גרמניה החזירה הביתה כ-30 חיילים מהשליחות שלהם בליטא, וצפויה להדיח בקרוב לפחות כמה מהם מהצבא, בעקבות טענות שהם השמיעו הצהרות גזעניות ואנטישמיות וביצעו עבירות מין. נוסף על כך מואשמים חלקם ששרו שיר יום הולדת למנהיג גרמניה הנאצית אדולף היטלר, ביום הולדתו שחל ב-20 באפריל. הם המשיכו בשירה אף שהתבקשו על-ידי אחד מעמיתיהם לחדול.
2 צפייה בגלריה
חיילים מצבא גרמניה, אילוסטרציה
חיילים מצבא גרמניה, אילוסטרציה
חיילים מצבא גרמניה, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
החיילים הוצבו בליטא כחלק מכוח של הברית הצפון-אטלנטית (נאט"ו) שנועד לספק הגנה למדינות הבלטיות ליטא, לטביה ואסטוניה על-ידי הרתעת רוסיה, השוכנת ממזרח להן. העיתון "דר שפיגל" דיווח שחלק מהחיילים השתכרו במלון שבו שוכנו עד כדי כך שצוות המלון נאלץ להזעיק למקום את המשטרה הצבאית.
דוברת צבא גרמניה מסרה כי מעבר לכך שהחיילים הפרו את שבועתם, הם מואשמים בהתנהגות קיצונית שאין מחילה עליה ושממיטה בושה על הצבא כולו. חלק גדול ממדיניות החוץ של גרמניה אחרי מלחמת העולם השנייה התמקד בכפרה על פשעי הרייך השלישי בראשותו של היטלר, שרצח כשישה מיליון יהודים.
בשנים האחרונות זכו לתשומת לב התקשורת הגרמנית שלל מקרים שבהם אנשי משטרה וצבא בגרמניה הביעו סימפתיה למשטר הנאצי בדרכים שונות, או הביעו עמדות המזוהות עם הימין הקיצוני ועם הרעיון של עליונות גזעית.
הצבתם של החיילים הגרמנים במדינות הבלטיות הגבירה עוד יותר את הרגישות, משום שהפעם האחרונה שבה חיילים גרמנים שירתו שם הייתה במלחמת העולם השנייה, שם הם וחברים ב-SS ביצעו כמה מהפשעים האכזריים והקטלניים ביותר שאירעו במלחמה. המדינות הבלטיות היו אז חלק מברית המועצות.
בחקירה שערך צבא גרמניה בנוגע להתנהלות החיילים שהוחזרו כעת הביתה התגלה גם כי 569 קליעים נעלמו ממאגר תחמושת שלו היו אחראים, אם כי לא מן הנמנע שהסיבה לפערים היא טעות בספירה בסוף תרגיל אש שערכו.
התובע הכללי של צבא גרמניה התנצל על הדברים בפני עמיתו הליטאי.