טויוטה נחשבת לאחת ממייסדות קטגוריית רכבי הפנאי, עם הראב4 הראשון שנחשף באמצע שנות ה-90 והתחרה דאז בסוזוקי ויטארה וקיה ספורטאז'. חצי יובל לאחר מכן הפכו דגמים אלו לרבי-מכר, אבל היצרנית היפנית בחרה בכל זאת להישאר מאחור, עם היצע מצומצם וקטן משמעותית ממתחרותיה.
4 צפייה בגלריה
טויוטה היילנדר
טויוטה היילנדר
(צילום: ניר בן זקן)
ההיילנדר הוא משהו קצת שונה. הוא גם גדול יותר ומציע מקום לשבעה, הוא גם מיועד בעיקר לשוק האמריקאי. אבל בדור העדכני שלו והרביעי בשושלת, טויוטה משווקת אותו גם באירופה וכך הוא מגיע גם אלינו, אחרי שהפך למבוקש במיוחד בערוצי הייבוא המקביל. בכך גם נכנסת טויוטה לראשונה לקטגוריה הזו, שבה מככבים בעיקר קוריאניים מוכרים היטב מבית יונדאי וקיה.
סיכום: אין ספק שלטויוטה היילנדר יתרונות על מתחריו הישירים. אם זה יונדאי סנטה פה שכבר משווק כאן, ואם קיה סורנטו שצפוי לנחות כאן בקרוב, בעיקר מבחינת מרחב מחיה לנוסעים, הפרמטר החשוב ביותר בקטגוריה זו. יש לו גם ביצועי מנוע מרשימים ואיכות נסיעה טובה בסך הכל, כשהוא כרגע היחיד עם הנעה היברידית ופוטנציאל לחיסכון בדלק (למרות שבפועל הוא מאכזב), אבל הצמד הקוריאני צפוי להציע יחידה דומה בקרוב.
מצד שני, הוא רכב ותיק, שלא לומר מיושן בפרמטרים הנוקשים של תעשיית הרכב. וסביבת הנהג מאשרת שהגיע זמנו להתעדכן. אפילו אם מדובר בתוספת אבזור מתבקשת כמו מסך מגע גדול יותר ומערכת מצלמות היקפיות. בטח כאשר מדובר בתג מחיר כה גבוה.
אז כן, בשורה התחתונה הוא מתמודד מעניין בקטגוריה ואין ספק שיכניס לקוחות חדשים לאולם התצוגה של היבואנית. אבל השאלה הגדולה עליה לא ניתן לענות בינתיים היא עד כמה הוא טוב - אם בכלל - ממתחריו. מבטיחים לבדוק בקרוב.
איך נראה: בשונה ממרבית הדגמים המודרניים של היצרנית, המראה כאן אינו נקודת חוזק. אולי כי הוא מיועד לשוק האמריקאי במקור, ואולי כי שפת העיצוב של טויוטה תמיד כשלה כשמדובר בממדים גדולים. ודוגמאות לכך יש אינספור.
4 צפייה בגלריה
טויוטה היילנדר
טויוטה היילנדר
(צילום: ניר בן זקן)
בפנים? ההיילנדר אמנם חדש באולם התצוגה של טויוטה אבל מדובר ברכב בן שנתיים וזה ניכר בתא נוסעים מיושן למראה, עם לוח מחוונים אנלוגי, דיפוני "דמוי עץ" פשוטים למראה ובחירה להביא לכאן מסך מגע קטן מהמקובל באירופה וארה"ב ("8 לעומת "12.3) ברזולוציה נמוכה אך בעל תפעול פשוט ואינטואיטיבי. אהבנו את המושבים הנוחים לאורך זמן אך באופן תמוה אין אפשרות לכיוון גובה מושב הנוסע.
מבחינת מידות - 496.5 ס"מ אורך, 285 ס"מ בסיס גלגלים - ההיילנדר גדול משמעותית מיונדאי סנטה פה (ארוך ב-18 ס"מ ובעל בסיס גלגלים ארוך ב-8.5 ס"מ) וקרוב בגודלו לפליסייד, ממנו הוא קצר ב-1.5 ס"מ בלבד עם בסיס גלגלים קצר ב-5 ס"מ. מרחב המחיה בשורת המושבים השנייה מצוין הודות לאפשרות כיוון למרחק של הספסל, ולכן גם נוסעים גבוהים (1.9 מטר) ירגישו שם בנוח. השורה השלישית צנועה יותר, ומתאימה בעיקר למתבגרים.
יש פתחי מיזוג לכל שורות המושבים, וילונות הצללה נשלפים ליושבים מאחור ושקעי USB ליושבים באמצע. חשוב לציין כי הגישה לשורה השלישית הנעשית לרוב מצידו הימני של הרכב (סמוך למדרכה) מחייבת קיפול של שני שלישים מספסל השורה השנייה, ופחות נוחה כך מהקיפול המקובל רק למושב בודד.
4 צפייה בגלריה
טויוטה היילנדר
טויוטה היילנדר
(צילום: ניר בן זקן)
גם מבחינת נפח תא המטען מתמקם ההיילנדר בין שני רכבי הפנאי של יונדאי. 241 ליטר כשכל המושבים בשימוש (דומה לסנטה פה, 70 ליטר פחות מפליסייד) או 631 ליטר בקיפול (ידני) של השורה השלישית. אהבנו גם את התא הייעודי מתחת לרצפה המאפשר לאחסן את כיסוי תא המטען.
רשימת האבזור ברכב המבחן (בגרסה הבכירה) כוללת משטח טעינה אלחוטי, ריפודי עור, כיוון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, מפתח חכם, דלת תא מטען חשמלית, חלון שמש וחישוקי "20. מצלמת הנסיעה לאחור פשוטה ומקשה על תמרוני חניה באזורים צפופים, בעוד שבגרסת הבסיס אין אפילו חיישני חניה. אבזור הבטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת שטח מת. אין התרעה על פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי ואין כזו על שכחת ילדים בדומה לחלק מהמתחרים.
איך נוסע: מערכת ההנעה ההיברידית משלבת בין מנוע בנזין 2.5 ליטר (190 כ"ס) ומנוע חשמלי (182 כ"ס) המחוברים לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה. מנוע חשמלי נוסף (54 כ"ס) מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ולכן מדובר בהנעה כפולה.
ההספק המשולב עומד על 248 כ"ס והביצועים טובים עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות, כמעט שניה מהר יותר מסנטה פה בעל מנוע טורבו דיזל. גם תאוצות הביניים טובות, הודות תיבת הילוכים רציפה ומהירת תגובה אך מרעישה עקב אופיה, בשונה מתיבות רציפות מודרניות המדמות פעולה של תיבה אוטומטית רגילה (פלנטרית).
צריכת הדלק מאכזבת ביחס לציפיות, עם 11.8 ק"מ לליטר בתנאי המבחן שכללו בעיקר שיוט בין-עירוני מזורז, אבל גם בנסיעה יום-יומית תתקשו להשיג יותר מ-13 ק"מ לליטר. חלק מהצימאון היחסי נובע גם ממשקל עצמי גבוה ב-370 ק"ג בהשוואה לראב4 עם יחידה דומה.
ההיילנדר מיועד לשוק האמריקאי, אבל אלינו הוא מגיע בתקינה אירופית עם כיול מתלים שונה המתאים לקהל ביבשת הישנה. למרות זאת, הוא עדיין רך יחסית ונוחות הנסיעה במהירות נמוכה טובה, פחות מרשימה במהירות שיוט עקב מחסור בריסון המרכב. התנהגות הכביש טובה ביחס לרכב מסוגו.
4 צפייה בגלריה
טויוטה היילנדר
טויוטה היילנדר
(צילום: ניר בן זקן)
מצב נהיגה ייעודי לשטח (Trail) מתאים את המערכות השונות לתנאי אחיזה דלים ולמרות שההנעה הכפולה אינה מכנית, העברת הכוח יעילה ומאפשרת התמודדות עם תנאים דלי אחיזה כמו חול, בעוד מערכת בקרת המשיכה מתמודדת היטב עם הצלבות צירים.
  • מנוע: 4 צילינדרים, בנזין, 2.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 190 כ"ס ב-6,000 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 24.3 קג"מ ב-4,400 סל"ד
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי קדמי: 182 כ"ס, 27.5 קג"מ
  • הספק, מומנט מנוע חשמלי אחורי: 54 כ"ס, 12.3 קג"מ
  • הספק משולב: 248 כ"ס
  • תמסורת: אוטומטית רציפה, הנעה כפולה
  • אורך: 499.6 ס"מ
  • רוחב: 193 ס"מ
  • גובה: 175.5 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 285 ס"מ
  • משקל עצמי: 2,015 ק"ג
  • נפח תא מטען, שורה 3 מקופלת: 241 ליטר, 631 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.3 שניות, 180 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 14.1 ק"מ לליטר, 160 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 7
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): טרם נבחן
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 305 אלף שקל (290 אלף שקל)