עמותה המסייעת לנשים בזנות; ארגון המסייע למגמגמים בהתמודדות מוצלחת עם הגמגום וביצירת חיים מלאים, על אף הקושי; רב מבני ברק שהקים עמותה המסייעת לאלפי חולים שזקוקים לייעוץ והכוונה רפואית; נערה בת 16 המעודדת התנדבות של בני נוער; ערביה מבאקה אל-גרביה שמגייסת תרומות למשפחות נזקקות; אישה מחופית שהקימה עמותה המסייעת להלומי קרב וארגון המסייע ליוצאים בשאלה מהחברה החרדית בהשתלבות בחברה.
כל אלו הם חלק מזוכי 'אות הנשיא להתנדבות' לשנת תשפ"ב אשר הוכרזו על ידי בית הנשיא. נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הודיעו בתחילת השבוע שעבר בשיחות טלפון מרגשות לכל הזוכים על בחירתם.
אות הנשיא להתנדבות נחשב לאות הכבוד היוקרתי ביותר בישראל למתנדבים ויוענק ל-12 יחידים וארגונים, בטווח הגילאים הרחב 16 עד 89. האות הוקדש השנה "לפועלים ולפועלות לשותפות ולסולידריות למען האדם, החברה והסביבה, בשאיפה ליצירת חברת מופת במדינת ישראל". הזוכים נבחרו בהמלצתם של חברי הועדה המייעצת שמינה נשיא המדינה, המורכבת מאנשי חברה ורוח בראשותו של ד"ר נחום איצקוביץ'.
הנשיא פתח בשיחה עם "קרן רמון", אחד הארגונים שזכו לאות הנשיא השנה. מטרת "קרן רמון" לקדם חינוך בתחום החלל, ערכים חברתיים ומצוינות במורשתם של אילן ואסף רמון ז"ל. העמותה פועלת בפריסה ארצית. השנה הובילה הקרן את פרויקט 'רקיע', שיגורו של האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה לתחנת החלל הבינלאומית.
בשיחתו עם מנכ״ל הקרן, רן לבנה, הנשיא מסר את הבשורה המשמחת: ״שמחתי לקבל את המלצת הועדה שמיניתי לאות הנשיא ולבחור בכם, קרן רמון, לאות הנשיא להתנדבות השנה". לבנה השיב לנשיא: ״זה ממש מרגש. זו תעודת כבוד לכל אנשי החינוך של הקרן, ואני משוכנע שרונה רמון ז"ל, מייסדת הקרן, מחייכת מלמעלה".
עוד שוחח הנשיא עם ד״ר יהודה סטולוב, מנכ"ל אגודת 'המפגש הבינדתי': ״הוועדה אשר בחנה את כל המועמדות והמועמדים לאות הנשיא המליצה על העמותה שלכם, ושמחתי ביותר לבחור בה לאות הנשיא השנה. זה נושא חשוב מאוד לליבי, ובעיקר השנה".
הנשיא המשיך את שיחותיו ובישר לרב יוסי ערבליך, מייסד עמותת "למענכם", על הזכייה: ״כבוד הרב, אני שמח לבשר לך שהועדה שמיניתי לבחירת אות הנשיא להתנדבות המליצה עליך, ואני שמחתי מאוד שאתה תקבל את האות, אתה עושה מעשי חסד גדולים".
1 צפייה בגלריה
יוסי ערבליך
יוסי ערבליך
יוסי ערבליך. "נציגם של 180 'הרופאים במילואים'"
ערבליך מסר: "אני מקבל בהערכה ובתודה את הפרס כנציגם של 'הרופאים במילואים' – 180 מנהלי מחלקות, רופאים מומחים בעלי לב זהב הנותנים מזמנם ומכישוריהם לטובת החולים, ללא כל תמורה במסגרת הפעילות בארגון שלנו".
ערבליך, בן 45 מבני ברק, נשוי ואב לששה, עוסק למעלה מ-20 שנה במתן ייעוץ רפואי על בסיס וולונטרי, ולפני כמה שנים ייסד את עמותת 'למענכם' שפועלת למען אלפי חולים וחולות. את מערך הייעוץ הרפואי מנהל ד"ר בני דודזון, לשעבר מנכ"ל אסף הרופא, ונשיא הארגון הוא פרופ' יוסף פרס, לשעבר מנכ"ל שניידר.
עוד שוחח הנשיא עם נינה וינר, מייסדת קרן "אייסף" - ארגון חברתי ציוני וקרן מלגות לטובת צעירים בפריפריה הישראלית. "את מהפכנית גדולה!" פתח הנשיא את שיחתם ובירך אותה על עשייתה הנפלאה לטובת אזרחי ישראל. נינה, בת ה-89, פעלה במשך עשרות שנים כנשיאה המייסדת של קרן "אייסף", לחינוך וקידום צעירים מקהילות מוחלשות בישראל.
רעיית נשיא המדינה מיכל הרצוג שוחחה אף היא עם מספר מהזוכים. שיחה מרגשת במיוחד הייתה עם אמה של אחת הזוכות, מאור רומם. מאור, נערה בת 16, מעודדת בני נוער להתנדב ואף ציינה את בת המצווה שלה כשהתנדבה בבית יתומים באפריקה. רעיית הנשיא בישרה לאמה של מאור שבתה זכתה באות הנשיא להתנדבות על הפעילות הענפה שביצעה למען הזולת. האם ששמעה את הבשורה הודתה לרעיית הנשיא בדמעות.
זו השנה ה-48 בו מוענק האות למתנדבים וארגונים שנבחרו לקבל את הוקרת החברה והמדינה לעשייתם ההתנדבותית. האות הוא פרי יוזמתם של מוסד הנשיאות בשיתוף עם המועצה הלאומית להתנדבות ומטרתו לטפח ולעודד את רוח ההתנדבות ולהביע הוקרה למתנדבים.

הזוכות והזוכים באות הנשיא להתנדבות לשנת תשפ״ב:

יחידים:
• הרב ערבליך יוסף - בן 45 מבני ברק. הרב הקים לפני כ-6 שנים את עמותת ״למענכם״ שפועלת למען אלפי חולים וחולות בארץ ובחו״ל, שזקוקים לייעוץ והכוונה רפואית. הרב מלווה חולים רבים באופן אישי, ובמהלך מגפת הקורונה פעל רבות להגברת המודעות בחשיבות החיסונים.
• מאור רומם - בת 16, תלמידה, יזמית חברתית ומרצה, מעודדת התנדבות במסגרת קבוצות נוער.
• נינה וינר - בת 89 מתל אביב. נינה, מייסדת ״קרן אייסף״- הקרן הבינלאומית לחינוך, תרמה לצמצום פערים בחברה הישראלית בכך שעזרה לצעירים רבים מהפריפריה לרכוש השכלה גבוהה ולממש את הפוטנציאל האישי שלהם. במשך ארבעים שנה פעלה נינה וינר לחינוך וקידום צעירים מקהילות מוחלשות בישראל.
• סובחייה נגניגיה - בת 58 מבאקה-אל גרביה. מתנדבת מזה 12 שנים למען משפחות נזקקות ומובילה פרויקטים רבים לגיוס תרומות.
• ענת סמסון יופה - בת 56 מחופית, ממקימי עמותת ״בשביל המחר״ המסייעת ללוחמות ולוחמים משוחררים המתמודדים עם השפעות חוויות לחימה והלם קרב.
ארגונים:
• אגודת המפגש הבינדתי - ארגון המפגיש קבוצות אזוריות למפגש בין דתי. הקבוצות משמשות כמרכזים פתוחים, המשמשים כפלטפורמה להכרת האחר. העמותה מקיימת כנסים בין דתיים בין היתר עם ארגונים פלסטיניים ועורכת כנס מזרח תיכון שנתי בשיתוף ארגונים ממצרים, ירדן ועוד.
• אמב״י - ארגון המגמגמים בישראל - הוקם בשנת 1999 לצורך סיוע בהתמודדות מוצלחת עם הגמגום וביצירת חיים מלאים, על אף הקושי.
• בשביל החיים - עמותה שהוקמה בשנת 2000, ומסייעת למשפחות שיקיריהן התאבדו, ופועלת למניעת התאבדויות ברמה הלאומית ולתמיכה במחקר בנושא מניעת אובדנות.
• יוצאים לשינוי יוצאים ללמוד - העמותה הוקמה בשנת 2013, על ידי יוצאים מהחברה החרדית ולמען יוצאים מהחברה החרדית, במטרה לשנות מדיניות ולהשוות את זכויות היוצאים כדי שישתלבו בחברה.
• לא עומדות מנגד - העמותה הוקמה בשנת 2018, למען סיוע לנשים בזנות במגוון תחומים, סיוע חומרי, נפשי, הענקת תחושת תמיכה ותחושת שייכות.
• ער״ן (עזרה רפואית נפשית) - העמותה נוסדה בשנת 1971, ומגישה סיוע נפשי לכל פונה ובכל מצב של מצוקה אנושית לכלל החברה בישראל.
• קרן רמון - הקרן הוקמה בשנת 2010. מטרתה לתמוך ולהעצים חינוך בתחום החלל, ערכים חברתיים ומצוינות במורשתם של אילן ואסף רמון ז''ל. העמותה פועלת בפריסה ארצית בפעילויות שונות ביניהן שיתוף טייסי חיל האוויר ונוער בסיכון, ופיתוח מנהיגות בשיתוף עם בתי ספר ורשויות מקומיות.