המזון שנמצא באוקיינוסים: שיטה למיפוי אוכלוסיית הפלנקטון באוקיינוסים ובנהרות פותחה על ידי חוקרים בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי בטכניון. את המחקר הובילו פרופ' יואב שכנר ורועי רונן.
2 צפייה בגלריה
פלנקטון
פלנקטון
פלנקטון
(צילום: shutterstock)
החוקרים הסבירו כי למיפוי הפלנקטון חשיבות רבה, שכן אוכלוסייה זו משפיעה על תהליכים סביבתיים רבים. היא אחראית לייצור של רוב החמצן באטמוספרה ומלבד זאת הפלנקטון מהווה חולייה חיונית בשרשרת המזון הימית, שרשרת שממנה ניזון גם האדם.
הנתונים שעליהם התבסס המחקר הנוכחי מגיעים ממיקרוסקופים הנמצאים במעמקי האוקיינוסים ונהרות. החוקרים אמרו כי ניתוח הנתונים לטובת מיפויה התלת-ממדי של אוכלוסיית הפלנקטון הוא אתגר טכנולוגי מורכב, בין השאר משום שזהו יצור שצורתו משתנה.
הפתרון שפיתחו חוקרי הטכניון מבוסס על הערכה סטטיסטית של התפלגות הגדלים של יצורים אלה. כדי לנטרל שגיאות, השתמשו החוקרים במודלים מתקדמים שפותחו בתחום ה-Cryo-EM - מיקרוסקופית אלקטרונים קריוגנית. החוקרים הדגימו את יעילות הטכנולוגיה שפיתחו בשחזור פלנקטון חי באמצעות מיקרוסקופ שדה תת-ימי.
רועי רונן גדל בטבעון ומתגורר בחיפה. במשך ארבע שנים הוא שיחק בנבחרת הטניס שולחן בטכניון ובאליפויות אס"ט שנערכו באילת. הוא החל את לימודיו האקדמיים בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע"ש ויטרבי. כבר במהלך התואר הראשון (שאותו סיים בהצטיינות), בחר כפרויקט גמר מחקר מתקדם בהנחייתו של פרופ' יואב שכנר ובשיתוף פעולה עם שני חוקרים מובילים ממכון המחקר SCRIPPS שבקליפורניה.
2 צפייה בגלריה
רועי רונן
רועי רונן
רועי רונן
(צילום: דוברות הטכניון)
את פרויקט המחקר ערך יחד עם הסטודנט קובי אטיאס. הפרויקט זכה במקום השני בתחרות הפקולטית השנתית על שם יהורז כשר ז”ל ונבחר כזוכה בפרס המאמר הטוב ביותר שפרסמו חוקרים צעירים במגזין היוקרתי Journal of the Optical Society of America A לשנת 2021. בין היתר ציינה ועדת השיפוט שהמאמר בלט במשמעות המדעית, באיכותו והצגתו.
במהלך התואר הראשון עבד רועי במשך שלוש שנים ב-P&P tech, חברת סטארטאפ בתחום הביו-רפואה. הוא המשיך לתואר שני בהנחיית פרופ' שכנר וכעת הוא סטודנט במסלול ישיר לדוקטורט. במהלך התואר השני יצא להתמחות בחברת אמזון, שם עסק בזיהוי וקריאה של טקסט מתמונות באמצעות מערכות לומדות.