עב"מים בקונגרס: שני בכירים בפנטגון ובמודיעין האמריקני העידו היום (שלישי) בוועדה בבית הנבחרים בדיון הפתוח הראשון של הקונגרס בנוגע לעב"מים זה יותר מ-50 שנה, הפצירו בטייסים לדווח על עצמים בלתי מזוהים והודו כי יש עדיין מקרים שנותרו בלתי מוסברים, למרות שנים של חקירות. בשיא הדיון, שאותו ynet העביר בשידור חי, הוצגו שני "סרטוני עב"מים". הראשון שבהם עדיין בגדר תעלומה, לשני יש כבר הסבר.
השימוע בתת-הוועדה למודיעין בבית הנבחרים התקיים 11 חודשים אחרי פרסום "דוח העב"מים". בדוח נמנו יותר מ-140 מקרים של מה שהממשל האמריקני כינה רשמית "תופעות אוויריות לא מזוהות", מקרים שדווחו על ידי טייסי הצבא האמריקני מאז 2004. רונלד מולטרי, תת שר ההגנה למודיעין וביטחון, וסקוט בריי, סגן ראש המודיעין הימי, אמרו בשימוע כי הפנטגון מחויב לבחון את אותן תופעות לא מזוהות.
5 צפייה בגלריה
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני
אחד מסרטוני העב"מים שהוצגו בדיון
5 צפייה בגלריה
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני
סרטוני עב"מים שהוצגו בשימוע של הקונגרס האמריקני
משולש מסתורי - שנמצא לו הסבר
בריי הודה שהיו כמה תצפיות שהרשויות האמריקניות "לא יכולות להסביר". חלק מהן כוללות מקרים שבהם היו מעט מדי נתונים כדי להגיע להסבר הגיוני, אמר – אך ציין לצד זאת: "יש מספר קטן של מקרים שבהם יש לנו לא מעט נתונים, אבל האנליסטים שלנו לא הצליחו להבהיר מה קרה. אלו, אמר בריי, כללו "מאפייני טיסה" לא צפויים.
הוא הציג לפאנל שני סרטונים. באחד מהם נראו עצמים בצורת משולש, שאחר כך התברר כי הם למעשה אפקטים של אור דרך משקפי ראיית לילה - ולמעשה מדובר במל"טים. בסרטון האחר נראה עצם כדורי ומבריק שחולף ליד תא טייס של מטוס צבאי. "אין לי הסבר מה העצם הזה היה", הודה בריי. צפו בתחילת הכתבה בסרטונים (תחילה העצם הכדורי ואחריו העצמים בצורת המשולש).
בריי ומולטרי אמרו כי הם נחושים להסיר את הסטיגמה המקושרת לנושא, והפצירו בטייסים לדווח בכל פעם שהם מזהים תופעה שכזו. "אנחנו פתוחים לכל ההשערות, אנחנו פתוחים לקבל כל מסקנה", הבהיר מולטרי למחוקקים.

5 צפייה בגלריה
גבעת הקפיטול בוושינגטון
גבעת הקפיטול בוושינגטון
גבעת הקפיטול בוושינגטון
(צילום: AFP)
בדוח שפורסם אשתקד לא נעשה כלל שימוש במילה עב"מים, UFO באנגלית – והמיקוד שלו היה השלכות אפשריות של אותן "תופעות אוויריות לא מזוהות" על הביטחון הלאומי האמריקני ועל בטיחות התעופה. בדוח כן הוזכרו סרטונים שפורסמו בעבר ובהן תזוזות לא מוסברות של עצמים, ומהירות ותמרונים שלא תואמים את הטכנולוגיה הידועה.
השימוע נועד בין היתר לבחון מחדש את ממצאי אותו דוח, תשעה עמודים של "הערכות ביניים" שהוכנו על ידי משרד ראש המודיעין הלאומי וצוות משימה בראשות הצי האמריקני שהקים הפנטגון. "לאמריקנים מגיעה שקיפות מלאה", אמר ראש ועדת המודיעין אדם שיף, בהצהרה בשבוע שעבר שבה הודיע על השימוע.
מומחי מודיעין וביטחון שהכינו את ההערכות לא ציינו מה לדעתן הוא המקור לאותן 144 תצפיות שדווחו, פרט לאחת ששויכה לבלון גדול שהאוויר יצא ממנו. צוות המשימה שהיה אחראי למסמך הוחלף בנובמבר על ידי גוף חדש המכונה "קבוצה לזיהוי עצמים אוויריים וניהול סינכרוניזציה". מולטרי, שמפקח על הגוף החדש כתת שר ההגנה למודיעין וביטחון, הוא אחד משני הבכירים שהעידו בקונגרס. שניהם יעידו גם בדלתיים סגורות, לאחר השימוע הפתוח לציבור.
5 צפייה בגלריה
טייסי הצי האמריקני דיווחו כי ראו עב"מים עב"ם ארה"ב
טייסי הצי האמריקני דיווחו כי ראו עב"מים עב"ם ארה"ב
מה זה לעזאזל הדבר הזה? מתוך אחד מ"סרטוני העב"מים"
הדוח מלפני שנה אמנם היה נטול מסקנות, אבל ככל הנראה לתופעות האוויריות שצוינו בו לא היה הסבר בודד. נכתב בו כי ניתוח מעמיק יותר דרוש כדי לקבוע אם מדובר במערכות אוויריות מיוחדות שפותחו על ידי ממשלת ארצות הברית או על ידי גוף מסחרי, או שמדובר במערכות של מעצמה זרה כרוסיה או סין.
לפני פרסום הדוח, בכירים אמריקנים סירבו לשלול לחלוטין אפשרות שמקור התופעות בחלל החיצון, ובדוח עצמו כאמור בכלל לא הוזכרה האפשרות הזו. בכל מקרה, הדוח היווה נקודת מפנה ביחס של הממשל האמריקני לנושא, אחרי עשרות שנים של פקפוק – החל מ"הצלחות המעופפות" שנראו בשנות הארבעים של המאה שעברה.
5 צפייה בגלריה
בטי וג'רלד פורד
בטי וג'רלד פורד
ג'רלד פורד. כינס דיון על עב"מים ב-1966
(צילום: AP)
השימוע היום היה השימוע הפתוח הראשון בקונגרס בנושא מאז שחיל האוויר האמריקני הפסיק ב-1969 תוכנית עב"מים שכונתה "פרויקט בלו הוק". ב-17 השנים שאותה תוכנית פעלה, נרשמו 12,618 תצפיות עב"מים, 701 מתוכן נותרו רשמית "לא מזוהות". אבל חיל האוויר האמריקני אמר בהמשך כי לא מצא אינדיקציה לאיום על הביטחון הלאומי או לזיהוי כלי רכב מהחלל החיצון.
ב-1966, כמעט עשור לפני שהתמנה לנשיא ארצות הברית, ארגן ג'רלד פורד – אז מנהיג הרפובליקנים בבית הנבחרים – שימוע בעקבות עשרות עדויות על אורות זוהרים ומוזרים וצורות גדולות ככדור פוטבול בגובה נמוך בשמיים במדינת מישיגן. אז הסביר גורם בחיל האוויר האמריקני כי הסיבה היא "גז ביצות".
פורסם לראשונה: 11:04, 17.05.22