"אמא בואי", הוא מייבב. טרוטת עיניים מזדעקת למיטתו של בן השלוש שלי. "מה קרה חמוד?", אני שואלת "אני רוצה אותך. אני מפחד שלקחו לי אותך". בכל שלב אחר ביום המשפט הזה כשלעצמו היה ממיס אותי, אבל ב-3:30 לפנות בוקר הדבר היחיד שרציתי זה לחזור למיטה לישון.
סיוטים הם חלומות בעלי תוכן מפחיד שלרוב מעירים את הילדים בבהלה. מרבית הסיוטים יתרחשו בשליש האחרון של הלילה, כאשר אנחנו ישנים יותר שנת REM (תנועות עיניים מהירות). לרוב כשסיוט מסתיים בהתעוררות, הילד יתקשה לחזור לישון ויפחד להישאר לבדו במיטה. עם זאת, פחד אינו הרגש הבלעדי בסיוטים. לעיתים הילד עלול לחוות רגשות קשים אחרים כמו: כעס, עצבות, מבוכה או אפילו גועל.
2 צפייה בגלריה
נוכחות של חפץ מעבר משרה רוגע
נוכחות של חפץ מעבר משרה רוגע
נוכחות של חפץ מעבר משרה רוגע
(צילום: shutterstock)
מרבית הילדים בין גילי שלוש עד שש שנים חווים סיוטים בלילה, מפעם לפעם. בגיל זה, הילד הצעיר מתקשה יותר להבחין בין דמיון למציאות, ולכן הוא חווה את הסיוט כאמיתי. כך, לרוב כשמתעורר מסיוט, יתקשה להבין כי היה זה רק חלום ולשוב לישון. זהו השלב בו יזעיק אותנו למיטתו או יגיע אלינו כשליבו הולם בחוזקה. שכיחות הסיוטים עולה משמעותית בין גילי שש עד עשר, ולאחר מכן יורדת בהדרגה עם העלייה בגיל הילד.
"אם ילדיכם חווה שוב ושוב סיוטים בתקופה האחרונה, נסו להעריך מה הסיבה ולטפל בגורם הסטרס לאורך היום"
אז מדוע ילדנו (ולפעמים גם אנחנו) חווים סיוטים? למען האמת, הסיבה אינה ידועה עדיין. אולם, נראה שסיוטים, ממש כמו חלומות, מאפשרים לילד לעבד תחושות, מחשבות, דאגות ורגשות הנוגעים לסיטואציות שעימם הוא מתמודד. קיימים גם גורמים המשפיעים על תדירות והישנות סיוטים. כך, בתקופות של סטרס, אירועים טראומטיים או שינויים בחיי הילד (למשל, אח חדש שמצטרף למשפחה) יש שכיחות גבוהה יותר של סיוטים.
גם השלב ההתפתחותי של הילד משפיע על סוג הסיוט שיחווה. לרוב, ילדים צעירים יחוו סיוטים על הפרדתם מדמות ההתקשרות או על מפלצות וחיות מפחידות. ילדים גדולים יותר לרוב יחוו סיוטים הקשורים לסרט או ספר מפחיד או מאורעות אחרים מהם חרדים כמו מעבר לבית ספר חדש.
קראו עוד:
כולנו מכירים את הצורך להזדעק למיטת הילד בלילה בעקבות סיוט, אז מה נוכל לעשות על מנת שזה יקרה כמה שפחות? הנה שני שינויים שתוכלו להכניס ליומיום שלכם על מנת להפחית את הסיכוי שילדכם יחווה סיוט:

1. שינה מספקת

ככלל, שינה בלתי מספקת ועייפות גדולה בשעת ההשכבה מעלים את הסבירות שילדכם יחוו סיוט. על-כן, השכיבו מוקדם יותר את ילדיכם על מנת שיוכל לקבל את השינה לה הוא זקוק. לרוב, השכבה מוקדמת יותר תטיב עם הילד, תפחית את רמת הלחץ שהמוח חווה ותוריד את הסבירות לסיוט.
אל תהיו מוטרדים מכך שילדיכם יתעורר מוקדם יותר בבוקר. אצל מרבית הילדים, שעת השינה אינה משפיעה על שעת ההתעוררות. כך, בהשכבה מוקדמת יותר לאורך תקופה, ילדיכם יצליח לצבור יותר שעות שינה למאגר, לחוות יותר רוגע באופן כללי ולהפחית את הסבירות שיחלום חלום רע בלילה.

2. הפחתת גורמי סטרס

אם ילדיכם חווה שוב ושוב סיוטים בתקופה האחרונה, נסו להעריך מה הסיבה ולטפל בגורם הסטרס לאורך היום. למשל, עבור ילד שהתחיל מסגרת חדשה, סייעו לו לפרוק את הרגשות שחווה ועודדו אותו לשתפכם במה מפריע או מטריד אותו. כאשר הוא משתף אתכם, תנו לו לגיטימציה לרגשות שחווה ועודדו אותו כי המצב וודאי ישתפר בקרוב. בנוסף, סייעו לו למצוא פתרונות יצירתיים שיסייעו לו כאשר חש לחוץ או מוטרד. תופתעו לגלות כמה שיח פתוח מאפשר לילד (אפילו אם צעיר) להציע בעצמו את הפתרונות לאתגרים שלו.
2 צפייה בגלריה
חיבוק של אמא או אבא יכול לחולל פלאים
חיבוק של אמא או אבא יכול לחולל פלאים
חיבוק של אמא או אבא יכול לחולל פלאים
(צילום: shutterstock)
ואם ילדיכם כבר חווה סיוט, כך אפשר לעזור לו להתמודד:

מגע

מגע גופני ארוך, כמו חיבוק, יכול לחולל פלאים. כאשר ילדיכם התעורר נסער מסיוט, חבקו אותו בחיבוק ארוך ומרגיע למשך חצי דקה או יותר. חיבוק כזה, יאפשר למוחו להתחיל ולהפריש אוקסיטוצין, שישרה אליו רוגע, ישפר את מצב רוחו, יוריד את לחץ הדם ואת השפעת הורמוני הסטרס. לאחר שאתם חשים שילדיכם נרגע, כדאי להישאר עימו בחדרו עוד מספר דקות, על מנת להשרות עליו את תחושת הביטחון לה הוא זקוק כעת.
"כשאנחנו מעודדים את הילד לפעול באופן אקטיבי (למשל, לחבק את הדובי על מנת שלא יפחד), רמות הפחד שלו יורדות"

הסברים

הסבירו לילדיכם שחלם חלום רע וכעת הוא נגמר. תוכלו להגיד משהו כמו: "היה לך חלום מפחיד, אבל עכשיו אתה ער והכול בסדר". סייעו לילד להבין כי הדברים המפחידים שקרו בחלום לא התרחשו בעולם האמיתי והשרו עליו ביטחון. תוכלו גם להסביר שלהרבה ילדים (וגם להורים) יש לפעמים חלומות מפחידים, וזה לא נעים, אך כעת הוא אחרי והוא בטוח ומוגן במיטה שלו.

שימוש בבובה או בחפץ מעבר

על תכונותיו המופלאות של חפץ המעבר כבר סופר רבות. נוכחות של חפץ מעבר במיטת הילד מנחמת ומשרה עליו את הרוגע והביטחון לו הוא זקוק לשוב לישון לאחר חלום מפחיד. תוכלו אף לעודד אותו לסייע לדובי או לשמיכי שלו לחזור לישון. כשאנחנו מעודדים את הילד לפעול באופן אקטיבי (למשל, לחבק את הדובי על מנת שלא יפחד), רמות הפחד שלו יורדות והוא חש שליטה גבוהה יותר במצב. כך, בהינתן רוגע, העייפות תתחיל להזדחל ועד מהרה ילדיכם ישוב לשינה מתוקה.

שימוש בדימיון

במידה וילדיכם מתקשה לחזור לישון לעיתים תצטרכו להשתמש בדימיון על מנת לסייע לו להירגע. כך, למשל אם ילדיכם שיתף בחלום על מפלצת מפחידה מתחת למיטתו, תוכלו להשתמש ב"כוחות העל" שלכם על מנת לגרשה. מומלץ גם לשלב עזרים מהמציאות על מנת לסייע בתהליך. למשל, תוכלו לרסס מתחת למיטה ספריי "להרחקת מפלצות" (זה יכול להיות מעט בושם או מבשם אוויר). באופן אישי, אני אוהבת להשתמש ב"אבקת חלומות", זוהי אבקה סודית (מעט טלק) שמגרשת חלומות רעים ומכניסה חלומות טובים לראש. לרוב, השימוש ב"אבקת חלומות" יסייע לילד לאמץ מחשבות חיוביות ורוגע לפני שהוא שב לישון, ובכך להפחית את הסבירות לחלום שוב חלום מפחיד.

שיח ופתרונות לאורך היום

אם ילדיכם חווה שוב ושוב סיוטים, כדאי לסייע לו להתמודד עימם על ידי פיתוח שיח ומציאת פתרונות גם לאורך היום. תוכלו לבחון יחד נושאים חוזרים בחלומות ולשוחח על מה שמטריד אותו וכן לסייע לו למצוא פתרונות יצירתיים להתמודד עם הפחד שלו. אפשר לקרוא ספרים העוסקים בהתמודדות עם פחדים, לצייר את הסיוט של הילד ואז לקרוע את הציור, להכין יחד לוכד חלומות ואפילו להכין יחד תיבת חלומות אליה יכניס אמצעי "גירוש" לחלומות רעים.
שיהיה לילה טוב וחלומות פז.
הכותבת היא פסיכולוגית (MA בפסיכולוגיה קלינית) המלווה הורים בדרך ללילות רצופים