נתוני התחלואה שהולכים ועולים, הבידודים והפחד להידבק באומיקרון, נותנים אותותיהם גם בעולם המסעדות: מסעדנים מדווחים על ירידה דרסטית בהזמנות, על ביטולים ועל תחלואה, מה שמאלץ אותם לנקוט בצעדים כואבים, כמו זה של מסעדת נאם בתל אביב שמחר (ד') תיסגר - בשלב זה עד יום ראשון.
3 צפייה בגלריה
מסעדת נאם: נסגרת עד השבוע הבא
מסעדת נאם: נסגרת עד השבוע הבא
מסעדת נאם: נסגרת עד השבוע הבא
(צילום: יחסי ציבור)
המהלך הגיע אחרי גל תחלואה גדול במסעדה - מתוך 60 עובדים יש 18 חולים ומספר גבוה גם של מבודדים. אבל בזה לא נגמרו הקשיים: "יש לנו ירידה של 50 אחוז בתפוסת הלקוחות במסעדה", אמר ל-ynet אביאל אוסלנדר מבעלי המסעדה. "אם ביום רגיל היינו מאכילים 350-400 אנשים, אז בשבוע האחרון אנחנו מאכילים 150 וגם זה אחרי שיש לנו הרבה ביטולים של לקוחות ברגע האחרון".
אביאל אוסלנד, נאם: "היום אנחנו במצב שאין לנו עם מי לצאת לקרב וגם הקרב נראה אבוד מראש. אז נכון שאין סגר אבל אנחנו מרגישים כמו חצי סגר"
מהן הסיבות לביטולים? "הם אומרים שמישהו נדבק וחולה בבית או שילד נכנס לבידוד וצריך להישאר איתו. בכל שולחן יש מישהו חולה או שהיה ליד חולה או שלא רוצה לסכן אחרים".
למה החלטתם לסגור? "בגלל התחלואה בצוות ובגלל שאם אני מגייס עובדים חדשים אז אני משלם פעמיים - גם לאלו שבבית וגם לחדשים. אם מוסיפים לזה את העובדה שאנחנו חווים המון ביטולים אז מבינים שזה לא שווה כלכלית להפעיל ככה מסעדה. תשע שנים לא סגרנו אבל בגלל המצב הזה אין לנו ברירה, אנחנו חייבים לסגור ולנהל את הכל מחדש. זה גם צעד של אחריות כי אנחנו רוצים לקטוע את שרשרת ההדבקה, רוצים לשמור על הבריאות של הלקוחות והעובדים. אנחנו מסעדנים ואנחנו רגילים להסתכל לכל צרה בלבן של העיניים ולטרוף אותה, אבל היום אנחנו במצב שאין לנו עם מי לצאת לקרב וגם הקרב נראה אבוד מראש. אז נכון שאין סגר אבל אנחנו מרגישים כמו חצי סגר. בשלב זה אנחנו מעדיפים לסדר את הכל מחדש מאשר להמשיך לתת פול גז בניוטרל. זה לא נעים".
3 צפייה בגלריה
מסעדנות בעידן קורונה
מסעדנות בעידן קורונה
מסעדנות בעידן קורונה
(צילום: תיקי גולן)
אז בכל מקרה תפתחו ביום ראשון הקרוב? "בשבת בערב אנחנו מתכננים לעשות הערכת מצב ולהבין מי מהצוות איתנו ומי לא, ואז נראה מה עושים. אני מאוד רוצה להאמין שביום ראשון נחזור לפעילות אבל אני לא יכול להתחייב. כל בוקר אני קם ומקבל עוד ועוד הודעות על חולים מאומתים. חשוב לזכור שגם הסגירות עולות כסף כי צריך לחסל את כל הסחורה ואז שוב יום שלם להקדיש להכנות ולפתיחה מחדש".

מכה חזקה מאוד

רק שלושה חודשים עברו מאז שנוי סירקוביץ פתחה את סביצ'ה בכרם, המסעדה שלה בשוק הכרמל בתל אביב, וכבר היא נאלצה לסגור אותה לשבוע וחצי בעקבות תחלואה של הצוות. סירקוביץ גייסה את המשפחה הקרובה שלה - ההורים, האחים והדודים - וביום ראשון השבוע פתחו שוב את המקום, אבל כמעט אין אנשים להגיש להם אוכל. "אני הראשונה במקום שהתגלתה כחולת קורונה ולמחרת חצי מהצוות נדבק ונאלצתי לסגור את המסעדה כי לא היה לי מי שיכין אוכל", מספרת סירקוביץ. "בחודש האחרון ספגנו מכה קשה שלא צפינו לה כי גם הקורונה וגם החורף עשו את שלהם. זאת הייתה מכה חזקה מאוד. סגרנו את המסעדה ונאלצנו לזרוק את כל הסחורה שנשארה - כל הירקות וכל ההכנות - הכל נזרק לפח".
נוי סירקוביץ', סביצ'ה בכרם: "אני נאלצת לשלם משכורות לעובדים גם בימים שבהם לא באים אנשים. אני משלמת גם תשלומים שוטפים על המסעדה כמו שכירות וחשמל, הפסדתי הרבה כסף. מרגישים את הקורונה באוויר, אנשים פחות יוצאים"
סירקוביץ קנתה סחורה עשתה שוב הכנות לפתיחה, אבל אז גילתה שסיורי האוכל בשוק, שהיו על בסיס יום-יומי, מתבטלים בזה אחר זה ושתנועת האנשים דלילה.
איך שורדים ככה? "אין הרבה אנשם בשוק וכולם מרגישים את זה. אפילו בקפה הכי מצליח ועמוס בשוק היה היום ריק. חשבנו שנעבוד טוב אחרי הגשם אבל הימים האחרונים לא עמדו בציפיות שלנו וזו אבידה גדולה מבחינתי. אני נאלצת לשלם משכורות לעובדים גם בימים שבהם לא באים אנשים. אני משלמת גם תשלומים שוטפים על המסעדה כמו שכירות וחשמל, הפסדתי הרבה כסף. מרגישים את הקורונה באוויר, אנשים פחות יוצאים. אז אמנם יש יותר משלוחים אבל גם זה עולה לי ביוקר כי יש לי שותף בשם וולט. זה לא האידיאל".
3 צפייה בגלריה
אכיפת מסיכות בשוק הכרמל, תל אביב
אכיפת מסיכות בשוק הכרמל, תל אביב
תנועה דלילה בשווקים
(צילום: סיון חילאי)

תקופה קשוחה

"אנחנו מרגישים בדיוק כמו לפני הסגר הראשון", אמרה ל-ynet מנהלת של אחת המסעדות הפופולריות בארץ. "מזל שאנשים עוד עוברים ברחוב, זה מציל אותנו כשלקוחות מתקשרים לבטל ברגע האחרון. כל היום מתקשרים לבטל כי כולם בבידוד, וכשאנחנו נערכים עם צוות ועם חומרי גלם זה בעייתי מאוד".
מצב דומה מתאר גם יואן סמדג'ה, מבעלי מאפיות מיזון קייזר וביסטרו קייזר: "יש לנו בסביבות 50 אחוז ביטולים בכל משמרת. אנשים מזמינים ומבטלים בדקה ה-90, ובדרך כלל מה שהם אומרים זה שהם נדבקו או שהילדים בבידוד. מספיק שיש אחד חולה בשולחן וכבר כל השולחן מתבטל. זו תקופה קשוחה מאוד. רק לפני כמה חודשים אי אפשר היה למצוא מקום באף מסעדה ופתאום שוב כל המסעדות ריקות. אי אפשר לעבוד ככה, אנחנו לא מצליחים לתכנן כמות נכונה של עובדי וכמות נכונה של לחם ובצק שאנחנו צריכים להתפיח במאפייה למחר. אין לנו שמץ של מושג מה יקרה".
חשבתם לסגור? "כרגע קיבלנו החלטה להשאיר את המסעדה פתוחה בוקר, צהריים וערב כרגיל, אבל ההחלטה יכולה להשתנות. ארוחות הבוקר מלאות והבראנץ' בסופי שבוע עדיין מלא. המסעדה לא מלאה באמצע השבוע אבל בסוף שבוע האחרון הייתה רשימת המתנה. אני חושב שכמעט ואין מסעדות בתל אביב שמגישות ארוחות בוקר אז התחרות על הבוקר ועל הבראנץ' קטנה ובגלל זה מלא אצלנו. אבל יש ירידה גדולה בעבודה, גם במאפיות. עדיין לא ברורה המגמה המדוייקת אבל רואים שהעיר ריקה כמו לפני הסגר הראשון".