גם כיום, ב-2021, נשים הן עדיין מיעוט בדרג המנהלי של השירות הציבורי. ד"ר איריס נחמיה, ראש מנהלת התעסוקה והכשרות מקצועיות במשרד האוצר, דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון, ענת גואטה, יו"ר רשות ניירות ערך ושי-לי שפיגלמן, מנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה, התייחסו היום (שני) לנושא זה וניסו להסביר מדוע זהו המצב ומה ניתן לעשות כדי לשפרו במסגרת ועידת "הנשים של המדינה" של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
איריס נחמיה דלית זילבר ענת גואטה בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
איריס נחמיה דלית זילבר ענת גואטה בועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  הנשים של המדינה
שי-לי שפיגלמן, ענת גואטה, דלית זילבר ואיריס נחמיה
(צילום: יריב כץ)
לדברי שפיגלמן, "באמת ניתן לספור את המנכ"ליות במשרדים הממשלתיים על כף יד אחת זה מאוד מצער מבחינתי. בעיקר כי המנכ"ליות עושות עבודה מצויינת, לא הייתי רוצה להגיד פחות טובה, אולי אפילו יותר טובה ובטח תפקיד של מנכ"ל ממשלתי שצריך גם להיות מאוד 'מולטיטאסקינג' (היכולת לבצע כמה משימות בו"ז - א"ל), לעבוד בשיתופי פעולה, זה תכונות שאנחנו מאוד טובות בהם.
"הבעיה היא לא רק המנכ"ליות. אין כמעט שרות, אין מספיק חברות כנסת ונשים בתפקיד של סגל בכיר. בסוף מגיע שר או שרה חדשים ומחפשים מנכ"ל והמילייה שהם רואים הוא גברי אז הם בוחרים משם. אני מאוד מקווה שתהיה ממשלה בקרוב והשרים והשרות יבחרו במנכ"ליות".
גואטה המשיכה וסיפרה על האפליה שחוותה בתור אישה: "באופן אישי גם סבלתי מאפליה. אני חושבת שכולנו סבלנו מאפליית נשים. זאת שאלה של כמה אנחנו מוכנות לדבר על זה אבל כשהסתכלתי אחורה על כל שנותיי, אז כן נפגעתי מהתנהגות סקסיסטית ומשכר נמוך. אני חשובת שבנקודה מסוימת את צריכה פשוט לשנות את מאפייני האישיות שלך אם רוצה לחתוך מהמקום הזה ולהיות במקומות אחרים והמפנה הזה הוא היכולת שלנו לאמץ סממני אלפא ולהפוך להיות לקצת אחרות בהתנהלות שלנו.
"בעולם ההשקעות, בעולם שאני חיה בו בשוק ההון, מתרחשת כרגע תופעה שבעיני היא תופעה מאוד יפה והיא מה שנקרא תופעת ה-ESG, שזו אג'נדה חדשה בעולם ההשקעות שכל הנושא של גיוון מגדרי וגיוון בדירקטוריון תופס את קידמת הבמה וגופי השקעות גדולים מתחילים לאמץ את הפרקטיקה הזו ולהשתמש בכוח הכסף שלהן כדי לקדם נשים".
איך הקורונה שינתה המצב עבור נשים? ד"ר נחמיה: "שוק התעסוקה חווה טלטלה מאוד גדולה בעקבות משבר הקורונה שיש בה גם הזדמנות מאוד גדולה. הזדמנות לתעסוקה מרחוק וכאן יש הרבה מאוד היבטים לתעסוקה של נשים כי ראינו שהאיזון בית-עבודה הוא אחד הדברים החשובים.
"הנושא של תעסוקת נשים נפגע בצורה משמעותית. בין 50% ל-58% מהמימדים של האבטלה זו אבטלת נשים. כאן יש בעצם הזדמנות מאוד גדולה לנשים לעשות שינוי. ללכת לענפים שצפויים להיות בהם ביקושים שהם גבוהים, כמו תחומי הבריאות, האנרגיה, התקשורת והמידע. דבר נוסף שאני תמיד ממליצה, זה אף פעם לא לחשוב שהארגון הוא הפטרון שלך. למידה לכל אורך החיים היא מאוד משמעותית. גם אני בזמן הקורונה לקחתי קורס באוניברסיטאות כאלו ואחרות והמדינה מעניקה הרבה מאוד כלים לטובת הסבות מקצועיות ולהכשרות. חשוב מאוד לנצל את זה".
לדברי זילבר, לנשים יש יתרון משמעותי שעשוי לשחק לטובתם בתפקידים ניהוליים. "אני חושבת שהיתרון הכי גדול של הנשים זה קודם כל הנושא של שיתוף פעולה. הממשלה זה מקום מאוד קשה, ובטח איפה שאנחנו מסתובבות ונמצאות אנחנו מוצאות את עצמנו אחת מול כל הגברים. אני חושבת שיש בנו משהו שמאפשר שיתופי פעולה, אנחנו יודעות לאגד סביבנו את הגברים הרלוונטיים כדי באמת לייצר תוצאות הרבה יותר טובות, משהו בגישה אולי שאפשר להגיד יותר רכה".