לפני 15 שנים, כשהבת שלי הייתה בכיתה ב׳, התחלפה המנהלת באמצע השנה. המנהלת החדשה הכריזה שבית הספר נערך לעבור ללמידה באמצעות משחק. נאמר לנו כי יהיו יותר משחקים וזה ישפיע על ירידה בכמות החומר שנספיק, אבל יתרום לעלייה באיכות ההבנה.
המסר הזה לא היה ברור להורים, המורים לא היו ערוכים, והילדים - אכן שיחקו אבל בשורה התחתונה הם לא למדו במשך השנה. רק אחרי עשור הבנתי את התפיסה של משחוק בלמידה, למידה פעילה ולמידה מבוססת פרויקטים. במילים הפשוטות, מדובר על שיטות משלימות הדורשות מהלומד להתאמץ ולהיות פעיל בעצמו כדי לרכוש ידע חדש. תרומה של הלמידה הפעילה היא מהותית למוכנות ילדינו למקצועות העתיד, הרבה יותר ממידע הנרכש במקצועות החובה של המסגרת החינוכית.
בסופו של דבר, כדי להיות מוכנים לעתיד, אנחנו נצטרך לעבוד על שלושה רכיבים: דפוס חשיבה (מיינדסט), מיומנויות רכות ומקצועיות. מיינדסט חיובי מאפשר אמונה ביכולת לצמוח ולהשתפר תוך השקעת מאמץ. מיומנויות רכות בונות יכולת למידה עצמית, פתרון בעיות, שיתוף פעולה, מנהיגות ויצירתיות.
2 צפייה בגלריה
כיתה
כיתה
פחות הרצאות ויותר פרויקטים עצמאיים
(צילום: shutterstock)
מיינדסט חיובי ומיומנויות רכות מקדמים את המקצועיות ומהווים יחדיו בסיס להצלחה ברכישת מקצוע, קידום מקצועי והחלפת מקצוע, והדרך היעילה ביותר היא למידה פעילה. למידה פעילה היא לא הרצאה, שיעורי בית ומבחן, אלא בניית פרויקטים עצמאיים, השתתפות בתחרויות, התנסות כבר מגילים צעירים בסביבות עבודה מתקדמות, תוך חיבור הדוק לעולם המדעי והטכנולוגי.
אז איך מאפשרים לילדים לרכוש מיומנויות וכלים נחוצים?

1. להתחיל כמה שיותר מוקדם

אין גיל מוקדם מדי לרכישת מקצוע, אפילו תכנות. חשוב לדעת שבכל גיל ניתן ללמוד הכול. נשאר רק לכתוב בגוגל איזה מקצוע ומה גיל הילדים, ומיד תקבלו את התוצאות הרצויות. עדיף לבצע את החיפוש באנגלית כדי להרחיב משמעותית את התוצאות.

2. להכניס למשימה יומית - עזרה לילדים אחרים

אין דרך יותר טובה ללמוד משהו חדש מאשר ללמד אותו. מחקרים רבים מצביעים שמדריך ללא ניסיון יתרום לרוב הרבה יותר לחניכים שלו, כי הוא בא לחקור יחד איתם את הנושא. חשוב שיהיה בעל מיינדסט חיובי ומיומנויות הובלה.
קראו עוד:

3. ליצור סביבה מעודדת שיתוף ועבודת צוות

הילדים קיבלו משימה הביתה ואמרו שאפשר לעשות בזוגות, אבל לא חובה? זה הזמן לעודד אותם לבחור בן או בת זוג למשימה. הרבה יותר קשה לעבוד עם מישהו אחר - רמה, קצב, מצב רוח - הכול יכול לשבש את העמידה במשימה, אך זו הדרך ללמוד לפתור קונפליקטים, לעבוד בצוות ולחפש תמיד את המצבים הטובים בכל סיטואציה.

4. ללמוד לשאול שאלות

יש סטיגמות רבות לגבי נושא של שאלות. העיקרית היא שאם מישהו שואל שאלה - המשמעות היא שהוא לא מבין. עם זאת, אנחנו יודעים מהניסיון התעסוקתי שכל שאלה היא חשובה ומביאה אותנו לחקר עמוק יותר של הנושא. איפה בדרך נעשה את השינוי בתפיסה ואיך נוכל לגרום לילדים שלנו לחוש את הביטחון? כדי לטפח אצל ילדים את תחושת המסוגלות לשאול שאלות ואת המיומנויות לשאול שאלות נכונות, ההורה צריך להתחיל מעצמו. לשם כך אני מציעה שההורה ישאל את עצמו, האם אני מרשה לעצמי להגיד ״אני לא יודע״, ״לא הבנתי״ בעבודה, בשיח משפחתי, אפילו בשיחה עם הילדים שלי?
2 צפייה בגלריה
שיחה
שיחה
הראו לילדים שאתם לא יודעים הכול
(צילום: shutterstock)

5. ללמוד לתת משוב

כהורים חשוב מאוד שנלמד לתת משוב חיובי מקדם למידה לילדינו. הצעד הראשון הוא להימנע מלהגיד את המילה "לא". יש הרבה דרכים להגיד דברים שליליים בדרך חיובית. הצעד השני - תמיד לציין עובדות, זה מפקס גם אותנו וגם את הילדים סביב מהות הנושא ומונע מעורבות של רגשות. למשל "איזה יופי שהספקת לעשות את שני השלבים, אני רואה שיש לך עוד אחד לסיום המשימה", במקום "עדיין לא סיימת שיעורי בית".
"כדי לטפח אצל ילדים את תחושת המסוגלות לשאול שאלות ואת המיומנויות לשאול שאלות נכונות, ההורה צריך להתחיל מעצמו"

6. כל מה שאנחנו לומדים זה כלים ולא מטרה

הכול אבל הכול זה כלים. כלים לטובת יצירת פרויקטים ועבודות בתחומים שאנחנו אוהבים ומתחברים. הפכו את כל המידע שנרכש לכלי להתנסות בעולם האמיתי. שמרו על כלל חמש דקות, כלומר חמש דקות תאוריה ושעה התנסות. לא לשכוח לחפש כמה שיותר הזדמנויות להראות את העשיה: תחרות, הצגה בכיתה, למשפחה או כל אופציה אחרת.

7. משחוק בלמידה

מטרת משחוק בלמידה זה לא שנלמד פחות, אלא שנלמד אחרת. כל משחק יכול לעזור לנו בזה. עם זאת, חשוב לשמור על האיזון בין משחק לבין למידה. כל משחק שמערב ריבוי חושים, מדיד וחוויתי מקדם אותנו למטרה.
למידה פעילה היא כלי משמעותי להצלחה של ילדינו, לא רק בלימודים, אלא גם בכל מקצוע שיבחרו. יש משפט שאומר: "אם אתה עושה את מה שאתה אוהב - אתה לא תעבוד יום אחד בחייך". מבוגרים רבים קודם בוחרים את המקצוע ואז מנסים לאתר בו דברים שהם אוהבים. לנו יש הזדמנות יוצאת מן הכלל לתת לילדינו כלים להתקדם בתחומים אהובים כבר מילדות דרך למידה פעילה, ואין יותר אושר מזה לילדים ולהורים.
הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית אליסקוד, הפועלת לקידום מנהיגות טכנולוגי בקרב ילדות ונערות