לפי הנתונים המסתמנים, גדעון סער ומפלגת תקווה חדשה צפויים לסיים את הבחירות עם 6 מנדטים. זוהי תוצאה מאכזבת ברמה האישית עבור סער, אשר בתחילת המירוץ כיכב בסקרים עם קרוב ל-20 מנדטים. מצד שני, כפי שזה נראה כרגע, סער הוא האיש שמנע מנתניהו, בהחלטתו לפרוש מהליכוד ולרוץ מולו, את הקמת הממשלה הבאה.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער
גדעון סער
חברי תקווה חדשה במטה הבחירות
(צילום: AFP)
הנפילה של סער למספר מנדטים חד-ספרתי נעוצה בין היתר בהחלטה האסטרטגית שקיבל להביא להחלפת נתניהו בכל מחיר ולמנוע מנתניהו 61 גם על חשבון המנדטים של תקווה חדשה. זו הייתה מטרת העל - "ביבי הביתה" - וזו גם הסיבה לכך שסער התקוטט במערכת הבחירות רק עם נתניהו ובנט, והתעלם לחלוטין מלפיד וגנץ – אף שרבים במרכז התלבטו בין הצבעה ליש עתיד, כחול לבן או תקווה חדשה.
כל העדכונים על בחירות 2020 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet
בימים האחרונים לפני הבחירות הסקרים הפנימיים של סער הראו שהוא מאבד מנדטים בעיקר לגנץ. הסיבה לכך הייתה הסקרים בכלי התקשורת, שבהם נראה שגנץ לא יעבור את אחוז החסימה - דבר שהעלה חשש בקרב המתלבטים שחששו כי אם גנץ לא יעבור, הגוש נגד נתניהו ייפול וגנץ לא יהיה בממשלת המעבר לקראת מערכת בחירות חמישית. אנשי המרכז שחנו אצל סער החלו לעבור לגנץ, ולפי ההערכות מדובר בארבעה מנדטים לפחות שעברו בימים האחרונים. סער החליט באותה נקודת זמן שלא להיאבק בגנץ על הקולות הללו - והחריף את הקו נגד נתניהו ובנט כדי לנסות להביא עוד קולות ימין.
במובן מסוים סער שילם מחיר אישי כבד על הנחישות שלו להחליף את נתניהו. אם היה מנהל מערכת בחירות תקיפה גם נגד גנץ ולפיד, הוא יכול היה להיות עם מספר מנדטים דו-ספרתי, אבל אז נתניהו היה מגיע כנראה בקלות ל-61. בפועל, מתוך ששת המנדטים של סער, לפחות שלושה הגיעו באופן מובהק מהליכוד, ועוד שלושה הם של אנשי ימין שהתלבטו אם להצביע מחל. לא בכדי הליכוד הגיע בבחירות אלה למספר המנדטים הנמוך ביותר מכל ארבע מערכות הבחירות האחרונות.
2 צפייה בגלריה
גדעון סער ביום אחרי הבחירות
גדעון סער ביום אחרי הבחירות
שילם מחיר אישי כבד, אך מנע מנתניהו את הממשלה. סער יוצא מביתו הבוקר
(צילום: אורן אהרוני)
כדאי היה להאזין לדברים של סער, ממנו עלו הקווים הבאים: א. הוא ומפלגתו לא יישבו בשום ממשלה שנתניהו עומד בראשה. ב. הם יפעלו להקמת ממשלת שינוי. ג. האגו לא יהווה שיקול. אם משקללים את הרכיבים הללו ביחד, המשמעות היחידה היא שסער ינסה לעשות הכל כדי להקים ממשלה חלופית לנתניהו, גם אם אדם אחר כמו לפיד או בנט יעמדו בראשה. העיקר שנתניהו ילך הביתה.
סער הוא אחד הפוליטיקאים הכי מיומנים ומסוכנים ליריביו בכנסת. הוא עשוי גם להוביל את המערכה לחקיקת חוקים נגד נתניהו, כמו למשל החוק למניעת הרכבת ממשלה על-ידי נאשם בפלילים. בלשכת נתניהו חוששים מהיכולות הללו של סער, במיוחד כשלצידו מכפיל כוח כזאב אלקין שנחשב לגאון פוליטי. הביטוי לחששות הללו ניתן כבר היום, כאשר ח"כ שלמה קרעי האשים את צחי הנגבי בכך שאולי הוא "החפרפרת של גדעון שנשאר בליכוד".
אריק שרון אמר פעם שבשדה הקרב הורגים אויב, ואילו בפוליטיקה הורגים אויב - אבל בבוקר למחרת הוא קם לתחייה. סער אמנם קיבל מכה אישית, אבל נתניהו לא יכול לחגוג. להיפך. סער כנראה מנע מנתניהו את הממשלה הבאה.
אמנם ראש הממשלה שלח את אנשיו לנסות ולהכשיר את דעת הקהל לממשלה שיקים בסיוע מנסור עבאס, אבל ספק רב אם סמוטריץ', בן גביר ובנט יסכימו לכך. ספק רב גם אם דעת הקהל תקבל זאת. סער התעורר הבוקר להמשך המאבק בנתניהו כשהוא שחקן מפתח עצמאי בגוש השינוי. הקרב הזה הולך להיות מעניין. תישענו לאחור.