משרדי החקלאות והאוצר החליטו אמש (ב') שמחירי מוצרי החלב שמחירם מפוקח על ידי המדינה יעלו ב-4.9%, בהסכמת מועצת החלב וארגון יצרני החלב, אבל במחלבות לא מרוצים שכן מחיר החלב הגולמי יזנק ב-1 ביולי בכ-13% והמלצת ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והכלכלה היתה לייקר את המוצרים ב-6.5%. המחלבות שמייצרות מוצרי חלב שבפיקוח (חלב, גבינה לבנה, אשל, גיל, שמנת מתוקה, שמנת חמוצה וגבינות עמק וגלבוע במעדנייה) הן תנובה, טרה, יטבתה-שטראוס ומחלבות רמת הגולן.
"לא ברור אלו מחלבות אישרו את ההסכם", אומרים בענף. "מי שאמור לאשר את ההסכם זאת מועצת החלב שאמורה להביא את זה לאישור הדירקטוריון שעדיין לא אישר את ההסכם. מדובר ב-300 מיליון שקל שוויתרו עליהם".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה חלב מועשר
חלב תנובה חלב מועשר
חלב
(צילום: מירב קריסטל)
במחלבות תוהים: "למה מחירי מוצרי החלב המפוקחים עולים ב-4.9% (כשמחירם יוקפא בשנה הקרובה מ.ק), כשוועדת המחירים המליצה לשרים על העלאת מחיר של 6.5% שגם היא הייתה פשרה?
"איך ייתכן שזה קורה כשבעוד יומיים צפויה עלייה תלולה במחירי החלב הגולמי בעקבות התייקרות תערובות המזון לבהמות בעולם? מחירי החלב הגולמי מתעדכנים אוטומטית כל רבעון. למה סוגרים בלילה הסכם שמעלה את מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב-4.9% כשבעוד יומיים מחיר החלב הגולמי ייזנק בכ-13%? מישהו ישלם את המחיר על זה, ואלה יהיו המחלבות והציבור.
"מדובר במאות מיליוני שקלים לגדולות ובעניין של חיים או מוות למחלבות קטנות (רובן לא מייצרות מוצרים מפוקחים מ.ק)".
מחיר החלב הגולמי, שעולה כעת ב-13%, יירד בהמשך ב-2.15 אג' כל רבעון במשך שנה. "הרפתנים תרמו 2 אג' להמשך, כי בעוד יומיים הם מקבלים 30 אג' בחזרה", אומרים במחלבות.
לא מן הנמנע שהמחלבות בתגובה יחליטו לייקר גם מוצרים שאינם בפיקוח כדי לפצות על הפסדיהן, אם כי ייתכן שיחששו מזעם צרכנים ויימנעו מכך. תנובה כבר פנתה לבג"ץ.
האם ההחלטה תעבור לנוכח המצב הפוליטי? שרי הממשלה יכולים לחתום על הצווים, אבל בעוד שנה, כשניתן יהיה לשנות שוב את המחירים במאי 2023, תהיה בכלל ממשלה חדשה. ואז המחלבות שוב ידרשו העלאת מחירים כדי לפצות על הפסדיהן.
"זה מגלגל את ההחלטה על עליית המחירים הדרמטית לממשלה הבאה. בינתיים, הציבור ישלם את זה", מסבירים בענף.
"תהיה עליית מחירים כי קשה להימנע מזה. בסוף מחירי החלב עולים, מחירי הגרעינים עולים ומחירי התובלה עולים. כולם מסבירים לממשלה שהמחירים צריכים לעלות. המינימום זה שיקבלו את ההמלצה המקצועית כשמחיר החלב הגולמי הולך לעלות בימים הקרובים".