"זו רמאות בדיוק כמו סמים", אמר בזעם המאמן האמריקאי מאט ייטס, אחרי שהתאחדות האתלטיקה הבינלאומית קיבלה את אחת ההחלטות הגורליות ביותר שלה לקראת אולימפיאדת טוקיו, ואישרה לשימוש את נעלי Nike Vaporfly.
מי שהעלה את הוויכוח לכותרות היה אליוד קיפצ'וגה. חמוש בנעלי Vaporfly, רץ המרתון הגדול בהיסטוריה טילטל את טבלת שיאי העולם – ואפילו ירד משעתיים בריצה לא רשמית שנערכה בתנאים אופטימליים ייחודיים. לא שמישהו הטיל ספק בכישרון יוצא הדופן של הקנייתי, אך בכל זאת היו שאמרו שהווייפורפליי פשוט מעניק לרצים יתרון מוגזם.
5 צפייה בגלריה
אליוד קיפצ'וגה
אליוד קיפצ'וגה
אליוד קיפצ'וגה בעת שרץ מרתון בפחות משעתיים
(צילום: רויטרס)

"ריצה על טרמפולינה"

סוד הקסם של הנעל השנויה במחלוקת הוא בשימוש בקצף קל משקל אך חזק המכונה Pebax ובפלטה עשויית סיבי פחמן. השילוב בין השניים יוצר מעין אפקט של קפיץ בריצה, ובפועל הרץ מוציא הרבה פחות אנרגיה בכל צעד. הקצף סופג את האנרגיה שהרץ מוציא עם מגע הנעל בקרקע ומחזיר חלק ממנה. היו רצים שתיארו את החוויה כ"ריצה על טרמפולינה". הדגמים החדשים מצוידים גם ב"ספייקס", מעין שפיצים המאפשרים אחיזה טובה עוד יותר בקרקע והעברה של כוח רב לעבר הרגל הנעה קדימה.
"הווייפורפליי שיפרה את היכולת של הרצים שהשתמשו בה בארבעה אחוזים, וזה המון", מסביר יובל בראון, שהחזיק בעבר בזיכיון הישראלי למותג ההלבשה והנעליים "סאקוני". "עד לפני מספר שנים אף אחד לא האמין שתוצאות של רצי מרתון מדהימים כמו היילה גברסילאסי ופול טרגט, שרצו את המרחק הזה בזמן של כ־2:04:00 שעות, יהפכו כל כך מהר לנחלת העבר".
5 צפייה בגלריה
התוצאות שלו הפכו מהר לנחלת העבר. גברסילאסי
התוצאות שלו הפכו מהר לנחלת העבר. גברסילאסי
התוצאות שלו הפכו מהר לנחלת העבר. גברסילאסי
(צילום: gettyimages)

טריקים ושטיקים

המבקרים, המכנים את הנעליים החדשות "סימום טכנולוגי", עיקמו את האף, אך הנעל אושרה והובילה לבוננזת שיאי עולם. ג'ושוע צ'פטגיי האוגנדי מחק את שני שיאי העולם של קנניסה בקלה, אגדת הריצות הארוכות, ב-5,000 וב־10,000 מטר. לטנסבט גידיי האתיופית שברה את שיא העולם ב-5,000 מטר, וביום ראשון האחרון סיפאן חסן, ילידת אתיופיה המייצגת את הולנד, ניפצה ביותר מעשר שניות את השיא במרחק הכפול: 29:06.84 דקות. בקושי חלפו יומיים וגידיי שברה את השיא הטרי של חסן ביותר מחמש שניות.
השיאים הללו נחשבו עד לא מזמן לבלתי שבירים. חלקם, אגב, נופצו לא רק עם נעליים משודרגות, אלא גם בסיוע של כל מיני טריקים־שטיקים כמו ריצות לילה מיוחדות עם אלומות אור שהבזיקו במסלול ואיפשרו לרצים לחשב את זמני הביניים הנחוצים לשבירת השיא.
5 צפייה בגלריה
סיפאן חסן
סיפאן חסן
סיפאן חסן אחרי שניפצה את השיא
(צילום: EPA)
"זו פארסה בלתי נגמרת", אומר פרופ' אורי גולדבורט, יו"ר איגוד האתלטיקה בעברו. "לפי השמועה עובדים כבר על עקבים בגובה עשרה סנטימטרים, כך שהרץ בכלל לא יידרש לחוש את המסלול", הוא מוסיף בהתרסה.
קשה לשכוח את חליפות השחייה הביוניות שהפכו את תחרויות השחייה באולימפיאדת בייג'ינג 2008 ובעיקר את אליפות העולם שנערכה שנה לאחר מכן ברומא למופע על גבול הגרוטסקי, שבו שיאי עולם נשברים בסיטונות. התאחדות השחייה הבינלאומית החליטה בסופו של דבר לעשות סוף לקרקס – והוציאה את החליפות משימוש. בהתאחדות האתלטיקה, נכון לעכשיו לפחות, החליטו רק להגביל את עובי הסוליה (25 מ"מ בריצה באצטדיון ו־40 מ"מ בריצות כביש ושדה) אך להתיר שימוש בנעל. ההנחיות הללו מתעדכנות באופן תכוף.
הלבטים ברורים. לפני ארבע שנים איבדה האתלטיקה את מושך הקהל מספר 1 שלה, יוסיין בולט, שהודיע על פרישה. בידיעה כי אלוף כריזמטי והישגי כמו בולט צומח אחת לדור, בהתאחדות האתלטיקה היו צריכים למצוא מקור משיכה אחר לתחרויות. שרשרת של שיאי עולם כמו אלו שנקבעו בשנה האחרונה בחסות הנעליים המהפכניות בהחלט יכולה להתניע מחדש את העניין בענף.
5 צפייה בגלריה
אוסיין בולט
אוסיין בולט
בלעדיו קשה לספק אטרקציות. אוסיין בולט
(צילום: גטי אימג'ס)
דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא שהנעליים אינן מעניקות יתרון לרץ ספציפי על פני אחרים. אישור הנעליים מותנה בכך שניתן יהיה להשיג אותן בקלות בחנויות הספורט, והן אכן מוצעות כיום למכירה במחיר 250-150 דולר. במקביל, חברות הלבשת ספורט אחרות החלו לייצר נעלי סיבי פחמן משלהן.
ההצלחה הגדולה של הנעליים לא מסתכמת בריצות הארוכות. קחו לדוגמה את שלי־אן פרייזר־פרייס, פעמיים אלופה אולימפית ב־100 מטר. השבוע, כשהיא כבר בת 34, היא סיפקה את ריצת חייה ועצרה את השעון על 10.63 שניות, קיזוז של שבע מאיות משיאה האישי שהפך אותה לאישה השנייה הכי מהירה בהיסטוריה. היא עשתה זאת כמובן עם נעלי סיבי הפחמן של נייקי.
5 צפייה בגלריה
שלי אן פרייזר פרייס
שלי אן פרייזר פרייס
קבעה שיא עם הנעליים המיוחדות. פרייזר פרייס
(צילום: EPA)

בין מדע לספורט

ענקית ההלבשה מתגאה כיום למעשה בדגם מותאם לכל קבוצת מרחקים, Air Zoom Viperfly לריצות קצרות, Air Zoom Victory למרחקים בינוניים ו־Dragonfly לריצות ארוכות.
בניגוד לאלו הטוענים כי הנעליים יוצרות מצג שווא ושינו למעשה את כל התמונה, יוסף גזצ'או, מאמן אתלטיקה המחזיק עד היום בשיאי ישראל ב־1,500, 3,000 ו־5,000 מ', מעדיף לא לייחס להן חשיבות מופרזת. "ודאי שהנעליים עוזרות, אבל זו הגזמה לומר שהן רצות במקום האתלט", הוא אומר.
אז עד לאן הטכנולוגיה תיקח אותנו? בואו נלך למקרה הקיצוני ביותר, שיא העולם הבלתי נתפס של בולט ב־100 מטר, 9.58 שניות. ברור שאף אחד לא אמור לדגדג אותו בעתיד הקרוב, אבל בולט כבר חש איומים, לאחר שתלמיד תיכון אמריקאי בשם אריון נייטון שבר את שיא העולם לנערים של בולט ב־200 מטר והעמיד אותו על 20.11 שניות. נראה שהמדענים ויצרני הנעליים לא מתכוונים להיכנע גם לגדול מכולם.