בשיתוף פיניש
מבלי להחשיב את המיעוט המוזר שנהנה משטיפת כלים, אין ספק שזו אחת המטלות המאוסות על המין האנושי. כולנו מכירים את הרגע הזה שבו הכלים המלוכלכים מסתכלים עלינו בעין מאשימה, וכל מה שנותר לנו הוא לקחת נשימה ארוכה ולצלול אל המשימה. המצאת מדיח הכלים כביכול פותרת אותנו מהצרה הזאת, רק שיותר מדי אנשים עדיין מחזיקים בתפיסה שחייבים לשטוף את הכלים לפני שהם עוברים למדיח.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדובר בשתי גישות שמפלגות את המשתמשים במדיח הכלים. חלק בטוחים שחייבים לשטוף לפני ההכנסה למדיח וחלק סבורים שאין סיבה לכך, במיוחד כשהסיבה לרכישת המדיח הייתה להימנע מלכתחילה ממשימה הזו. ובכן, לוויכוח רב השנים הזה יש תשובה מוחצת, והפעם לשם שינוי - היא לטובת העצלנים.
המיתוס שצריך לשטוף כלים לפני שמכניסים אותם למדיח השתרש עם הדור הראשון של מדיחי הכלים, שבאמת לא היו מסוגלים להתמודד עם כמות לכלוך רבה והיו מסוגלים רק לשטיפה בסיסית. אבל אנחנו כבר לא שם, והמכונות של היום מסוגלות להרבה יותר. לא רק שהמכונות עצמן חזקות יותר, אלא שגם הטבליות למדיח הכלים השתפרו עם השנים, והן מכילות חומרים רבים שנועדו להתמודד עם הלכלוך באופן יסודי וברמה שיד אנושית לא מסוגלת להגיע אליה. יש כאלה שחושבים שכאשר מדובר בהדחה קצרה, שהיא גם חלשה יותר, כדאי לתת וויש מקדים בכיור. אבל גם כאן מדובר בפעולה מיותרת וטבליות רבות מסוגלות מתמוססות ועושות את העבודה שלהן גם בטמפרטורות נמוכות.
2 צפייה בגלריה
מדיח כלים
מדיח כלים
( צילום: באדיבות בוש)
ישנם אפילו ממצאים שאומרים ששטיפה לפני הדחה פוגעת בפעולת המדיח. הסיבה לכך היא כי חלק מהמרכיבים הכימיים בקפסולות מכילים חומרים שנועדו להיתפס על הלכלוך ולפרק אותו. במידה ורק הורדתם את הלכלוך באופן שטחי, החומרים לא יתפסו ויפעלו, והשטיפה תהיה פחות חזקה ועל כן פחות יעילה. בנוסף, חלק מהמכונות של היום מגיעות עם חיישני לכלוך שלפיו הן מחליטות באילו עוצמה לפעול. במידה ושטפתם באופן שטחי לפני ההכנסה למדיח, המכונה תחליט שהכלים יותר נקיים מאיך שהם נראים, והניקיון יהיה פחות יסודי.
מלבד בזבוז האנרגיה והזמן שלכם, מדובר גם על בזבוז מים. לפני כשנה התפרסם מחקר באוניברסיטת מישיגן שבדק מה תורם יותר לאיכות הסביבה: שטיפה ידנית או מדיח כלים. הממצאים היו חד משמעיים, שטיפה במדיח חסכונית פי שניים, משום שהמדיח משתמש בכמות מים קבועה לעומת השטיפה הידנית. המחקר לא הסתפק רק במבחני שטיפה בתנאי מעבדה והוא גם ניסה לחקות את ההתנהגות האמיתית של אנשים עם המדיח שלהם, אחת מהן הייתה המנהג לשטוף לפני ההדחה. לפי הממצאים שלהם, שטיפה כזאת נחשבת לבזבזנית במיוחד ולא נמצאו עדויות ליעילותה. עכשיו השאלה שנותרה היא מה תעשו עם כל הזמן הפנוי הזה?
בשיתוף פיניש


פורסם לראשונה: 14:57, 23.02.21