מספר החולים הקשים יציב, מחלקות הקורונה מלאות והמצב מאוד לא פשוט. כך אומרת הבוקר (ה') פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה ליחידות זיהומית בבית החולים שיבא לאולפן ynet. "כבר מספר שבועות אני זועקת לגבי היעדר מיטות מספיקות לטיפולים נמרצים, ממש אין מיטות, אין מספיק אקמואים. המצב הזה כרגע הוא בלתי נסבל".,
זה עלול להגיע למצב שבשבועות הקרובים צוותי רפואה יצטרכו להחליט את מי להנשים או את לחבר למכונת אקמו? "העניין של לבחור את מי לחבר למכונת אקמו, זה קיים כל הזמן. בהחלט אין מספיק מכונות אקמו. צריך גם מכונות אקמו לא רק לקורונה, גם למחלות אחרות. וזה לא הגיוני שיעשו ניתוח לב פתוח ולא תהיה מכונת אקמו בצד, למקרה שצריך. אבל המכשירים זו לא הבעיה, הבעיה זה צוות. צוות מיומן שיודע לטפל בזה. אנחנו באמת בחסר קשה במצב הזה במדינת ישראל".
אז האם זה הגיוני שבמצב התחלואה הזה, כל המשק פתוח? "אנחנו כבר משתמשים בנשק שיש לנו, וזה החיסונים. אנחנו קוראים למגפה הזאת, 'המגפה של הלא מחוסנים', ועדיין יש כל כך הרבה לא מחוסנים. זה לא הגיוני. לא הגיוני המצב הזה, לא הגיוני ההתקהלויות. אני חושבת שבאמת הילדים נפגעו אבל כן רוצים באמת להשאיר את בתי הספר פתוחים, אבל חובה לעשות משהו. להגביר את האכיפה של המסכות, לדאוג שיתחסנו יותר. מאוד קשה לי כרופאה, להכיל את התמותה הזאת".
"אני חושבת שמי שחוסן עכשיו בחיסון שלישי הוא מוגן. רמת הנוגדנים שלו גבוהה. אף אחד אמנם לא יודע לכמה זמן זה מחזיק, אבל בינתיים זו התמונה. זה לא מאה אחוז אבל אי אפשר להשוות כמובן את התחלואה בקרב אלה שהתחסנו בשלושה חיסונים ואלה שלא התחסנו בכלל".
יש בכל זאת נקודת אור, הבאת רג'נרון לתפוצה יותר משמעותית בישראל. את חושבת שזה באמת יכול להציל בצורה משמעותית כאן חיי אדם או שזה עדיין לא מספיק מה שהביאו לכאן? "זה מעולה, ואני זועקת לתת את התרופה הזו כבר חודשים. אני חושבת שאם באמת זה ייצא בכמויות אז יש סיכוי שזה יוריד את התחלואה, יחד עם החיסונים. אבל גם, אנחנו חייבים שיהיה לנו איזושהי אחריות אישית, וזה חסר לנו".
ומה בנוגע לתעדופים וקריטריונים לגבי התרופה, בעיקר לגבי הלא מתחסנים? "אנחנו דנו עם משרד הבריאות על ההגדרות האלה ואני חושבת שיכול להיות שאנחנו נעשה קצת שינויים בהגדרות. עכשיו זה נכון שמי שאין לו נוגדנים, בגלל שיש לו מחלות רקע או בגלל שהוא לא התחסן, יש לו עדיפות, ויש כאן בעיה אתית מאוד מעצבנת. האנשים שלא התחסנו, שלא מעניין אותם מהסביבה וזה לא מספיק חשוב להם, הם אלה שבסופו של דבר שמקבלים, אם הם חולים, את התרופה קודם".
צריך לעשות רביזיה בזה לדעתך? "לא בטוחה שזה אפשרי בכלל. כי רופא זה רופא, הוא לא מסתכל מי עומד מולו, מה העבר שלו, אנחנו לא נגיע למצב כזה שלא נטפל במעשנים אם יש להם סיבוכים של עישון, לא אנחנו לא במצב הזה. אבל אני חושבת שמבחינה אתית, האנשים האלה צריכים לחשוב על זה למה הם גורמים".
את חושבת שאנחנו ממש בדעיכה של הגל הנוכחי, הגל הרביעי, או שממש מוקדם להגיד את זה? "ממש מוקדם להגיד את זה. אני ממש לא מרגישה שאנחנו בדעיכה שלו".