לחצות אוקיינוסים שלמים בלי התערבות של בני אדם: למרות שעולם הספנות מהווה ענף בעל השפעה ישירה וקריטית על תפקודו של המשק, כשבוחנים את הטכנולוגיות שמאפשרת לספינות לשוט בים, אנו חוזרים לא מעט עשורים אחורה. אך בשלוש השנים האחרונות נראה כי מתחולל שינוי משמעותי במגמה זו, והספינות זוכות ליכולות טכנולוגיות חדשות שמייעלות באופן ניכר את תפקודן.
2 צפייה בגלריה
טכנולוגיות העתיד של עולם הספנות
טכנולוגיות העתיד של עולם הספנות
טכנולוגיות העתיד של עולם הספנות
(צילום: Orca AI)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

עד לפני כמה שנים, "טייס אוטומטי" הייתה המילה החמה ביותר שהיה ניתן לייחס ליכולות שיוט מתקדמות. ואפילו שמדובר ללא ספק בטכנולוגיה מרשימה שמסוגלת לחסוך לא מעט משאבים ודלק, טייסים אוטומטיים קיימים בעולם הספנות כבר למעלה ממאה שנה.
המהפך בעולם הספנות החל לפני כשלוש שנים, כשיותר ויותר אוניות הפכו ל"מחוברות" והחלו לשלוח ולקבל מידע המאפשר ייעול משמעותי של העבודה שלהן באמצעות חיבור ללווין. הנתונים שנאספים מהמידע שהספינות שולחות מאפשרים ניתוח מעמיק יותר על תפקודן בים, מה שבמביא בסופו של דבר להשתדרגות המשמעותית ביכולות הפיתוח של הטכנולוגיות שיניעו את הספינות, ימנעו תאונות ובעתיד אף יעניקו להן יכולות נהיגה אוטונומית מלאה.

הטסלה של עולם הספנות

אחת מחלוצות הנהיגה האוטונומית בעולם הספנות היא חברת הסטארט-אפ הישראלית Orca AI, ששמה לעצמה למטרה להביא את עולם ההיגוי האוטונומי לענף בתור שנים ספורות, ממש כמו שטסלה עושה בימים אלה בענף הרכב.
בחודש פברואר האחרון השלימה המערכת של אורקה מספר הפלגות ניסיון, במסגרתן 98% מהשיוט בים נעשה ללא מגע יד אדם ובצורה אוטונומית מלאה. האונייה ביצעה בהצלחה 107 תמרונים אוטונומיים לחלוטין, שמנעו התנגשות בכ-500 כלי שיט שונים שהיו בסביבתה. בסך הכל השלימה הספינה האוטונומית שתי הפלגות שונות, כל אחת מהן ארכה קרוב ל-20 שעות.
2 צפייה בגלריה
מערכת השיוט החכמה של אורקה
מערכת השיוט החכמה של אורקה
מערכת השיוט החכמה של אורקה
(צילום: Orca AI)
גרסת המערכת שנבדקה במהלך הפלגות הניסיון של אורקה נמצאת ב"שלב 4" - מצב פעולה המעניק לספינה יכולת לשייט בים באופן אוטונומי מלא. בעוד שהיכולות שהציגה הספינה במהלך ההפלגות היו מרשימות בהחלט, נכון להיום עדיין לא מדובר בפיתרון שניתן ליישם בצורה גלובלית.
המערכת של אורקה שכן נמצאת היום בשימוש בתעשייה נמצאת ב"שלב 2", ומשמשת למעשה כ"סייען שיוט", המסוגל לנתח את סביבת הספינה ואת יכולות השיוט שלה ולספק לקפטן סיוע פסיבי שמייעל את תהליך השייט, מונע תאונות ובנוסף חוסך כמות נכבדת של משאבים. ירדן גרוס, מנכ"ל ומייסד שותף באורקה, מתאר את המערכת כ"מובילאיי של עולם הספנות".
ירדן גרוס, מנכ"ל ומייסד שותף, Orca AIירדן גרוס, מנכ"ל ומייסד שותף, Orca AIצילום: Orca AI
אז איך המערכת בעצם עובדת? "המערכת שלנו היא השלב הראשון בעתיד בו ספינות משא ונוסעים יוכלו לשייט בים באופן אוטונומי וללא מגע אדם", הוא מסביר. "אורקה עושה שימוש בבינה מלאכותית שעוברת אימון קבוע הודות למידע הרב שאנחנו אוספים, כך שהמערכת יכולה לנתח את מסלול הנסיעה ולספק תובנות קריטיות כלפיו, שמביאות לחיסכון אדיר במשאבים ובדלק, תוך צמצום משמעותי של כמות התאונות הימיות שאנחנו עדים להן כיום. השלב הרביעי של המערכת - זה שיאפשר לנו להשיט ספינות באופן אוטונומי מלא, נבחן בהצלחה בחודשים האחרונים הודות לשיתוף פעולה שלנו עם ממשלת יפן, ששואפת להיות חלוצה בתחום השייט האוטונומי עקב ההתעסקות הרחבה שלה עם שילוח ושיוט בינלאומי לכל העולם. ההצלחה של הפלגות הניסיון אפשרה לנו לעבור לשלב הבא של הפרויקט - להנגיש את המערכת בשלב 4 באופן צרכני וגלובלי, מה שיביא למעשה להתחלתו של העידן האוטונומי בתחום הספנות".
בטח עומדים מולכם לא מעט מכשולים בדרך למטרה הזו, איך אתם מתמודדים איתם? "אנחנו מודעים לכך שהעולם עוד לא מכיר עד הסוף את היכולות האוטונומיות של עולם הספנות, אבל כבר היום המערכות שלנו פועלות בהתאם לתקנות של הארגון הימי הבינלאומי (IMO) שמאפשר לנו להפעיל את המערכות שלנו בשלב 2 על כל ספינה בכל רחבי העולם. באשר לשלב 4, הארגון עובד בימים אלה על התקנות שיתירו לכלל העולם לעשות שימוש ביכולות היגוי אוטונומיות בספינות, והצפי הוא שעד 2028 הכל יאושר ונתחיל להפעיל את המערכת בשלב 4 באופן גלובלי".
אתה רואה מצב בו ספינות שטות להן בים ללא שום צוות על הסיפון? "אפילו שזה משהו שיהיה אפשרי ברמת העיקרון ברגע שנפעיל את המערכת באופן גלובלי בשלב 4, אני לא חושב שבעלי הספינות יוותרו על צוות פיזי שיפקח על הספינה ויגיב למקרי חירום במידת הצורך. גם אם הספינה מסוגלת לשוט מנקודה א' לנקודה ב' מבלי מגע אדם - האלמנט האנושי תמיד יהיה נחוץ לדעתי".