תענית אסתר היא אחת מהתעניות שנהגו ישראל לצום, "כדי לזכור שה' יתברך רואה ושומע כל איש בעת צרתו כאשר יתענה וישוב אל ה' בכל לבבו כמו שעשה בימים ההם", כלשון הרמב"ם – כלומר, בעקבות הצום שצמו אסתר המלכה ומרדכי היהודי, לפי המסופר במגילה. חכמים קבעו את הצום בערב פורים. השנה, היות שי"ג באדר ב' חל בשבת, מקדימים את התענית ליום חמישי, י"א באדר ב' (21 במרץ 2024).
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הצום נמשך מעלות השחר בבוקר ועד צאת הכוכבים. לפי ההלכה התענית היא חובה על כל אדם בריא. עם זאת, נוהגים להקל ולפטור מהצום נשים בהיריון, וכן יולדות במשך שנתיים אחרי הלידה. לוחמים העוסקים בפעילות מבצעית פטורים מהצום לפי ההלכה. במקרה של התלבטות אם חלה על חייל חובה הלכתית לצום, מומלץ להתייעץ עם רב היחידה.
התענית, כאמור, היא זכר לצום של אסתר המוזכר במגילה הנושאת את שמה. לפני שאסתר עמדה להיכנס על המלך אחשוורוש ללא הזמנה כדי להסיר את גזרת השמדת היהודים, היא ביקשה ממרדכי: "לֵךְ כְּנוֹס אֶת כָּל הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל תֹּאכְלוּ וְאַל תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן, וּבְכֵן אָבוֹא אֶל הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי". אומנם הצום המקורי של אסתר חל בימי הפסח, אולם חכמים רצו להסמיך את הצום לימי הפורים.
השנה, בעקבות המלחמה, עלתה יוזמה להקדיש את צום תענית אסתר להזדהות עם החטופים והחטופות המוחזקים בשבי ברצועת עזה ולתפילה לשחרורם. מאחורי יוזמת "צומו עליי" עומדים ארגוני החברה האזרחית וארגוני נשים שונים.
חברת הכנסת לשעבר ד"ר עליזה לביא, ממייסדות פורום "120 מנהיגות מחברות" שחבר ליוזמה, הסבירה: "אסתר המלכה דרשה מחכמים לכלול את סיפור המגילה על אף התנגדותם העזה. היא ידעה בכוח נבואתה כי עתידות עוד נשים במהלך ההיסטוריה היהודית להיות במצבה. אסתר, שהכרנו אותה כמלכת יופי, הופכת למנהיגה, ומלמדת אותנו שגם אחת יחידה יכולה לנער סטריאוטיפים, להוביל פעולה מצילת חיים ולקבע אותה בזיכרון. אסתר פועלת בתנאים שקבעה ומובילה צום של שלושה ימים שבו כל העם צם".
1 צפייה בגלריה
שלטים עם שמות חטופות, באירוע כחלק מיוזמת "צומו עליי"
שלטים עם שמות חטופות, באירוע כחלק מיוזמת "צומו עליי"
שלטים עם שמות חטופות, באירוע כחלק מיוזמת "צומו עליי"
(צילום: באדיבות ארגון 120 מנהיגות מחברות)
"ברוח האחדות שדרשה אסתר המלכה אני קוראת לכולן ולכולם להצטרף אלינו ביום חשוב זה לזעקה נשית משותפת וצום משותף, תוך כוונה מלאה לשחרור החטופים, אם זה באמצעות השתתפות פיזית באירועים ואם זה מרחוק", הוסיפה לביא. "אין ספק שבשעה קשה זו מדובר במטרה נעלה משותפת לכל עם ישראל – דתיים וחילונים כאחד". אירועי "צומו עליי" ייחתמו בשעה 17:00 בכינוס נרחב במעמד נציגי משפחות החטופים.
פורסם לראשונה: 02:14, 25.02.21