צה"ל פרסם הבוקר (יום חמישי) את ממצאי תחקיר נפילתו של רב-סרן בר פלח, שנהרג בהיתקלות עם מחבלים בחודש ספטמבר האחרון סמוך למעבר ג'למה. לפי התחקיר, הכוח שגה בשיטה שבה בחר לבודד את המחבלים, ואמצעי התצפית - כמו כלל הכוחות שהיו בנקודה - לא זיהו שמדובר במחבלים חמושים.
בתחקיר, שהוצג השבוע לרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי על-ידי מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס וכן למשפחתו של פלח, נכתב כי תצפיות צה"ל זיהו שני חשודים במרחב גדר התפר, סמוך לכפר ג'למה. הכוח שנכח בעמדה סמוכה פתח בנוהל מעצר חשוד, שכלל שימוש באמצעים לפיזור הפגנות, ירי חי לאוויר ולעבר המרחב בו זוהו החשודים, שאליו לא הגיבו.
2 צפייה בגלריה
מעבר ג'למה
מעבר ג'למה
"דוגמה לאומץ ולנחישות". רס"ן בר פלח ז"ל, וזירת הירי
(צילום:באדיבות המשפחה, שמיר אלבז)
2 צפייה בגלריה
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
הלווייתו של רב סרן בר פלח ז''ל
הלווייתו של פלח ז"ל
(צילום: AFP)
כוחות צה"ל בפיקוד מח"ט "מנשה", אלוף-משנה אריק מויאל, וסגן מפקד סיירת הנח"ל, רס"ן בר פלח, קפצו לנקודה. מאחר והחשודים לא הגיבו ולא זוהתה תנועה, הכוח איגף אותם והתקרב לכיוונם, והחשודים פתחו באש לעבר הכוח. הלוחמים השיבו באש והרגו את המחבלים. במהלך חילופי האש בין המחבלים לכוח צה"ל, נהרג רס"ן בר פלח בעת שהוביל את לוחמיו.
מהתחקיר עלה כי חטיבת "מנשה" והכוח שפעל בשטח עמדו במשימת ההגנה וסיכלו פיגוע בעורף ישראל, במחיר של נפילת פלח. אמצעי התצפית וכלל הכוחות שהיו בנקודה שלטו במתרחש באופן מלא לכל האירוע כולו, אולם לא זיהו שמדובר במחבלים חמושים. עם זאת, על פי התחקיר, עלו שגיאות בשיטה שבה בחר הכוח לבודד את המרחב שבו שהו המחבלים.
נכתב כי מהרגע שבו המחבלים פתחו באש לעבר הכוחות, הלוחמים ביצעו ירי לעברם עד להריגתם. רס"ן פלח הוביל את לוחמיו בפיקוד מלפנים, חתר למגע, ופעל בנחישות במטרה להסיר את האיום. לאחר פציעתו של פלח, ותחת אש, זחל קשר היחידה לכיוונו של פלח והעניק לו טיפול רפואי ראשוני, תוך דיווח בקשר והזנקת כוחות רפואה, במקביל לכך שביצע ירי יחד עם לוחמים נוספים לעבר החשודים עד להריגתם. מהתחקיר עלה כי הטיפול בנקודה היה מקצועי ומהיר, "אך בשל אופי פציעתו לא ניתן היה להציל את חייו של פלח ז"ל".
הרמטכ"ל קיבל את מסקנות התחקיר כפי שהוצגו, וקבע כי המשימה בוצעה וסוכל פיגוע. כמו כן, הוא קבע כי מדובר ב"אירוע המבטא חתירה למגע והובלה של מפקדים מלפנים". הרמטכ"ל סיכם כי היו באירוע מספר שגיאות מקצועיות, והנחה על הטמעת הלקחים בכל היחידות וההכשרות. הרמטכ"ל אמר כי "על אף תוצאותיו המצערות, מדובר באירוע בו סוכל פיגוע ונמנעה פגיעה באזרחים. התנהגות הכוחות באירוע, החל מהמפקדים, ביניהם רב-סרן בר פלח ז"ל, דרך המח"ט ועד לאחרון החיילים, מהווה דוגמה לאומץ ולנחישות. עם זאת, במהלך הקרב נעשו מספר שגיאות, שיש ללמוד אותן לעומקן וליישמן על מנת למנוע הישנות של מקרים מסוג זה".
בינתיים, צה"ל הודיע היום על כוונתו להרוס את בתיהם של המחבלים עבד אלרחמאן עאבד ואחמד אימן עאבד, שביצעו את הירי במעבר ג'למה. בנוהל שגרתי, למשפחותיהם ניתנה אפשרות לערער על ההריסה.