם לא"
לפיד נרתם למאבק על חוק המטרו שמקדמים מיכאלי וליברמן. יו"ר העבודה עקצה: "מוטב מאוחר מלעולם לא"
לפיד נרתם למאבק על חוק המטרו שמקדמים מיכאלי וליברמן. יו"ר העבודה עקצה: "מוטב מאוחר מלעולם לא"
(צילום: אלכס קולומויסק, עמית שאבי, שאול גולן, ניב מוסמן, לע״מ)
במפלגתו של שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, יש עתיד, חוששים כעת מדחיית המהלך למחר – באופן שידחה גם את כניסתו של לפיד ללשכת ראש הממשלה. במפלגה ערכו אחר הצהריים שיחות עם ראשי מפלגות הקואליציה השונים, והעבירו דרישה חד-משמעית לחתור לפיזור הכנסת במועד שסוכם, עד היום בחצות – גם במחיר שהחקיקה שעליה נלחמים לא תעבור: חוק המטרו, החוקים שיקדמו את קבלת ישראל לתוכנית הפטור מהוויזה לארה"ב וחוק האזיק האלקטרוני שנועד להגן על נפגעות אלימות במשפחה.
עם זאת, תוך זמן קצר מהפרסום על הדרישה הזו של יש עתיד, שיגר לפיד מסר של אחדות מול יו"ר ישראל ביתנו השר אביגדור ליברמן, שמתעקש לקדם חוק המטרו, והודיע למעשה שהוא נרתם למאבק על החוק. "ביני לבין אביגדור ליברמן אי אפשר לסכסך. עובדים ביחד כדי להעביר את המטרו", צייץ לפיד בטוויטר, כשברקע הבנה ביש עתיד שליברמן לא מתכוון לוותר. יו"ר מפלגת העבודה ושרת התחבורה מרב מכאלי, שמקדמת אף היא את חוק המטרו, עקצה וכתבה בתגובה לציוץ של לפיד: "מוטב מאוחר מלעולם לא".
המסר שהעבירו מוקדם יותר ביש עתיד, לפני ההודעה של לפיד, הוא שחברי הקואליציה משחקים לידיים של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו – שמעוניין לדחות את הפיזור ולמצות את האפשרויות למנוע את פיזור הכנסת לטובת הקמת ממשלה חלופית. "המטרה שלנו היא לצאת עכשיו לבחירות ולנצח אותן גם במחיר ויתור על חוקים חשובים ככל שיהיו", אמרו ביש עתיד לחברי הקואליציה. המסר שהועבר בשיחות: "תזכרו שכל יום שהכנסת מתעכבת בפיזור – זה ניצחון של נתניהו".
פיזור הכנסת עשוי אמנם להידחות למחר, אולם אם המהלך יידחה מעבר לכך – "תקנות יו"ש", שמאפשרות להחיל את הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות, יפוגו בחצות הלילה שבין חמישי לשישי. אף שטרם הושגו הסכמות, מליאת הכנסת חודשה כאמור אחר הצהריים, ובמהלכה תיערך הצבעה על חוק בחירות נלווה.

העיכוב כעת בפיזור הכנסת, נזכיר, מגיע על רקע הזעם בקואליציה על כך שבמסגרת ההסכמות עם האופוזיציה – ולפיהן השלמת החוק לפיזור הכנסת אמורה הייתה להסתיים היום בחצות – לא כללו העברה של שורת חוקים מרכזיים, בהם חוק המטרו שאמור להניח תשתית משפטית להמשך קידום הפרויקט השאפתני לבניית רכבת תחתית בגוש דן, וכן שני החוקים הדרושים לקידום הפטור מהוויזה לארה"ב.
באופוזיציה לא סירבו לקדם את החוקים הללו, אך דורשים בעבור קידומם את קביעת מועד הבחירות ל-25 באוקטובר – מועד שבו תלמידי הישיבות יהיו עדיין בחופשה, שמסתיימת ב-26 באוקטובר, ולפיכך יוכלו להתנדב ולעבוד בקמפיינים במהלך יום הבחירות. בקואליציה דורשים לקבוע את המועד לבחירות שבוע לאחר מכן, ב-1 בנובמבר, כשברקע גם אזהרת ועדת הבחירות שתתקשה להתכונן היטב ליום הבחירות בשל חגי תשרי.
את המאבק בקואליציה לקידום חוק המטרו מנהלות מפלגות העבודה וישראל ביתנו, בניסיון להפעיל לחץ שיוביל להכנסת החוק למסמך ההסכמות. מוקדם יותר היום הודיע ליברמן על הגשת מאות הסתייגויות על חוק פיזור הכנסת, במחאה על עיכוב חוק המטרו. חברת סיעת ישראל ביתנו, ח"כ יוליה מלינובסקי, שיגרה מסר לוחמני: "נשאיר את כל חברי הכנסת לילה אחרי לילה ונתנגד לפיזור הכנסת עד שחוק המטרו יעלה להצבעה במליאה. אנחנו נילחם ותהיה בכנסת אינתיפאדה עד שחוק המטרו יעבור. נשתמש בכל הכלים הפרלמנטריים שעומדים לרשותנו. החלטתם לפגוע באזרחי ישראל ולתקוע את המטרו? תקבלו מלחמה!".
בתגובה למהלך של ליברמן, יו"ר יהדות התורה משה גפני הגיש גם הוא מאות הסתייגויות על הצעת חוק העברת הסמכויות של רשות החדשנות ממשרד הכלכלה של אורנה ברביבאי מיש עתיד למשרד החדשנות והמדע של השרה אורית פרקש מכחול לבן. אחר הצהריים גם ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת הגיש לוועדת הכנסת 12,000 הסתייגויות, ומהמפלגה נמסר בטוויטר כי המטרה היא "לעכב את הדיון על פיזור הכנסת עד מחר ולהביא לפקיעת תקנות האפרטהייד", בהתייחסות לתקנות יו"ש.

לסוגיית חוק המטרו התייחס ח"כ ניר ברקת מהליכוד, וטען כי היא "מורכבת ורגישה". בריאיון לאולפן ynet אמר כי "מי שישלים אותה זה מי שהתחיל אותה – הליכוד. אנחנו לא מעכבים את התכנון. השלמת התכנון תיעשה בוועדות מסודרות, בהליך דמוקרטי כמו שצריך ולא בלחץ. אנחנו לא בלחץ כי אנחנו לא מעכבים את הפרויקט". גם לסוגיית הוויזה התייחס ברקת, וטען שגם במקרה הזה יש עוד פרטים שיש ללבן: "כולנו רוצים לקבל ויזות לארה"ב, זו לא השאלה. השאלה היא מה קורה עם אזרחים אמריקנים פלסטינים, שרוצים להיכנס ליהודה ושומרון? שם האתגר. צריך לשבת עם האמריקנים על הדרישות הביטחוניות. הבעיה היא לא בקבלת הוויזה, אלא מי יעמוד מול האמריקנים. יש בעייתיות בלאפשר לכל אמריקני פלסטיני להיכנס ללא בידוק לתוך יהודה ושומרון".
פורסם לראשונה: 17:24, 29.06.22