בחול המועד הזה אף אחד לא יוצא לטיולים משפחתיים ארוכים. המכונית המשפחתית עומדת ליד הבית בתקווה לימים טובים יותר, עשויה להשאר שם עוד זמן מה ולכך נוספת תקופת אי ודאות כלכלית שצפויה להמשך עוד זמן רב. לא מפתיע לכן שכולם מנסים לחסוך היכן שאפשר. ואם המכונית ממילא אינה זזה, מדוע להמשיך ולשלם על הביטוח שלה סכום השווה למאות שקלים בחודש?
2 צפייה בגלריה
רכב מושבת
רכב מושבת
המכונית מושבתת - מה עם הביטוח?
(צילום: shutterstock)
רשות שוק ההון, האחראית מטעם הממשלה על שוק הביטוח, פרסמה הנחיות בנושא. לפי הרשות, אין כל אפשרות להשבית את ביטוח החובה, אלא אם רכשתם אותו ישירות מתאגיד "הפול", המשרת נהגים שחברות ביטוח רגילות סירבו לבטח אותם ורוכבי דו-גלגלי. שכן בפוליסות הרגילות של חברות הביטוח אין סעיף השבתה, בזו של הפול יש.
לעומת זאת, דווקא את הביטוח המקיף, היקר יותר, כן אפשר להקפיא ל-30 יום בכל החברות, אופציה שמשרתת בימים רגילים את הטסים לתקופה ארוכה, או מי שרשיונם נשלל. עם זאת, חשוב לזכור שמדובר בביטול של הכיסוי הביטוחי באופן מלא, כך שאם תרצו באותה תקופה לנסוע לסופר, או לקנות תרופות, לא יהיה לכם כיסוי במקרה של תאונה עבור המכונית.
אם תקפיאו גם את ביטוח צד ג' שלכם, לא יהיה לכם כיסוי עבור נזקים למכונית שבה פגעתם. בנוסף, אם המכונית שלכם תיגנב, לא תקבלו עבורה תשלום מהביטוח. ומתחילת הסגר, כך מדווח חברת איתוראן העוסקת בהשבת רכב גנוב, נרשמה עלייה של 3% בשיעור הגניבות, לאחר ירידה מתמשכת בשנים האחרונות.
2 צפייה בגלריה
גניבת מכוניות בתקופת קורונה - עליה מפתיעה
גניבת מכוניות בתקופת קורונה - עליה מפתיעה
גניבת מכוניות בתקופת קורונה - עליה מפתיעה
(צילום: shutterstock)
אפשרות אחרת היא מעבר לתוכניות של חברות הביטוח שמציעות הנחה למבוטחים על סמך אופי הנהיגה שלהם, או הקילומטראז' שהם צוברים. חברת AIG‬ מציעה התקנת "קופסה ירוקה" שמתעדת את אופי הנהיגה ברכב, תמורת הנחה של 10% בשנה הראשונה. לפי ביצועי הנהגים במשפחה, כולל הצעיר, עשויה ההנחה לגדול ב-40% בשנה שלאחריה.
חברת הראל השיקה ביטוח שעלותו משתנה בהתאם לקילומטראז'. הראל Switch משקלל את המרחק השנתי להנחה בביטוח, בעיקר למי שנוסע אלפי ק"מ לשנה. כך למשל, נהג שנוסע 5,000 ק"מ (כשליש מהנסועה הממוצעת) ישלם כשני-שליש מהסכום שייגבה מנהג שנוסע קרוב יותר לממוצע השנתי המקובל, 15 אלף ק"מ.
ואילו שלמה ביטוח השיקה ביטוח שמשלב את איכות הנהיגה והקילומטראז'. השירות נקרא AppToYou, כולל אפליקציה שמוריד הנהג, והתשלום הסופי נקבע לפי שני הפרמטרים. בכל מכונית מותקן רכיב של חברת איתוראן, שיינטר - ויציג לנהג באמצעות האפליקציה - את הקילומטראז' ואת אופן ואיכות הנהיגה של המבוטח, ויוזיל בהתאם את תעריף הפוליסה לנהג זהיר יותר. לרגל המצב מאפשרת שלמה ביטוח להתקין את הרכיב בבית בידי אנשי איתוראן, תוך ויתור על התשלום בסך 50 שקל שנגבה בזמנים רגילים.
טובי שמלצר, משנה למנכ"ל שלמה ביטוח, אומר כי "נהג שנוסע רק 7,500 ק"מ בשנה יכול לחסוך בין 40 ל-50 אחוז מעלות הביטוח המקיף שישלם נהג שנוסע קילומטראז' כפול, ויקבל גם הנחה על ביטוח החובה. ניתן לקבל בסוף השנה החזר של 2 עד 8 אחוזים משווי הפוליסה ואין תוספת תשלום בגלל אופי נהיגה, רק אפשרות לקבל הנחה נוספת".