לאחר ירידה רצופה בשיעור האבטלה במשק מאז היציאה מהסגר השלישי ב-7 בפברואר השנה, נאשמה עלייה ראשונה בשיעור האבטלה במחצית השנייה של חודש מאי - ככל הנראה בקשר ישיר למבצע "שומר החומות". שיעור האבטלה המורחב עמד על 9.8% בחודש מאי. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (שני). האבטלה צפויה להמשיך שוב לרדת במהלך חודש יוני.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עוד עולה מהנתונים כי שיעור האבטלה הקובע לתשלום דמי אבטלה היה במחצית השנייה של חודש מאי 7.1% לעומת 6.7% במחצית הראשונה. על פי שני הנתונים מסתיים תשלום דמי האבטלה לנפגעי הקורונה בסוף החודש הנוכחי, שבו ממילא יופסק התשלום על פי חוק הקורונה מיוני בשנה שעברה. כעת יהיה על שר האוצר אביגדור ליברמן להחליט אם להאריך את תשלום דמי האבטלה ולאלו מגזרים וגילאים. מחר יקיים שר האוצר ליברמן דיון דחוף עם בכירי האוצר בדבר המשך תשלום דמי האבטלה לאחר ה-30 ביוני. בכל חודש מאי שיעור האבטלה בישראל לקביעת דמי האבטלה הסתכם ב-6.8%.
2 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
על פי ההגדרה הרחבה, שמכלילה גם את מי שלא עבדו בלא קשר למשבר הקורונה, היו בישראל 415.3 אלף מובטלים במחצית השנייה של חודש מאי, שהם 9.9%. זאת לעומת 398.6 אלף מובטלים במחצית הראשונה, שהם 9.6%.
שיעור האבטלה המצומצם ללא קשר לקורונה היה במחצית השנייה של מאי השנהב 5.4%, שהם 220,6 אלף מובטלים, לעומת 198.0 אלף, שהם 5.0% במחצית הראשונה של מאי 2021. יצוין כי ערב הקורונה היה שיעור האבטלה בישראל כ-3.5%. שיעור האבטלה לכל חודש מאי מסתכם ב-5.1%, שהם 209.3 אלף מובטלים.
גורם בכיר במשרד האוצר העריך בשיחה עם ynet כי שיעור האבטלה בסוף השנה יפחת מאוד וגם בשיעור המורחב לא יהיה יותר מרבע מיליון מובטלים. הערכה דומה השמיע באוזננו בימים האחרונים גם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, הפרופ' אבי שמחון, שיסיים בימים הקרובים את תפקידו. ערב הקורונה היו בישראל כ-170 אלף מובטלים.
בתוך כך, לפי מחקר חדש של הביטוח הלאומי שפורסם היום, שיעור המעסיקים הרשומים בדצמבר 2020 שלא העסיקו שכירים עמד על -20% מהדיווחים (כ-56 אלף מעסיקים) שהם כ-5% מסך משרות השכירים במשק. עוד נאמר במחקר כי השפעת הסגרים על העסקת העובדים הייתה המשמעותית ביותר וכי מספר המעסיקים שהחלו לא להעסיק עובדים ברצף החל מתקופת הסגרים, עלה פי 3 בהשוואה ל-2019.
נכון לדצמבר 2020, כ-70% מהמעסיקים הגדולים - בינוניים (שהעסיקו ב-2019 - 10 שכירים לפחות) צמצמו את מצבת כח האדם של השכירים שלהם. המשמעות: יהיה קשה יותר לעובדים מובטלים למצוא עבודה בעת הקרובה. שיעור המעסיקים הלא פעילים בענף האירוח, טרום הקורונה עמד בדצמבר 2019 על 22% (שיעור גבוה) וזינק כעבור שנה ל-39%.