3 צפייה בגלריה
 לצלם כדי לתעד
 לצלם כדי לתעד
לצלם כדי לתעד
(צילום: shutterstock)
מציאות הקורונה שאינה נגמרת דוחקת שוב ושוב את שגרת חיי המשפחה אל מחוץ לאזור הנוחות של כולנו, הורים וילדים. פעילויות רבות מתבטלות, קייטנות "מתקפסלות", מופעים נדחים, ולא מעט הורים חוששים לשלוח את ילדיהם למקומות עמוסים. אם לפני שנתיים אלבום זיכרונות הקיץ כלל מקומות כמו נתב"ג ומלונות הכול-כלול, הרי שזו כבר השנה השנייה שבה אנחנו נדרשים להמציא את עצמנו - ואת חופשת הקיץ שלנו - מחדש.
קראו עוד:
צמד המילים "יולי-אוגוסט" שולח כל שנה משפחות רבות לתכנן תוכניות ולהמציא המצאות, מתוך תחושת אחריות מדומה – עלינו לייצר לילדים שלנו זיכרונות ילדות, להעסיק אותם, לבדר, לאתגר, להעשיר אותם, ועל הדרך להשתיק את רגשות האשם שלנו, ואם אפשר אז גם לקבל קצת שקט וזמן משפחתי. העניין הוא שאין לנו באמת שליטה על הזיכרונות. אנחנו יכולים לתכנן את החופשה הכי חלומית - ובסופו של דבר הילד יזכור אם קנינו לו בחנות המלון את בגד הים של גיבור העל שהוא אוהב, או לא.
למה? כי באופן מרתק וקצת בלתי נתפס, החומרים הפשוטים של החיים והשגרה היומית הם האחראיים ליצירת הזיכרונות. הילדים שלנו לעולם יזכרו איך גרמנו להם להרגיש - ופחות את התפאורה שהייתה מסביב.
3 צפייה בגלריה
ללמוד מילים כמו "קורט" או "קמצוץ". פעילות במטבח
ללמוד מילים כמו "קורט" או "קמצוץ". פעילות במטבח
ללמוד מילים כמו "קורט" או "קמצוץ". פעילות במטבח
(צילום: shutterstock)
אז אולי גם התקופה הנוכחית משאירה אותנו בארץ, אבל היא גם משאירה אותנו קרובים לבית המוכר, לריח של שבת בבוקר, לבישולים של סבתא, לגינה הקרובה לבית. ובכל אלה יש לנו שלל הזדמנויות להקשיב, לתת תשומת לב, לספק מרחב מוגן להתנסות ולטעויות. אלה יכולים להיות הרגעים המיוחדים שבהם אפשר לשאול, להתעניין, לתת תחושת משמעות וערך. זמן איכות לא נמדד בתפאורה.

10 רעיונות לרגעים טובים בבית, בלי תקציב או מטוס

לייצר מסורת משפחתית: לא בהכרח סביב חגים או מועדים, הכוונה היא לאותם דברים פשוטים ומיוחדים שעושים רק במשפחה שלנו. אצלנו, למשל, יש "חוק" בבית שלפיו כל מי שרוצה חיבוק צועק "חיבוק משפחתי" והמשמעות היא שכולם מיד צריכים לעצור את מה שהם עושים - ולתת חיבוק. זו השגרה הקטנה שהופכת למסורת המשפחתית שלנו, הילדים תמיד יודעים מה הולך לקרות ומצפים לזה. יום אחד, בתקווה, הם יזכרו את הרגעים הטובים האלה ויעבירו אותם לילדים שלהם.
להצטלם: ולא בשביל לעלות לסטורי, אלא באמת בשביל לתעד. הילדים אוהבים לראות את עצמם, שואלים על הדברים המצחיקים שהם עשו כתינוקות, או נזכרים בטיול מהנה. וכשהם משתפים - אנחנו לומדים להכיר אותם טוב יותר.
3 צפייה בגלריה
גם אתם יכולים ליהנות מזמן יצירה שקט - זה מנקה את הראש
גם אתם יכולים ליהנות מזמן יצירה שקט - זה מנקה את הראש
גם אתם יכולים ליהנות מזמן יצירה שקט - זה מנקה את הראש
(צילום: shutterstock)
קריאה משותפת: אם הפסקתם לקרוא לילדים שלכם ספרים רק כי הם למדו לקרוא בעצמם - כדאי לכם לחזור למנהג הישן. ולא רק לפני השינה, אפשר ליהנות מקריאה משותפת ולהרוויח זמן איכות ונושאי שיחה רבים במהלך כל היום.
"החומרים הפשוטים של החיים והשגרה היומית הם האחראיים ליצירת הזיכרונות. הילדים שלנו לעולם יזכרו איך גרמנו להם להרגיש - ופחות את התפאורה שהייתה מסביב"
להשתולל: מלחמת כריות, השפרצות מים, קפיצה על המיטה, אוהל בסלון - ייתכן שלא תמיד אנחנו אוהבים שהם עושים זאת, אבל הם צריכים את זה ממש כמו גורים בטבע. אם אתם לא מצטרפים, קחו נשימה עמוקה ואל תקטעו אותם, כי הרי אין רעש נעים יותר מזה של ילדים משחקים.
לספר סיפורי ילדות: כמובן שהם עדיין ילדים, אבל זה לא מונע מהם לבקש לשמוע סיפורי ילדות - מבחינתם זה היה מספיק מזמן. זה המקום שבו התמונות והאלבומים נעשים שימושיים במיוחד, אז הראו תמונות, ספרו סיפורים, דברו על איך ומה היה כשהם הגיעו לעולם. זה כל כך מעניין אותם, ונותן להם ערך משמעות ושייכות.
ליצור: תתפלאו כמה גם אתם יכולים ליהנות מזמן יצירה שקט - לגזור, להדביק ולצבוע. עיסוק בחומר וביצירה מנקה את הראש, מסדר את המחשבות, ומאפשר מרחב יצירתי ומלא דמיון.
לצפות בטלוויזיה: נכון, הם קיבלו המון שעות מסך בשנה וחצי האחרונות, אז מה? צפייה מידתית היא בהחלט אפשרית, ואם היא משותפת - עוד יותר טוב.
להתחפש: ילדים אוהבים להתחפש, ולא רק בפורים, והם לגמרי צודקים. זה מתחיל בדמיון ויצירתיות וממשיך בתחושת עצמאות וחופש ביטוי – 'אני יכול להיות מה ומי שאני רוצה', זו יכולת שמשחררת עכבות ומגשימה חלומות.
בישול: כי אוכל טוב לבריאות ולמערכות היחסים, ומביא עימו זיכרונות, מראות ותחושות. שתפו את הילדים בכל הגילים בעבודה במטבח, ועם קצת הכוונה זו תהיה הזדמנות נפלאה ללמוד על משקלים, כמויות, חיבור וחיסור, למלא הוראות, לדחות סיפוקים - ואפילו להכיר מילים מצחיקות כמו "קורט" או "קמצוץ".
להיות לבד ביחד: אני בענייניי - אתה בעניינך. אנחנו ממש לא חייבים להעסיק את הילדים כל הזמן, מספיקה הנוכחות המרחפת שלנו, כזאת שנמצאת ברקע בשביל לספק לילד שלנו ביטחון לחקור את עולמו. וכן, אפשרו לילדים גם להיות לבד עם עצמם.
לסיום, הקיץ לא תם, דרך ארוכה לפנינו, ונכון שלא תמיד ההורות היא קסומה ופשוטה, בטח לא כשמכינים חביתה בערב בידיים עייפות, רבים עם הקטנה שתיכנס להתקלח או מפנים את האוהל המאולתר שהקטן בנה הסלון, אבל - איזה כיף לנו שיש לנו את זה.
דנה אמר היא מנתחת התנהגות מוסמכת, מדריכת הורים, מרצה, מומחית בליווי התא המשפחתי ומפתחת סדנת הכנה ייחודית לזוגות במעבר להורות