שתי נשים ושני גברים נרצחו אתמול אחר הצהריים (יום שלישי) בבאר שבע, בפיגוע הקשה ביותר זה חמש שנים. הנרצחים בפיגוע הם דוריס יחבס, בת 49 ממושב גילת הסמוך לאופקים שנרצחה בחנות בגדים, ושלושה תושבי באר שבע - הרב משה קרביצקי, שנדרס בפיגוע כשרכב על אופניו, לורה יצחק (43) שנרצחה בתחנת הדלק, ומנחם יחזקאל מנוחין (67). בית החולים סורוקה עדכן הבוקר כי שתי הפצועות מאושפזות במחלקה לכירורגיית לב-חזה במצב בינוני ויציב.
המחבל דקר את מנחם יחזקאל מנוחין עשרות פעמים בכיכר, זמן קצר לפני ששני אזרחים ירו בו למוות. מנוחין הותיר אחריו ארבעה אחים. "הוא מעולם לא הציק לאף אחד. הוא פשוט הלך לטייל", סיפר אחיינו נתי כהן. "זו מכה קשה, טרגדיה נוראית". מנוחין יובא למנוחות בשעה 15:00.
9 צפייה בגלריה
מנחם יחזקאל מנוחין ז"ל
מנחם יחזקאל מנוחין ז"ל
מנחם יחזקאל מנוחין ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
9 צפייה בגלריה
לורה יצחק
לורה יצחק
לורה יצחק וזירת הפיגוע
( באדיבות המשפחה)
9 צפייה בגלריה
מסלול המחבל בבאר שבע
מסלול המחבל בבאר שבע
(המפה באדיבות המרכז למיפוי ישראל)
לורה יצחק מבאר שבע, אם לשלוש בנות (בנות 14, 12 ו-6), עבדה בסוכנות רכב סמוך למתחם הקניות ונרצחה על ידי המחבל בתחנת הדלק. "היא הייתה אישה מרשימה. מדהימה. היא הייתה כל כולה אהבה ונתינה", סיפרו קרובי משפחתה. "לורה היא אישה מסורה, שנתנה את כל כולה לגידול הבנות, אישה משכמה ומעלה. כל מי שפגש אותה זכה לקבל רק אהבה וחמלה. היא אימא לביאה. אשת חיל. היא תמיד הייתה שם בשביל הבנות שלה ובעלה, והקדישה את חייה לנתינה".
יצחק הייתה אמורה לפגוש בבעלה טל ולאסוף אותו לסידורים כשהמחבל הבחין בה בתחנת הדלק - התנפל עליה מאחור ודקר אותה פעם אחר פעם. למרות זאת, היא המשיכה להילחם על חייה.
הרב משה קרביצקי, נשוי ואב לארבעה ילדים בני 10 עד 22, הוא חבר בקהילת חב"ד בבאר שבע. במשך כעשר שנים פעל כאחד משליחי התנועה בעיר וניהל את בית הכנסת בשכונת נחל בקע ואת בית התמחוי בשכונה מטעם עמותת "כולל חב"ד", שבו סעדו מדי יום קשישים רבים ונזקקים. בעבר הוא היה שליח חב"ד בקישינב שבמולדובה ואז חזר לארץ, לבאר שבע.
9 צפייה בגלריה
משה קרביצקי
משה קרביצקי
הרב משה קרביצקי
9 צפייה בגלריה
משה קרביצקי
משה קרביצקי
הרב קרביצקי בבית התמחוי שניהל. "היה מסור מאוד לשליחותו"
(באדיבות כולל חב"ד)

הרב שניאור זלמן גורליק, השליח הראשי של חב"ד בבאר שבע שעבד עם הרב קרביצקי, ספד לו בכאב: "הוא היה מסור מאוד לשליחותו. השקיע את הכול למען הקהילה בשכונת נחל בקע. דאג להם גם בגשמיות וגם ברוחניות. לתושבים כולם זכור החיוך הרחב והנתינה הגדולה. אנחנו בהלם וכואבים עד מאוד את הבשורה המרה".
הרב שלום דוכמן, מנהל ארגון "כולל חב"ד", ספד: "זכיתי להכיר מקרוב את הרב קרביצקי ופעילותו למען הנזקקים והקשישים שהגיעו מדי יום לסעוד בבית התמחוי שלו. הוא היה מסור בצורה בלתי רגילה, כיבד כל אדם ודאג לכל פונה. הרב משה בלט בעדינותו ורגישותו וכל חייו היו נתינה למען האחר".
בעלה של דוריס יחבס, איש שב"ס, הגיע לזירת הפיגוע אחרי שעובר אורח התקשר אליו - ואז גילה שרעייתו נרצחה. אחיינה, ישראל אוזן, הוא פראמדיק מד"א - שהוקפץ לטפל בפצועים בזירה. "תוך כדי הטיפול אני מזהה שזו דודתי, אחות של אמא שלי", סיפר. "היא הייתה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותה. הייתי מזועזע אבל הייתי חייב להמשיך לתפקד ולטפל בדוד שלי שהגיע למקום".
יחבס הותירה אחריה הורים, אחים ואחיות, בעל ושלושה ילדים. במועצה האזורית מרחבים אמרו כי "צוותי המועצה מלווים את המשפחה ואת הקהילה בשעה קשה זו. נושיט יד למשפחה באובדנה מהאכזריות המפלצתית". הלווייתה תתקיים היום בשעה 14:00 בבית העלמין במושב גילת.
9 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בבאר שבע
זירת הפיגוע בבאר שבע
מסע הרג של 8 דקות. המחבל וזירת הפיגוע
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
הפגנה בזירת הפיגוע בזמן ביקור המפכ"ל במקום
הפגנה בזירת הפיגוע בזמן ביקור המפכ"ל במקום
מפגינים בבאר שבע בזמן הגעת המפכ"ל
(צילום: הרצל יוסף)
יחבס נרצחה בחנות הבגדים, שם המחבל דקר אותה למוות לאחר שלפני כן רצח אישה בתחנת דלק ודרס למוות רוכב אופניים. בהמשך מסע הרצח שלו, שארך שמונה דקות, הוא דקר למוות גבר מבוגר בכיכר, שבה בסופו של דבר שני אזרחים ירו בו למוות.
בעלה, שהגיע כאמור לזירת הפיגוע, הוא סוהר בשירות קבע המשרת בשלוחה הדרומית של יחידת הפיקוח ברקאי, המפקחת על ביצוע עבודות שירות. ירון אייזקסון, שעובד במרכז ביג, היה זה שהתקשר אליו וקרא לו להגיע, אחרי שהיה עד לדקירתה של דוריס. "ניסיתי לעזור לה", אמר אייזקסון. "ראיתי שהתקשרו אליה כמה פעמים והתקשרתי לבעלה ולמשפחה שלה. אמרתי להם להגיע בדחיפות. לא סיפרתי להם מה קרה ונתתי את הטלפון לשוטר".
אייזקסון סיפר על הפיגוע עצמו: "צעקתי למחבל 'תעצור, תעצור', ראיתי אותו דוקר אותה כמה פעמים ואת שאר הבנות בורחות מהמקום". לדבריו, "המחבל הסתכל עליי, היה קצת בשוק, המשיך לדקור קצת וברח. הוא ניסה לברוח עם הרכב, נתקע בקיה פיקנטו, ברח ברגל ונהג האוטובוס ירה בו".

9 צפייה בגלריה
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
הרכב של המחבל
(צילום: חיים הורנשטיין)
9 צפייה בגלריה
זירת האירוע בבאר שבע
זירת האירוע בבאר שבע
(צילום: אילנה קוריאל )
המחבל, מוחמד אבו אלקיעאן יצא למעשה למסע הרג שלפי מפכ"ל המשטרה ארך שמונה דקות. המפכ"ל אמר שהשוטרים הגיעו לזירה אחרי ארבע דקות, אבל השניים שירו למוות במחבל היו שני אזרחים, בהם נהג אוטובוס. מפקד מחוז דרום, ניצב פרץ עמר, תיאר את הפיגוע - שהחל אתמול סמוך לשעה 16:00: "בתחילה נדרס רוכב אופניים, שם הרוכב נפגע ונהרג. אחר כך המחבל המשיך לתחנת הדלק, שם פגש אישה ודקר אותה מספר רב של דקירות. הוא עולה לרכב, נוסע ומגיע לכיכר. מגיע לחנות ודוקר שלושה שהיו שם. אחת מהן נהרגה. שניים אחרים נפצעו. הוא מתנגש ברכב שניסה להיכנס בכיכר, ואז דוקר גבר עשרות פעמים והורג אותו".
או אז, שני האזרחים - נהג האוטובוס ארתור חיימוב ותושב הר חברון - ירו בו למוות, לאחר שהמחבל ניסה לדקור גם את חיימוב. "זה אירוע טרגי, קשה", אמר מפקד המחוז והסביר מדוע השוטרים לא היו אלה שנטרלו את המחבל: "האזרחים תמיד נמצאים לפני השוטרים, זמני התגובה שלנו טובים ומהירים".
בעקבות מסע הרציחות חסמו מפגינים את אחד מצירי התנועה הראשיים בבאר שבע - אליהו נאוי, בעבר דרך חברון - בצומת של מרכז הקניות שבו אירע הפיגוע. בעקבות הביקורת, בכיר במשטרה אמר ל-ynet כי לא היו התראות כלשהן משירות הביטחון לגבי המחבל. לדבריו, "המשטרה קטנה לעומת האתגרים שניצבים בפניה, ואנחנו מצביעים על זה כבר תקופה ארוכה".
בארגון "עד כאן" אמרו: "יצירת אזורים ללא חוק בחברה הערבית בחסות ממשלת עבאס מתחילה להשפיע על כל אזרח בישראל. רשויות האכיפה חייבות להתעשת ולפרק מנשקם את המליציות החמושות וקיני הטרור הצומחים בנגב עוד לפני ההתפרצות הלאומנית שצפויה להיות ברמאדן הקרוב. אסור שדם תושבי הנגב יהיה הפקר".
פורסם לראשונה: 20:44, 22.03.22