במסגרת המרוץ הבלתי נגמר אחר חידושים ופיתוחים בעולם התעופה, חברת איירבוס הציגה לאחרונה מטוס חדש שבבסיסו רעיון שיכול להיות מהפכני. יצרנית המטוסים האירופאית רוצה להטיס נוסעים בין יבשות, למרחק של עד 8,300 ק"מ, במטוס צר גוף, כלומר כזה שיש בו רק מעבר אחד ושלושה מושבים מכל צד. המטוס מדגם A321XLR (Extra Long Range) המריא בחודש שעבר לטיסת בכורה מוצלחת.
טיסת הבכורה הייתה הראשונה בסדרה של טיסות ניסוי שנועדו לבחון את כלל מערכות המטוס במגוון רחב של מצבי טיסה. השלב הזה מסמל את סוף תהליך התכנון והייצור והכניסה לשלב הרישוי ובדיקות הטיסה הסופיות.
לפני שנמשיך נחדד את ההבדלים בין מטוסים צרי גוף למטוסים רחבי גוף: כשמדובר בטיסה ליעד רחוק, מעל לשש שעות לדוגמה, כולנו רגילים לעלות על מטוס גדול, כזה שיש בו יותר ממעבר אחד בין שורות המושבים. המטוסים האלה נקראים מטוסים רחבי גוף, והם יכולים לשאת כמות גדולה יותר של דלק, של מטען וכמובן יש בהם יותר מושבים. לרוב, מנועיהם חזקים יותר וגדולים מהמנועים של מטוסים צרי גוף וזה מה שמאפשר להם לטוס למרחקים ארוכים יותר ולחצות אוקיינוסים ויבשות שלמות.
4 צפייה בגלריה
הטיסה הראשונה של מטוס איירבוס A321XLR
הטיסה הראשונה של מטוס איירבוס A321XLR
הטיסה הראשונה של מטוס איירבוס A321XLR
(Airbus SAS 2022 Sylvain Ramadier)
4 צפייה בגלריה
הטיסה הראשונה של מטוס איירבוס A321XLR
הטיסה הראשונה של מטוס איירבוס A321XLR
הטיסה הראשונה של מטוס איירבוס A321XLR
(Airbus SAS 2022 Sylvain Ramadier)
האם בזכות המטוס נראה בעתיד טיסות לואו-קוסט לטווחים ארוכים מאוד? שוחחנו עם אנטוניו דה קוסטה, סמנכ"ל שיווק של מטוסים צרי גוף בחברת איירבוס, כדי לנסות ולענות על שאלה זו ועל שאלות נוספות.
"הדבר הכי מיוחד במטוס הזה הוא קודם כל הטווח שלו – 4,700 מייל ימי (8,300 קילומטר), שזה פחות או יותר עשר שעות טיסה", הסביר הבכיר מאיירבוס. "המטוס הזה יכול לאפשר פתיחה של קווים חדשים שעד היום לא היו אפשריים, כי רק מטוסים רחבי גוף היו יכולים לטוס בהם והעלות הכוללת של הפעלתם, והעובדה שיש בהם יותר מדי מושבים, מקשים על הפעלתם בצורה רווחית. מישראל, לדוגמה, המטוס יכול להגיע לכל נקודה באפריקה, לתאילנד למזרח קנדה, ואולי אפילו עד לבייג'ינג".
בדקנו מה המרחק לכמה יעדים נוספים. מנתב"ג לבנגקוק: כ-6,900 קילומטר; נתב"ג-ניו דלהי: כ-4,000 קילומטר; נתב"ג-צפון ומזרח קנדה: כ-7,300 קילומטר; נתב"ג-ניו יורק: כ-9,100 קילומטר, מחוץ לטווח.
לדברי דה קוסטה, "המטוס יכול לאפשר לפתוח קווים טרנס-אטלנטיים בין ערים ושדות תעופה משניים, ובאמצעות כך לאפשר לנוסעים להגיע מהר יותר ליעד שלהם כי כבר לא יהיה צורך לטוס לשדות התעופה הגדולים והעמוסים במרכזי הערים. דבר נוסף חשוב הוא שהמטוס דומה לכל יתר המטוסים בסדרת ה-320 של איירבוס, כך שמבחינת חברות תעופה שמפעילות מטוסים מדגם 320 מדובר בתהליך מעבר קל ומהיר מבחינת הצוותים. אלה אותם טייסים, אותם מנועים, אותו ציוד ואותו צוות קבינה. כל מה שצריך זה פשוט לקחת את המטוס ולהתחיל לטוס איתו רחוק יותר. יש רק הבדל משמעותי אחד וזה מכל הדלק החדש שנמצא בבטן המטוס. המכל הזה מוסיף עוד 12,900 ליטרים של דלק, בנוסף לתכולת הדלק הרגילה של ה-320".
4 צפייה בגלריה
מטוס של חברת וולינג איירליינס
מטוס של חברת וולינג איירליינס
איירבוס A320 של חברת וולינג איירליינס
(צילום: shutterstock)
בואינג מברכת את איירבוס לאחר טיסת הבכורה

סמנכ"ל השיווק מאיירבוס הוסיף ואמר כי "יש כבר עכשיו יותר מ-500 הזמנות של מטוס ה-XLR שביצעו יותר מ-20 חברות תעופה, חלקן חברות לואו-קוסט כמו וויז האירופאית, פרונטיר איירליינס שפועלת בצפון אמריקה, אייר אסיה ואינדיגו ההודית. החברות האלה כבר הזמינו את המטוס, אני לא יודע להגיד לך מה התכניות שלהן, אבל הטווח של המטוס בהחלט מאפשר להן לטוס עד 10 שעות. אני בטוח שאנחנו נראה את החברות האלה מפעילות טיסות יותר ויותר ארוכות ובכך פותחות את תחום טיסות הלואו-קוסט לטווחי טיסה ארוכים יותר".
בנוסף לחברות שהזכיר בכיר איירבוס, ענקית התעופה האמריקנית יונייטד הזמינה 50 מטוסי A321XLR בעסקה בשווי של 6 מיליארד דולר. המטרה: לחבר את מזרח ארה"ב עם יעדים במרכז אירופה. גם אייר קנדה הביעה עניין במטוס שיאפשר לה לפתוח קווים ממערב המדינה ליעדים באירופה.
A321XLR מכיל בין 180 ל-220 מושבים, תלוי בתצורה שתבחר חברת התעופה. והוא יכול להגיע עם מחלקת תיירים, מחלקת פרימיום ומחלקת ביזנס, אבל מחלקת ביזנס אמיתית ולא "ביזנס אירופאי" שבו בעצם חוסמים מושב אמצע בשורה של שלוש ומציבים מחיצה בצורת וילון. "הקבינה שלנו הכי נוחה בקטגוריית המטוסים צרי הגוף", אמר דה קוסטה בגאווה, "היא רחבה יותר מה-737 המקביל ובכל מושב יש לפחות אינץ' אחד נוסף של מרווח רגליים. המושבים שלנו במחלקת תיירים אלה אותם מושבים שיש במטוסי איירבוס רחבי גוף, למעשה הם יותר רחבים אפילו מהמושבים בבואינג 777".
אתה חושב שיש סיכוי לראות מטוסי איירבוס תחת הסמל של אל על, שעובדת כיום רק עם מטוסי בואינג? "אני בהחלט מקווה שזה יקרה, אבל שום דבר לא בטוח. המטוס החדש לא רק מגדיל את הטווח, אלא מייצר30 אחוז חיסכון בדלק בהשוואה למטוסים מדור ישן יותר (הכוונה כאן למטוסי אל על מדגם 737 – ד"ס), לכן אנחנו בהחלט מאמינים שיש יתרון גדול בהפעלת מטוסי איירבוס צרי גוף בכל חברת תעופה, כולל באל על".
הרעיון לייצר מטוס צר גוף ולטווח רחוק הוא לא חדש בעולם התעופה, בואינג כבר עשו את זה עם ה-757 האגדי שבינתיים, מפאת גילו, יצא משירות ברוב החברות והייצור שלו הופסק. הטווח של המטוס של בואינג עמד על קצת יותר מ-7,000 קילומטרים. הפעם איירבוס מקווים ליצור דגם מתקדם וחסכוני יותר.
4 צפייה בגלריה
מטוס בואינג 757 של חברת יונייטד איירליינס כפי שצולם ב-2016
מטוס בואינג 757 של חברת יונייטד איירליינס כפי שצולם ב-2016
מטוס בואינג 757 של חברת יונייטד איירליינס כפי שצולם ב-2016
(צילום: shutterstock)
היצרנית האמריקנית בואינג אמנם בירכה בטוויטר את יריבתה איירבוס על ביצוע הטיסה הראשונה, אבל מאחורי הציוץ המפרגן הזה יש חשש ודאגה מהדגם החדש שמאיים לנגוס בנתח שוק משמעותי של בואינג. כמו כן, לחברה האמריקנית יש צרות מבית, ההדים של התרסקויות מטוסי ה-737 מקס מסרבים לדעוך ובעיות עם הרגולטורים האמריקנים הובילו לעיכובים ניכרים במסירת מטוסי 787 חדשים.