חברי הקואליציה, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, עלו לרגל אמש (רביעי) לביתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי שנפסל בבג"ץ מלכהן כשר, וחלקם גם השמיעו דברים אופטימיים בדבר חזרתו לממשלה. אלא שבפועל, אחרי התייעצויות שהתקיימו בקואליציה, במיוחד אתמול אחרי הפסיקה, התברר שהאפשרויות לפתרון סוגיית דרעי מצומצמות מאוד – והחלטת בג"ץ מותירה מעט מאוד מרחב תמרון.
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית
(צילום: עמית שאבי)
לאורך הימים האחרונים נערכו בכירי הקואליציה ובראשם שר המשפטים יריב לוין וראש הממשלה נתניהו לפסילתו של דרעי בבג"ץ. זו גם ככל הנראה הסיבה למתקפה של 24 השעות האחרונות מצד אנשי ש"ס והליכוד על בית המשפט העליון. מלבד דברים בוטים נגד בג"ץ והעליון, השמיעו חברי קואליציה גם דברים בעד רפורמות מרחיקות לכת, ואף לא לכבד את הפסיקה בעניינו של דרעי.
בש"ס עצמם לא מוכנים לקבל מצב שדרעי לא יהיה חלק מהממשלה, ורואים באנשי הליכוד האחראים לטפל בנושא. דרעי עצמו אמר בימים האחרונים בשיחות סגורות כי האחריות היא על נתניהו, וציין כי הוא צריך לפתור את הבעיה הזאת. נתניהו ביקר אתמול את דרעי ונפגש איתו במשך 45 דקות. בסיום הפגישה, נמסר כי נתניהו אמר במהלכה: "כשאח שלי במצוקה – אני בא אליו".
5 צפייה בגלריה
נתניהו יוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו יוצא לבית של דרעי לאחר החלטת בג"ץ
נתניהו יוצא מביתו של דרעי. הרבה תלוי בהתגמשות של יו"ר ש"ס
(צילום: עמית שאבי)
סיכוייו של דרעי לחזור לאיזה ממשרדי הממשלה, כך עלה מההתייעצויות שהתקיימו אמש, הולכים ומתמעטים. ראשית, מאחר שהתוכנית להאיץ את ביטול עילת הסבירות כבר לא תספיק – בגלל עילת ההשתק השיפוטי שגם בגינה נפסל דרעי.
מלבד זאת, גם הציפייה של בג"ץ שנתניהו ודרעי ישובו למסלול המקורי – דרך המלך – ויפנו ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיכריע אם דבק קלון במעשי יו"ר ש"ס, תסבך את הנושא. פנייה של דרעי ליו"ר ועדת הבחירות, וקביעה מצידו כי דבק קלון במעשי יו"ר ש"ס, תביא להפסקת כהונתו בכנסת לפי חוק יסוד: הכנסת. כך, דרעי יפסיד לא רק את מקומו סביב שולחן הממשלה, אלא ייאלץ לנהל את ענייני ש"ס מבחוץ – דבר לא מקובל מבחינתו.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה
הסיכויים של דרעי לחזור הולכים ומתמעטים. ישיבת הממשלה ביום ראשון האחרון
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אחת האפשרויות שנבחנו היא לנסות למנות את דרעי לתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה, עם סמכויות מוגדרות ותחומי אחריות, וכך להשאיר אותו בזירה הפוליטית. אלא שהחוק כיום קובע שממלא ראש הממשלה יהיה רק חבר כנסת המשתייך לסיעתו של ראש הממשלה.
בקואליציה אומרים שטרם ברור מה יכול להיות הפתרון ועד כמה דרעי יסכים להתגמש נוכח הנסיבות הקשות. יש הטוענים כי מדובר במכה קשה לקואליציה הזאת, מכה שההשפעות שלה צפויות לצוץ בהמשך.

דרעי: "יסגרו דלת? ניכנס מהחלון, נפרוץ את התקרה"

דרעי עצמו התייחס אמש לפסיקת בג"ץ בפעם הראשונה, ואמר כי הוא דווקא שמח. "כששמעתי את ההחלטה, לא שהיא הייתה בלתי צפויה, הייתה לי שמחה", אמר. "אין שמחה כהתרת הספקות. טוב שהם אמרו את דברם וטוב שזה נגמר בצורה כזו, של 10 מול 1. ישפוט העם ויראה".
דרעי הוסיף: "אני מתחייב להמשיך המהפכה שהתחילו רבותינו זצוק"ל ביתר שאת וביתר עוז. יסגרו לנו את הדלת, ניכנס דרך החלון. יסגרו לנו את החלון נפרוץ את התקרה, בעזרת השם. אני מודה לכל הרבנים הגאונים שהגיעו לחזק, וכן לראש הממשלה והשרים וכל האנשים החשובים. זה באמת מחזק ומעודד".
5 צפייה בגלריה
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
פגישה בביתו של דרעי לאחר החלטת בג"ץ לפסול אותו מתפקידו
(צילום: דוברות ש"ס)
"אני לא אכנס עכשיו לגוף הנושא, עוד יהיה לי זמן להתבטא", הוסיף דרעי. "אני בכוונה, מהניסיון שלי כבר מהעבר, לא רוצה לעשות טעויות שעשיתי פעם אולי כשהייתי יותר צעיר. לא נדבר עכשיו כשהלב חם יותר. בעזרת השם אנחנו עוד נתכנס - היום, מחר, מחרתיים, זה לא משנה - ונשב ונחשוב ביישוב הדעת מה הצעדים שלנו. אני מבקש לא להתראיין ולא להתבטא. כנראה שמחר אנחנו נשב ואנחנו נדבר".
כשדרעי יצא אמש מהבית לראשונה מאז פסק הדין, לטובת השתתפות בהלוויית שכנו, הוא זכה לקריאות "הוא זכאי", וההמונים הצטופפו סביבו והריעו. דרעי יצא מהבית בעודו מסמן את סמל ש"ס באצבעותיו, אך לא אמר מילה כשנכנס למכונית.
5 צפייה בגלריה
אריה דרעי יוצא מהבית
אריה דרעי יוצא מהבית
(צילום: עמית שאבי)
לאחר פסילת דרעי החלה "עלייה לרגל" לביתו של דרעי בירושלים. מחוץ לבית התכנסו כ-150 בני אדם שקראו קריאות תמיכה בדרעי, ובמקביל הגיעו פוליטיקאים - בהם ראש הממשלה בנימין נתניהו, חברי הכנסת של ש"ס, וגם שרים בממשלה דוגמת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר התקשורת שלמה קרעי והשר מאיר פרוש. גם רבנים הגיעו לביתו של דרעי, והביעו תמיכה בו.
אחד הפוליטיקאים שהגיעו לביתו של דרעי וספגו דווקא קריאות בוז ו"תתבייש" הוא יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מהליכוד, שבעת נאומו בדיון השבעת הממשלה, כמה מחברי הכנסת החרדים מיהדות התורה הרכינו ראש במחאה מכיוון שדיבר על בן זוגו. בצאתו נשמעו קריאות דומות, וגם קריאות הרגעה ואזהרה מפני "חילול השם".

אי-סבירות, מצג של פרישה

פסק הדין בעניינו של דרעי, שמונה 134 עמודים, פורסם אתמול בצהריים. 10 שופטי עליון הביעו תמיכה בפסילתו של דרעי מכהונה כשר, כולל כאלה שנחשבים לשמרנים כמו דוד מינץ ואלכס שטיין. שופט נוסף, יוסף אלרון, היה היחיד שהיה בדעת מיעוט. לפי השופטים, מינויו של דרעי לשר אינו סביר באופן קיצוני - ועל כן דינו להתבטל.
10 מול 1: השופטים שפסלו את מינוי דרעי
פסילתו של דרעי בבג"ץ - על רקע המהפכה המשפטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין - נבעה משני טעמים: צבר הרשעותיו הפליליות, הכולל גם הרשעה בעבירות מס מחודש פברואר 2022, על פי הודאתו של דרעי במסגרת הסדר טיעון; וכן בשל המצג שהציג דרעי בפני בית משפט השלום שגזר את דינו בעבירות אלה, לפיו הוא פורש מהחיים הפוליטיים, והתנהלותו לאחר מכן.
חלק משופטי ההרכב סברו כי לנוכח מצג שווא זה, שהשפיע לדבריהם על תוצאות ההליך הפלילי בעניין עבירות המס, דרעי מנוע מלכהן כשר. השופט אלרון היה כאמור בדעת יחיד, וסבר כי יש להותיר את מינויו של דרעי על כנו, אך כי על ראש הממשלה בנימין נתניהו לפנות ליו"ר ועדת הבחירות כדי שיקבע אם יש בעבירות המס שבהן הורשע דרעי משום קלון. הסבריהם המלאים של השופטים להחלטתם - כאן.
פורסם לראשונה: 21:52, 18.01.23