איך יודעים שהחורף הגיע? לא רק בגלל שמזיזים את מחוגי השעון שעה אחורה, אלא גם כי יבואני המשקאות ממטירים על קהל חובבי המשקאות הישראלי סוגים חדשים של ויסקי, קוניאק ושאר משקאות עתירי אלכוהול, בשלל צורות, ריחות וטעמים.
עונת החורף נחשבת בקהילת חובבי המשקאות כעונת הכהילים הכבדים. יצרני האלכוהול החשובים בעולם והמפיצים בישראל מביאים את ה"יבול" מכל קצוות תבל, ולנו רק נותר לשבת ולהתרפק מול התנור, כשבחוץ הגשם דופק, וביד משקה עשיר נושא ריח נעים. לפניכם מבחר מהמשקאות החדשים שהחלו לטפטף עלינו לקראת עונת הגשם.
ביניים
מקאלן – מהדורה מספר 6 | Macallan Edition No. 6
סדרת המהדורות המיוחדות של מזקקת מקאלן חוקרת את האלמנטים הייחודיים שהופכים את הוויסקי לאחד הסינגל מאלטים הנערצים ביותר בעולם. מהדורה מספר 1, למשל, עלתה למדפים בשנת 2015, והתבלטה בזכות שימוש בחבית מתובלת. הסדרה מגיעה כעת לסיומה, כאשר המהדורה האחרונה מתמקדת בנהר הספיי האדיר בסקוטלנד. מהדורה מספר 6 היא וויסקי סינגל מאלט סקוטי שעוצב משילוב של חמישה סגנונות של חבית מעץ שרי אמריקני ואירופאי.
התוצאה היא וויסקי רב גוני, מן הטובים ביותר שהוציאה המזקקה, המספק בשומת של פירות טריים, אגוז מוסקט וטופי, וברקע עץ האלון של החבית, וטעמים של תפוזים מתוקים וקינמון, המתפתחים לשוקולד קרמי ושיבולת שועל קלויה בסיום. לארץ הגיעו בקבוקים בודדים בלבד, ולכן מושלם לחובבי הסגנון, ולאספנים – אסור לפספס.
יבואן: אקרמן, כוהל: 48.6% מחיר: 750 שקלים
5 צפייה בגלריה
משקאות חורף - שי שגב
משקאות חורף - שי שגב
(צילום: יח"צ)
גלנמורנג'י קייק | Glenmorangie – A Tale of A Cake
גלנמורנג'י השיקה את אחד הבקבוקים היותר שמחים ומתוקים שיצאו מהמזקקה. על פי האגדה, ד"ר ביל לומסדן – המזקק הראשי, חיפש ליצור וויסקי סינגל מאלט בהשראת עוגת האננס שקיבל ליום הולדתו. המהדורה המיוחדת מדמה את החוויה המתוקה של אכילת פרוסת עוגה טובה, ומעביר את עונג הטעמים לתוך כוס המשקה. הוויסקי מתבגר בחביות של היין ההונגרי טוקאיי - הידוע כיין קינוח, ומכאן סופח המשקה את מתיקותו.
המשקה מושלם לאנשים את עושים את תחילת דרכם בעולם הסינגל-מאלטים הסקוטיים. יחד עם זאת, המשקה עצמו מענג, ומשלב מנעד בשומות כמו שוקולד חלב, דבש, וניל, שקדים, ואילו הפה עשיר – האלכוהול כמעט שלא מורגש, וברקע קליפת תפוז, נענע ואגוזים. מושלם לעונת החורף, ואף יפה כמתנה מכובדת.
יבואן: IBBLS, כוהל: 46% מחיר: 280 שקלים
בסטיל 1789 | Bastille 1789
גם הצרפתים יודעים להפיק וויסקי איכותי, ועוד מכרם ומזקקה הסמוכות לעיר קוניאק. הוויסקי עצמו פחות מוכר במחזותינו, אך הוא ממוקם בין 100 המובילים של המכון הבינלאומי למשקאות כוהליים. על הממסך חתום המאסטר בלנדר ז'אן מארק ד'אוקור, שצבר את ניסיונו במזקקות ברחבי העולם. המשקה עצמו מתבגר במגוון חביות עץ, ובהן חביות לימוזין המשמשות לייצור קוניאק.
זהו ויסקי מורכב ועשיר ברבדים רבים, מעולה לעונת החורף. יש בו מגוון תווים של פירות הדר, קינמון וג'ינג'ר, והפה עצמו עשיר גם בפיקנטיות של פלפל אנגלי וציפורן. חוויה מתוקה ומאוד מאוזנת.
יבואן: אספיריט (רשת יין בעיר), כוהל: 40% מחיר: 159 שקלים
בלאק בוטל | Black Bottle
ויסקי בלנדד, בבקבוק שחור יפה ומיוחד (מכאן שמו), של משפחת גרהאם – אשר הייתה מוכרת כיצרנית ויסקי מובילה. עם השנים, המותג החליף ידיים רבות, וכיום בבעלות חברת ברן סטיוארט אשר בבעלותה גם שלוש מזקקות: בונאהאבן, דינסטון וטוברמורי, ומכאן בעצם נוצר הבלנד המיוחד בצפון סקוטלנד.
זה אחד ממשקאות הוויסקי המיוחדים והנעימים שמגיעים לארץ: מצד אחד יש בו מתיקות שוקולדית והרבה עשן ועץ (לחובבי הסוגה); ומצד אחר, יש לו טעם עשיר ומלא, עשבוניות נהדרת ובשומת מעולה של חיטה. הסיומת עצית ומתוקה, ולאוהבי הוויסקי העשירים – נהדר בכל לגימה.
יבואן: המגש שקד (רשת דרך היין), כוהל: 40% מחיר: 129.90 שקלים (במבצע: 89.90 שקלים)
ביניים
כרמל, ברנדי 777
לא הרבה יודעים, אך היקב הוותיק כרמל מפיק גם מגוון מותגי ברנדי איכותיים, אשר פותחו על ידי יפתח פרץ - היינן הראשי של היקב וצוות הייננים. הפורטפוליו כולל שלושה סוגי משקאות: ברנדי 777 המוכר - המתבגר בממוצע ארבע שנים בחבית; ברנדי זכרון VSOP - המתבגר 5-7 שנים; וברנדי ראשון XO - המתבגר 13 עד 35 שנים. שלושת המותגים הורכבו ממבחר סוגי ברנדי שהתיישנו שנים רבות במרתפי היקב ההיסטוריים.
ברנדי 777, ששמו הוענק לו מתוך חשיבות הספרה 7 ביהדות, נוסד לראשונה לפני כ-80 שנה והיה אחד ממותגי הברנדי הראשונים בארץ. הוא מיוצר בעיקרו מענבי קולומבר, מוסקט וקריניאן, מזוקק בזיקוק רציף ומורכב ממספר סוגי ברנדי שהתיישנו בממוצע 4 שנים בחביות עץ אלון, ששימשו בעבר להבגרת יינות היקב. זהו משקה נעים, עשיר במתיקות, אגוזים, דבש וקרמל. מעולה כשבחוץ מטפטף.
יצרן: יקבי כרמל, כוהל: 40% מחיר: 150 שקלים
5 צפייה בגלריה
משקאות חורף - שי שגב
משקאות חורף - שי שגב
(צילום: יח"צ)
הנסי VS – מהדורה מוגבלת | Faith XLVII - Hennessy VS
מדי שנה, משנת 2011, מותג הקוניאק הנסי משיק מהדורה מוגבלת של קוניאק בדרגת VS (Very Special) בעיצובו של אמן רחוב מרחבי העולם – במטרה להנגיש את המשקה לקהל צעיר יותר. השנה המזקקה פנתה לראשונה לאישה - האמנית הדרום אפריקנית, ליברטי דו, הידועה בכינוייה פייט' 47 (Faith XLVII).
הבקבוק והמארז במהדורה המוגבלת עוצבו בהשראת נוף אורבני, טבע, שמש, חילופי עונות ומסע בזמן. לישראל הגיעו בקבוקים בודדים בלבד אשר יחליפו את הבקבוקים הקלאסיים עד גמר המהדורה.
חובבי הקוניאק הוותיקים בוודאי מכירים את בשומת וטעם המשקה של הנסי VS, אשר לא שונה לצורך העיצוב. המשקה התבגר כשמונה שנים בחבית, והוא בעל בשומת עשירה של לחם קלוי, פירות טרופיים, שקדים ופה עשיר, ומלא ברמזים של וניל, קרמל וצימוקים.
יבואן: IBBLS, כוהל: 40% מחיר: 139 שקלים
היין, אוריג'ינל | Hine, The Original
לבית היין במחוז קוניאק בצרפת יש מגוון גדול ורחב של קוניאק, מאז הוקמה המזקקה בשנת 1821, ובארץ אפשר להשיג את כל המותגים היוקרתיים והנדירים ביותר של המשקה. דרגת ה-VSOP מורכבת מיותר מ-20 סוגי קוניאק שונים, המתבגרים לפחות 10 שנים. הקוניאק בדרגת The Original מאוד מענג, ומעלה תווים של וניל, עץ אלון ופירות עדינים. המשקה מאוזן, רך וחלק בחיך.
יבואן: אנוטקה, כוהל: 40% מחיר: 290 שקלים
הנרי מונייה, VSOP | Henri Mounier VSOP
מונייה נחשב לאחד מבתי הקוניאק הנחשבים בעולם, עם היסטוריה מפוארת של יותר מ-150 שנים של זיקוק קוניאק. המזקקה נוסדה על ידי רב החובל בדימוס הנרי מונייה, שהפך לבעל כרמים במחוז קוניאק. שיטתו נשתמרה לאורך השנים, וכיום מונייה אמנם מזקקה בוטיקית ביחס לבתי הקוניאק הגדולים, אך שומר על מוניטין איכותי ונכבד.
המשקה מדויק, נעים ועשיר בפירות כתומים, כמו משמש, אפרסמון ואפרסק. טעמו עוצמתי, והוא מושלם לצד צ'ולנט או נזיד מתובל.
יבואן: אספיריט (רשת יין בעיר), כוהל: 40% מחיר: 139 שקלים
ביניים
ליקר טופי טופקה | Tofka
מהולנד מגיע ליקר טופי על בסיס וודקה עם מים מהאלפים הצרפתיים. לבקבוק מראה מעניין במיוחד: בניעור הבקבוק מתגלה ניצוץ ותוכן הבקבוק נראה כמערבולת. מומלץ להגיש אותו נקי בליווי קוביות קרח או בתוספת מיץ תפוחים, ובימי החורף הקרים ניתן להגיש מחומם.
אם אתם מחבבים את הסוכריות של ורטר'ס אוריג'ינל – זה בהחלט המשקה שלכם: מתיקות אדירה, קרמל וטעם חמאתי שממלא את כל החיך. נהדר לאנשים שעושים את צעדיהם הראשונים בעולם האלכוהול.
יבואן: סופריור (רשת בנא משקאות). כוהל: 20% מחיר: 109.90 שקלים
5 צפייה בגלריה
משקאות חורף - שי שגב
משקאות חורף - שי שגב
(צילום: יח"צ)
רום אנגסטורה 1919 | Angostura 1919 Rum
הרום מגיע לישראל מהאיים טרינידד וטובגו אשר באיים הקריביים. האגדה מספרת, כי לאחר שריפה שהתרחשה במזקקה בשנת 1932, גילו חביות רום ישנות שנשרפו (אשר מולאו בשנת 1919). חביות אלו הותירו אחריהן רום מופלא, והם שהגדירו את תהליך הייצור הרום עד היום. המשקה מתבגר מינימום שמונה שנים בחביות ברבן אמריקניות.
לחובבי הסגנון, שצובר יותר ויותר אוהדים בישראל, הרום רך להפליא וחושף מגוון נדיב וארוך של טעמים, כתוצאה מהתבגרות ארוכה בחביות חרוכות. ברקע בשומת של וניל, טבק, עץ קלוי, קרמל וסיומת מאוד קטיפתית ועשירה.
יבואן: המגש שקד (רשת דרך היין), כוהל: 40% מחיר: 209.90 שקלים (במבצע: 169.90 שקלים)
קלבדוס בולאר VSOP | Boulard VSOP
ברנדי התפוחים המגיע ממחוז נורמנדי בצרפת מכונה קלבדוס, והיום הכינוי קלבדוס אף מעוגן בחוק הצרפתי. מזקקת בולאר מפיקה את המשקה מלמעלה מ-200 זנים שונים של תפוחים, שם הם מותססים לסיידר ואז מזוקקים על-פי מתכון מהמאה ה-19. המשקה מתבגר 4-10 שנים, בטרם יוצא לשיווק.
לאלו שחובבים ברנדי בוורסיה מתוקה, הקלבדוס הוא פתרון מושלם. בולאר מעניק אף מאוד עשיר של עץ, אגוזי מלך ובסיומת טוסט קלוי. הטעם כוהלי, נעים, ממלא את הלשון ונהדר ללגום מול מדורה חורפית או בסיום ארוחה דשנה.
יבואן: אספיריט (רשת יין בעיר), כוהל: 40% מחיר: 189 שקלים
ליקר טולון טולון מקדמיה | Tolón-Tolón Macadamia Nut Cream
מספרד נוחת בארץ קרם ליקר ייחודי, המיוצר בנוסחה מסורתית המשלבת אגוזי מקדמיה. מזקקות קמפני, שנוסדה בשנת 1970 על ידי אמדאו קמפני, הייתה חלוצה בייצור משקאות על בסיס קרם קטלאני (מאזור קטלוניה), והשילוב של מקדמיה הוא אחד מאותן התמחויות.
הטעם של הליקר עשיר, חלק ומעודן עם רמז אגוזי נעים. אחוז הכוהל הנמוך הופך אותו לאידיאלי לשתייה קרה, מעורבב בקפה, בגלידת וניל או בכל קינוח אחר.
יבואן: סופריור (רשת בנא משקאות). כוהל: 17% מחיר: 99.90 שקלים
ביניים
וודקה אליט פרוזן פייר נייט | Elit Frozen Fire Night
וודקה סטולי עלית המוכרת מלטביה, מגיעה לארץ בגרסה מעודכנת של חיטת חורף עם מים מבאר הנשאבים בסביבות ריגה. המשקה מזוקק שלוש פעמים ומסונן 18 פעמים. מהדורת הלילה החדשה של עלית היא בקבוק בולט מכל הבחינות, כשהעיצוב מתאפיין בצורות גאומטריות בהשראת שברי קרח. בזכות נורת LED בתחתיתו, הבקבוק מואר והסדקים מאפשרים לאור לבהוק בחושך - מחזה ייחודי ומרהיב.
הוודקה נקייה, טעימה, מחליקה בקלות רבה בגרון וכמובן אידיאלית קפואה. יש הרבה סוגי וודקה שכדאי למהול בקוקטיילים, אולם את הסטולי עלית מוטב לשתות נקי או עם קוביית קרח.
יבואן: הכרם, כוהל: 40% מחיר: 139 שקלים
5 צפייה בגלריה
משקאות חורף - שי שגב
משקאות חורף - שי שגב
(צילום: יח"צ)
יגרמייסטר קול פאק | Cool Pack Jägermeister
המשקה הוותיק והמוכר מגיע לארץ בגרסת קרחון קפוא (Cool Pack), כלומר, בקבוק חדש ואקולוגי לשימוש רב פעמי בנפח 350 מ"ל, השומר על טמפרטורה מושלמת של מינוס 18 מעלות – אידיאלי לצריכת המשקה. מתאים למסיבות או לברביקיו עם חברים והמשפחה. המשקה מוכר כדז'סטיף (אפטר), עם הטעם המתוק-מריר, המורכב מ-53 רכיבים טבעיים. שווה ולו בשביל הפינוק והפיקניק.
יבואן: הכרם, כוהל: 35% מחיר: 59 שקלים
דד מאנ'ס פינגרס | Dead Man Fingers
המשקה עם השם המפחיד למדי והבקבוק המעוצב בהתאם, הוא למעשה רום מתובל, שיצר הבעלים של מסעדת The Rum & Crab Shack, שבעיירה הציורית סיינט איבס במחוז קורנוול, בקצה הדרום מערבי של אנגליה. המשקה מיוצר בשיתוף פעולה עם מזקקת "ליברפול ג'ין דיסטילרי", ומורכב מתערובת של רום מטרינידד וברבדוס מהאיים הקריביים.
הרום מתבגר שלוש שנים בחביות ברבן, הוא עשיר ומתקתק, ובעל תווים של תפוז, מוסקט, וניל וצימוקים. לחובבי הרום הכייפי והנעים, זהו משקה מושלם לקוקטיילים, לסנגריה או ללגימה עם קוביית קרח.
יבואן: סופריור (רשת בנא משקאות). כוהל: 37.5% מחיר: 99.90 שקלים
סנגרייה מיה | Mia Sangria
מיקב הקאווה המפורסם "פרשנט" שנמצא באזור פנדס שבקטלוניה, מגיע פטנט חדש – שככל הנראה יהפוך ללהיט בארץ: סנגרייה קלאסית ומוכנה בבקבוק – המורכבת מיין אדום מתובל מענבי טמפרניו. לארץ מגיעים גם סנגרייה לבנה, ומשקאות מוחיטו ודאקירי.
הסנגרייה האדומה, בבקבוק לבן יפהפה עם תווית צבעונית, מלאת טעם ותבלינים. המשקה טעים, ורצוי לשתות אותו כאפרטיף לפני הארוחה, או לסירוגין לצד עוגת פירות או גלידה.
יבואן: אנוטקה, כוהל: 7.5% מחיר: 39.90 שקלים