עונת הקינון הכי דרמטית בישראל הגיעה לסיומה - ושני גוזלים מאומצים ונדירים של עיט ניצי החלו את חייהם הבוגרים: לסיפור הבא יש סוף טוב, אבל במהלכו, התרחשו לא מעט דרמות. לאחרונה, שני פרחונים מאומצים של עיט ניצי, דורס יום בסכנת הכחדה, פרחו מהקן ביהודה ושומרון, והחלו את חייהם הבוגרים. אולם, משפחת העיט הניצי עברה טלטלות רבות עד שזה קרה.


הסיפורים המרגשים הובאו בשידור חי במסגרת מיזם "עופות דורסים בשידור חי", החושף באמצעות מצלמות אונליין המשדרות 24/7 את עולמם החבוי של הדורסים הגדולים והמסתוריים המקננים בישראל, פרי שיתוף פעולה בין רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קרן המורשת, קרן דוכיפת, חברת חשמל, המנהל האזרחי ופרויקט "פורשים כנף".
ד"ר גלעד פרידמן, מנהל פרויקט "עופות דורסים בשידור חי", סיפר כי בינואר הטילו העיטים שלוש ביצות. אבל הם חוו הפרעה לקינון ובמשך תשעה ימים בני הזוג כמעט ולא דרגו על הביצים. לכן הוחלט לחלץ את הביצים מהקן ולהעבירן להדגרה בגרעין הרבייה שבשמורת טבע חי בר כרמל. "בקן הוטמעו שתי ביצי גבס על מנת שהדגירה תימשך", סיפר ד"ר פרידמן. "אבל, לאחר שלושה שבועות ההתפתחות העוברית בביצים הפסיקה באופן פתאומי, כנראה עקב הדבקה בחיידק שהגיע מהנקבה במהלך ההטלה עצמה".
בזמן שזוג העיטים דגר על ביצי הגבס, המתינו אנשי הפרויקט שגוזלי עיטים אחרים יבקעו בגרעין הרבייה. לקראת סוף פברואר בקעו שני גוזלים ויומיים לאחר מכן, הם כבר הוטמעו בקן של הוריהם המאמצים שקיבלו אותם ב"כנפיים פתוחות", ומיד החלו לטפל בהם. "זה היה מבצע מורכב שבו התאפשר גידול הורי טבעי של גוזלים שבקעו בגרעין הרבייה, על ידי הורים 'חשוכי צאצאים', מתוך הניסיון שנצבר כי גידול כזה מעלה את סיכויי השרידות של הגוזלים, לעומת גידול מלאכותי בגרעיני הרבייה", הדגיש ד"ר פרידמן.
2 צפייה בגלריה
ההורים והגוזלים המאומצים
ההורים והגוזלים המאומצים
ההורים והגוזלים המאומצים
(צילום: עופות דורסים בשידור חי)
אבל הדרמות לא הסתיימו בשלב זה. באמצע חודש מרץ חולץ מהקן אחד מהגוזלים המאומצים עקב הידבקותו בטפיל קטלני. הוא הועבר לטיפול בבית חולים לחיות בר בספארי. הגוזל טופל במשך 10 ימים, עד שהוחזר אל קן הוריו המאמצים ונקלט בהצלחה על ידם, בשנית. אך עקב בעיה ברגלו הגוזל חולץ שוב בתחילת חודש אפריל והועבר לטיפול נוסף. "צוות בית החולים טיפל בו במשך שישה ימים עד שהבריא והוחזר בשלישית אל הקן והוריו המאמצים ששוב קלטו אותו בהצלחה", סיפר ד"ר פרידמן.
אבל, פעם נוספת, הגוזל היה בסכנת חיים. ד"ר פרידמן: "כשהגוזל היה בן 62 יום בערך, הוא מעד ונפל מהקן וכמעט נטרף על ידי שועל ואוח עיטי, בשלושת הלילות שלאחר מכן. לכן, החלטנו לאסוף אותו באמצע הלילה ובתחילת מאי הוא שוב הוחזר אל הקן, בפעם הרביעית לעונה זו. ואז, בשעות הצהרים של אותו יום הוא פרח, ואחיו הגדול – ו'הפחות בעייתי' - פרח יום אחריו, בגיל 69 יום בערך. במשך שלושה שבועות הפרחונים הנדירים המשיכו לקבל מזון מהוריהם המאמצים ואף המשיכו לספוג התקפות מצידו של האוח העיטי, אבל הם הוכיחו שהם בכלל לא פראיירים, ונכון לעכשיו הם בריאים וחזקים ועפים כמו מלכים אמיתיים".
עמוס סבח, אקולוג רשות הטבע והגנים במנהל האזרחי, הדגיש את חשיבות המעקב אחר העופות הדורסים: "הסיפור הזה מוכיח לנו שוב עד כמה חשובות הן מצלמות האונליין והמעקב האינטימי שהן מספקות עבור שמירת הטבע בישראל. בזכותן הצלחנו להעריך כי זוג העיטים עתיד להיכשל בקינון ואף להעניק להם שני גוזלים לאימוץ וללוות אותם עד לפריחתם המוצלחת מהקן. יתרה מזאת, מצלמות האונליין מוכיחות לנו שוב כי הרבייה בטבע הישראלי רוויה בקשיים ובמהמורות. אך יחד עם זאת, המצלמות גם מספקות לנו חלון הזדמנויות נדיר עבור ביצוע ממשק שמירת טבע אקטיבי במצבי קיצון הדורשים התערבות".
2 צפייה בגלריה
הגוזלים כבר פרחו מהקן. הקן בחודש שעבר
הגוזלים כבר פרחו מהקן. הקן בחודש שעבר
הגוזלים כבר פרחו מהקן. הקן בחודש שעבר
(צילום: עופות דורסים בשידור חי)
ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות הישראלי בחברה להגנת הטבע, הוסיף: "האירועים המרגשים שהתרחשו מול המצלמה מדגישים שוב את חשיבות פרוייקט 'פורשים כנף' ואת חשיבות המיזם 'עופות דורסים בשידור חי', להצלת העופות הדורסים בישראל שמרביתם נמצאים בסכנת הכחדה. ללא המעקב המתמיד אחר קינון העיט הניצי במצלמות האונליין, הקן הזה היה הופך לעוד 'קינון שנכשל'. בזכות המעקב במצלמות ובזכות הפעולה הנחושה והיצירתית של אנשי המיזם - צוות רחב של אנשים מיומנים ונחושים אשר עובדים מאוד קשה על מנת לשמור על אוכלוסיות נדירות הנמצאות בסכנת הכחדה - אני מקווה כי גם נכדינו יזכו לראות דורסים בכלל ועיטים ניציים בפרט מתרבים וחיים ברחבי ישראל".
העיט ניצי הוא עוף דורס ממשפחת הניציים המוגדר בישראל כמין בסכנת הכחדה חמורה. אורכו של עיט ניצי בוגר מגיע ל- 65-55 ס"מ והוא בעל מוטת כנפיים של כ-1.5 מטר. הוא מקנן על גבי צוקים בקינים בגודל של כשני מטר אותם הוא בונה מענפים. דגירת העיט הניצי נמשכת כ-42 יום והגוזלים פורחים מהקן לאחר כחודשיים וחצי.