מימין, משמאל וממרכז ישבו אתמול הפוליטיקאים, המסתובבים סביב עצמם בימים אלה בניסיון להרכיב ממשלה, להקשיב רב קשב לנאומו של יו"ר מפלגת רע"מ, מנסור עבאס.
בבלפור המתח דווקא לא היה בשיא. הם הכירו כמה שעות לפני את עיקרי הנאום לאזרחי ישראל. חלומו של נתניהו היה לשמוע את עבאס מכיר באיזשהו אופן בקיומה של מדינת ישראל. זה אמור היה לרכך את הימין האידיאולוגי, בעיקר את יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ'. זה לא קרה. עבאס הלך צעד קדימה לעבר נתניהו כשלא הזכיר את הסוגיה הפלסטינית ואת חוק הלאום, אבל הציב קו אדום מול הציפיות של הליכוד ממנו.

נאום עבאס והיציאה של נתניהו מגדרו כדי להכשיר שותפות עם מפלגה מוסלמית, שרק לפני שבועיים כינה אותה "אנטי ציונית", מחוללים סערה גדולה בימין. זה מוציא את סמוטריץ' מדעתו.
בשונה מנתניהו, שרוצה את השלטון גם במחיר של כיפוף האידיאולוגיה הימנית, אצל סמוטריץ' הסיפור מתנהל אחרת לגמרי. אפשר לאהוב את העמדות שלו ואפשר שלא, אבל יו"ר הציונות הדתית הוא אידאולוג בעל תפישת עולם מגובשת וקווים אדומים ברורים, והם זועקים לשמיים גם כאן.
אתמול נחשף ב-ynet שסמוטריץ' סירב לקבל שיחת טלפון מנתניהו אחרי הנאום. בפועל הזעם היה גדול בהרבה ממה שאפשר לדמיין, והוא מנומק. סמוטריץ' סבור שהלגיטימיות שנתניהו מעניק לעבאס עלולה לעלות ביוקר בטווח הארוך: להעלות דרמטית את אחוזי ההצבעה במגזר הערבי - ומשם הדרך לממשלת שמאל לשנים קדימה, סלולה ובטוחה. הוא סבור שזה מהלך עם משמעויות ארוכות טווח שיתפוצצו לימין בפרצוף, ולכן לא רוצה להיות חלק ממנו.
נתניהו לא מתרגש. הוא סבור שאם ישכנע חלק מהרבנים, אלה שיש להם השפעה דרמטית על סמוטריץ', לבסוף הוא יתרצה ויוותר על עקרונותיו.

לכן, נתניהו ממשיך בתוכנית כרגיל. מטפל במקביל גם בחזית נפתלי בנט, ומוכן להוריד לכבודו את השמיים ולתת לו בעלות על הארץ. כולל למכור לו שליש ממפלגת הליכוד באמצעות הכנסת מתפקדים חדשים שמזוהים איתו ושריונים לו ולאיילת שקד, שנואי נפשו. והיד עוד נטויה. ההצעה ששחרר נתניהו לבנט עוד בטרם החל המו"מ מעידה על הלחץ. בזמן שיו"ר ימינה עוד נופש במצדה, יו"ר הליכוד משגר לו הצעות מפליגות.
נתניהו משוכנע שהקמת ממשלה בצד השני היא סיפור מורכב יותר אפילו מהסיפור שלו. שיאיר לפיד לא יוותר בקלות על ההובלה ויתנה זאת בתנאים מסובכים שבנט יתקשה לעמוד בהם. השבוע נזכרו בליכוד במשל השימפנזים ממערכות הבחירות הקודמות. למרות התאמה גנטית של 98 אחוז, הם לא יוכלו להפוך לבני אדם. בגלל שוני של 2 אחוזים. כך רואה נתניהו את הממשלה שאמורה להתגבש בצד השני.
למרות זאת, הוא לא לוקח סיכונים וממשיך לעבוד כאילו הסיכויים גבוהים והכול אפשרי. כי בכל זאת המציאות אחרת. על אף החיסונים שהביא לישראל ולמרות החזרה לשגרה אחרי הקורונה, נתניהו נמצא במצב הפוליטי הכי רע שהיה בו עד כה. יותר מתמיד, הכיסא באמת רועד, משום שגם מערכת בחירות חמישית לא אמורה לשפר דרמטית את מצבו.

ומה אצל לפיד? בפעם השנייה בקריירה הפוליטית שלו ניצב יו"ר יש עתיד בפני החלטה גורלית. האם לוותר שוב למען המטרה שהגדיר בבירור במערכות הבחירות האחרונות - החלפת נתניהו? השיקולים נוגעים בין היתר לשאלה מה רוצים מצביעיו יותר: שהוא יהיה ראש ממשלה, או להחליף את נתניהו. בהנחה שהתשובה איננה חדה, לפיד עדיין מסתבך בתוך הלופ הזה. הקמפיין שניהל, להקמת ממשלה שפויה, חוזר אליו עכשיו כבומרנג. לצד הדילמה המוכרת של בנט, הרבה בידיים של לפיד עכשיו.