בזמן שעשרות מבני משפחתו, קרוביו וחבריו של רועי סדן ז"ל ליוו אותו בדרכו האחרונה כשהוא הובא למנוחות היום (א') בשעות הצהריים בבית העלמין בראש הנקרה, איבריו כבר הושתלו בגופם של שישה חולים שונים והצילו את חייהם.
סדן, בן 38, התפרסם ב-2011 אחרי מסע בן ארבע שנים במהלכו הקיף את כדור הארץ על אופניו, ואף נפצע קשה ב-2015 במפולת סלעים אך הצליח להתגבר על הפציעה הקשה.
3 צפייה בגלריה
רועי סדן
רועי סדן
רועי סדן ז"ל
ביום רביעי בשבוע שעבר, בדרכו חזרה מאימון, הוא נפצע באורח קשה מאוד מפגיעת אוטובוס כשרכב על אופניו ליד קיבוץ ראש הנקרה שבו התגורר בשנים האחרונות. מהפציעה הזאת הוא כבר לא הצליח להתאושש ובסוף השבוע מת מפצעיו בבית החולים לגליל בנהריה.
רועי "ג'ינג'י" סדן ז"ל היה חתום על כרטיס אדי. משפחתו של רועי הסכימה לתרום את איבריו להצלת חיים לאחר שנקבע לו מוות מוחי נשימתי במרכז הרפואי לגליל בנהריה.
לחתימה על כרטיס אדי - לחצו כאן
אימו, רחל, אמרה לידיעות אחרונות לפני ההלוויה "ידענו שלרועי היה כרטיס אדי, ולכן הסכמנו ללא היסוס. לא עמדנו בדרכו בחייו אז למה שנעמוד בדרכו במותו? מהות חייו הייתה נתינה והעצמה. האיברים שלו נתרמו לשבעה אנשים. אני עדיין לא יודעת דבר על המושתלים, אבל יש משהו מנחם בידיעה שהאיברים שלו נשארים בישראל. אולי ביום מן הימים אזכה לשמוע את פעימות ליבו של רועי בגוף אחר. אילו היה נהרג בהודו או באיזשהו מקום מרוחק, זה לא היה קורה".
עוד אמרה האם, "הכי ירגש אותי לפגוש את מי שקיבל את הלב של רועי. הוא זכה בלב של זהב. אם מדובר בחולה לב, שעד להשתלה היה מוגבל, אחרי שקיבל את הלב של רועי הוא יקום ויתחיל לרוץ. אני בטוחה".
3 צפייה בגלריה
רועי סדן
רועי סדן
רועי סדן ז"ל. "לא עמדנו בדרכו בחייו אז למה שנעמוד בדרכו במותו"
המרוץ להשתלת האיברים היה נגד הזמן שכן באותו הזמן קיבלו מתאמי ההשתלות במרכז הרפואי לגליל הסכמה נוספת ממשפחה אחרת של נפטר בן 56, שנקבע לו מוות מוחי בעקבות אירוע מוחי.
"מדובר באירוע נדיר ביותר ומורכב מאוד שבו שתי משפחות נותנות באותו הזמן את האישור לפעולה מצילת החיים הזו", אומרת ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות.
"נדרשה היערכות מיוחדת במרכז הלאומי להשתלות, מאחר ששתי התרומות התקבלו באותו מרכז רפואי, ומאחר שמספר ניתוחי השתלות גדולים בוצעו בשני מרכזים רפואיים. הדבר דרש הזמנת כוננים מהבית והיערכויות מיוחדות בחדרי הניתוח. צוותי המרכז הרפואי גליל בכללם גם הנהלת בית החולים וכוננים בתחום הדמיה וחדרי ניתוח, התגייסו למשימה ועשו מעל ומעבר כדי להתגמש לתזמונים שקבע המרכז הלאומי להשתלות. גם בתי החולים המשתילים נערכו באופן יוצא דופן והוזמנו עשרות אנשי צוות בסופ"ש לתגבר את האופרציה".
היא הוסיפה ואמרה כי "המרכז להשתלות נאלץ לתמרן בין המרכזים השותלים בהתאמה לסוג ההשתלות וצוותי ההשתלה לבין חדרי הניתוח במרכז הרפואי לגליל, וזאת בפרק זמן קצר דיו כך שהאיברים לא יפגעו", היא מסבירה.

מרתון השתלות משני אנשים

האיברים של הגבר בן 56 הושתלו בחמישה חולים: כבד בבן 53 באיכילוב, לב בגבר בן 63 בשיבא, שתי ריאות בגבר בן 54 בבילינסון, כליה בגבר בן 56 ברמב"ם וכליה בגבר בן 41 ברמב"ם.
איבריו של סדן ז"ל הושתלו בשישה חולים: שתי ריאות הושתלו בבילינסון, כליה הושתלה באשה בת 55 בבילינסון, כליה ולבלב באשה בת 35 באיכילוב, לב בגבר בן 66 בבילינסון, כבד בגבר בן 51 באיכילוב, ואונת כבד בגופה של מיה דוש, בת שנתיים מאזור אשר סבלה ממחלת דרכי מרה ונזקקה לתרומת כבד להצלת חייה.
את ההשתלה בגופה של מיה הקטנה, ביצע צוות מערך ההשתלות במרכז שניידר לרפואת ילדים. ד"ר מיכאל גורביץ, מנהל יחידת השתלות כבד בילדים במרכז שניידר, ד"ר אביעד גרביץ, רופא בכיר במערך ההשתלות והמרדים, ד"ר אליהו שמחי.
עם סיום הניתוח, הועברה הפעוטה לטיפול ביחידה לטיפול נמרץ במרכז שניידר, בראשות פרופ' אלחנן נחום. את המעקב מבצעת ד"ר יעל מוזר-גלזברג, מנהלת שירות מושתלי כבד בילדים ורופאה בכירה במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד.
נופר, אמה של מיה, הודתה בהתרגשות למשפחתו של סדן. "למשפחה היקרה, אנו רוצים להודות מקרב לב על אצילות הנפש ועל תרומתכם. בזכותכם בתי זכתה לקבל ולהתחיל חיים חדשים. אנו משתתפים בצערכם ותמיד נהיה אסירי תודה לכם. צוות גסטרו שניידר קיבל אותנו לפני שנתיים למרפאה ומהיום הראשון עטפתם אותנו, הסברתם, ליוויתם ימים ולילות. אנחנו סוגדים לכם על עבודתכם ומעריכים את הטיפול המסור במיה. אני קוראת לכל מי שיכול לצאת ולחתום על כרטיס אדי המציל חיים".
3 צפייה בגלריה
ד"ר מיכאל גורביץ עם מיה המושתלת הקטנה ואמה נופר
ד"ר מיכאל גורביץ עם מיה המושתלת הקטנה ואמה נופר
ד"ר מיכאל גורביץ עם מיה קטנה ואמה נופר
(צילום: דוברות שניידר)
במערך ההשתלות שבבילינסון מקבוצת הכללית, בוצע גם מרתון השתלות. ב-48 שעות הושתלו ארבעה איברים : לב, שתי ריאות ושתי כליות, חלק מההשתלות היו של סדן ז״ל.
ארבעת האיברים הושתלו לחולים בשנות ה-50 לחייהם. מצבם יציב והם מתאוששים.
ד״ר ירון ברק, מנהל היחידה להשתלות בית חזה במערך לניתוחי לב וחזה בבילינסון אמר כי "לנהל שלוש השתלות כמעט בו זמנית זה מבצע מורכב שמחייב תכנון מוקדם וסנכרון מקסימלי בלוח הזמנים.
"כאשר מבצעים השתלה המטרה שליבו או ריאותיו של המושתל יימצאו מחוץ לבית החזה, כאשר האיברים החדשים שעתידים להיות מושתלים בגופו של המושתל מגיעים לחדר הניתוח. זאת על מנת שההשתלה תתחיל מיידית והאיברים המושתלים יימצאו מחוץ לגוף האדם זמן מינימלי. הזמן הזה מוגבל בלב לארבע שעות ובריאות לשמונה שעות. המטרה היא לצמצם כמה שניתן את הזמנים האלה ולכן תכנון הזמנים הוא קריטי ומחייב את המנתחים והצוות הרפואי לבצע שלושה ניתוחים כמעט במקביל ולאפשר הצלחה מיטבית.
"עבדנו סביב השעון במשך 48 שעות, בזכות הצוות המיומן יכולנו להוציא מבצע כזה לפועל ששווה את כל השעות והמאמץ בשביל להעניק חיים".
פרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות הסביר איך תרומות האיברים שהגיעו ברגע האחרון הצילו את חיי המטופלים: "מצבם של החולים החמיר בזמן האחרון ועקב כך קיבלו ניקוד גבוה בראש הממתינים להשתלה. שתי ההשתלות בוצעו אחת אחרי השנייה בלוח זמנים צפוף, וצוותים רפואים רבים היו מעורבים בשתי ההשתלות. עד היום בוצעו בהצלחה 830 השתלות ריאה כאשר כל השתלה היא מבצע ארוך ומורכב. הניתוחים עברו בהצלחה והחולים בשלבי התאוששות".
עינת חי, אישתו של רפי מושתל הריאות אמרה: ״מצבו של רפי הידרדר והייתי בטוחה שרפי ישרוד עד להשתלה. לפני חודש הזמינו אותו להשתלה שבוטלה עקב חוסר התאמה והרגשתי שאני מאבדת אותו. אני לא יודעת איך להודות למשפחה. אני מאוד רוצה להנציח אותו וחשבתי להקים גן שעשועים על שמו. כמובן שמאוד נרצה לפגוש אותם אם יסכימו. אחרי שחלום ההשתלה התגשם אני חולמת שרפי יוכל לרכוב על אופניים וימשיך את המסורת״
ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון הוסיף: "הצוותים שלנו עושים לילות כימים בביה"ח, ללא הפסקה, על מנת להציל חיים וניתוחי ההשתלות בוצעו בזכות פעילותם".