בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני שב"כ, שלא לקבל את בקשתו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו להאריך את תקופת האבטחה שניתנה לבני משפחתו – אשתו שרה ובניו יאיר ואבנר – האבטחה הזו הוסרה היום (ב'), חצי שנה לאחר שתמה כהונת נתניהו כראש הממשלה. כעת, לנוכח תלונותיהם של בני המשפחה על כך שהם ממשיכים לקבל איומים ממשיים על חייהם, בדקנו כמה תעלה להם אבטחה פרטית – ומה היא כוללת.
5 צפייה בגלריה
משפחת נתניהו בחופשה  ברמת הגולן
משפחת נתניהו בחופשה  ברמת הגולן
משפחת נתניהו בחופשה ברמת הגולן, ב-2019

שלמה הרנוי, לשעבר ראש אגף אבטחת אישים בשב"כ, הסביר בשיחה עם ynet כי עלות האבטחה של משפחת נתניהו באופן פרטי תעמוד על כ-600 אלף שקלים בחודש. "הפרסום שעלות אבטחת משפחת נתניהו עלתה 300 אלף היא לא נכונה. ההערכה שלי היא אפילו שמרנית מאוד", אמר. "מדובר באבטחה יקרה, והיא כוללת מאבטחים צמודים ומאבטחים נוספים שנקראים 'מקדימים'. האבטחה כוללת גם רכב, לרוב ממוגן ונהג מאבטח לכל אחד מבני המשפחה. מדובר באבטחה צמודה ובמאבטחים חמושים שמלווים את בני המשפחה לכל מקום".
הרנוי מציין כי עד עתה אבטחו את בני משפחת נתניהו מאבטחים מטעם "יחידת מגן", היחידה לאבטחת אישים במשרד ראש הממשלה. לדבריו, "אלה מאבטחים ממלכתיים, מאומנים מאוד וחמושים. זה המקצוע שלהם. יחידת מגן היא יחידה שאחראית על אבטחת אישים שוועדת השרים לענייני שב"כ מחליטה שהם לא מאובטחי שב"כ – אבל שהם כן זקוקים לאבטחה".
הוא מדגיש כי אינו מכיר מקרה שבו משפחת ראש ממשלה לשעבר שכרה אבטחה פרטית, אבל לדבריו אם משפחת נתניהו מעוניינת בכך, בשוק הפרטי יש תחליפים למאבטחי יחידת מגן. "בשוק הפרטי יש חברות שמתעסקות עם אבטחת אישים, חברות פרטיות שיכולות לתת את השירות הזה. אבל זה יקר בעיקר בגלל עלות המשכורות של המאבטחים. החזקת מאבטחים ברמה כזו עולה לא מעט".
5 צפייה בגלריה
שלמה הרנוי
שלמה הרנוי
שלמה הרנוי, לשעבר ראש אגף אבטחת אישים בשב"כ. "אבטחה פרטית תעלה 600 אלף שקל - וזו הערכה שמרנית"
יועץ האבטחה רוני סודאי, קצין ביטחון לשעבר במשטרה ששימש גם כקצין מאוימים, מסביר כי הגדרת סל האבטחה למשפחת ראש הממשלה נגזרת מרמת האיום. "זו יכולה להיות השקעה מינורית כמו סיורים של ניידת ליד הבית, וזה יכול להגיע להשקעה רחבה מאוד של מאות אלפי שקלים בחודש", הוא אומר.
סודאי טוען כי לחברות אבטחה פרטיות יהיה קשה להגדיר את רמת האיום ולהתאים את האבטחה למשפחת נתניהו, כי אין להם את האמצעים להבין מהי רמת הסיכון. "מי שקובע אם האיומים הללו ממשיים ואם יש צורך להיערך לאיומים האלה זו היחידה לאבטחת אישים. כשהיא קובעת שיש איום, היא קובעת לאיזו רמה. בהתאם לעוצמת האיום ולסוג האיום, ניתן סל אבטחה שבו מתייחסים לכל הפרמטרים, אם זה בתנועה, אם זה במקום מגורים. אוספים את כל המידע על מושא האבטחה ויודעים לתת לזה מענה בהתאם לרמת האיום".
לדבריו, "בהנחה שמשפחת נתניהו תחליט לקחת אבטחה פרטית, הדברים לא נעשים בצורה רשמית ולא בהתאם למדיניות ממלכתית. כאשר המדינה קבעה שאין איום, אין מישהו שיכול לקבוע אחרת. לחברת אבטחה פרטית אין נתונים רשמיים כי החברה לא חשופה לנתונים הללו. בדיוק כפי שפונה עכשיו עבריין להבדיל לחברת אבטחה ורוצה שתהיה עליו שמירה. זה על אותו משקל".

סודאי מוסיף כי אם משפחת נתניהו אכן תפנה לשוק הפרטי, החברה שתפנה אליה תתאם מולה ציפיות כדי לקבוע את רמת האבטחה: "זה יכול להסתכם במאבטחים חמושים בצוותים של תחלופה של כל כמה שעות. זה מערך שלם וזה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים לכל מאבטח. שעת מאבטח בחברה פרטית לבין מאבטח מאבטחת אישים היא שונה ואז העלויות שונות והיא קצת יותר נמוכה. המחירים משתנים לפי הבקשה של המשפחה. זה יכול להגיע למאה שקל לשעה ממוצע למאבטח ובמקרים כאלה יש מצב שהם ירצו שני מאבטחים לכל מושא. צריך להוסיף את עלויות הרכב ועמדת השמירה. זה יכול להסתכם בכמה מאות אלפי שקלים".
כקצין מאוימים במשטרה, סודאי מספר כי גם הוא לא נתקל במקרה שבו משפחת ראש ממשלה לשעבר שכרה אבטחה פרטית. "כאשר מישהו הוא סמל שלטון, הוא ימשיך להיות מאובטח כל חייו. המשפחה לא תהיה מאובטחת. אם וכאשר הוחלט שהם לא נכנסים לקטגוריה של מאוימים, הם לא זכאים לאבטחה. ככל שיש איום קונקרטי על איש ציבור, כך האבטחה גדלה. ברגע שייכנס מידע קונקרטי שמנסים לפגוע במשפחה של ראש ממשלה לשעבר, אין ספק שיקיימו הערכת מצב ויתנו את אמצעי האבטחה הנדרשים".
5 צפייה בגלריה
רוני סודאי, קצין ביטחון לשעבר
רוני סודאי, קצין ביטחון לשעבר
רוני סודאי, קצין ביטחון לשעבר במשטרה. "זה יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים לכל מאבטח"
בוועדת השרים לענייני שב"כ, נזכיר, מסרו אתמול לאחר שהודיעו על דחיית בקשת נתניהו להאריך את האבטחה על בני משפחתו כי ההחלטה התקבלה בהתאם לחוות הדעת של "כלל גורמי הביטחון". בין הגורמים הללו נמנו שב"כ, המוסד, המשטרה והמועצה לביטחון לאומי (מל"ל). גורמים שנכחו בדיון סיפרו: "יחידת 'מגן' אמרה שאין איום ספציפי. לאור הרעש שנוצר הם אמרו שיש לשקול להוריד את האבטחה בצורה הדרגתית וחסויה לציבור".
בסביבת נתניהו תקפו בחריפות את ההחלטה, אותה כינו "פוליטית, שערורייתית וחסרת אחריות שנתפרה מראש". לדברי הגורמים בסביבת נתניהו, הסרת האבטחה "מתירה את דמם של רעיית ראש ממשלת ישראל לשעבר ובניו. השנאה לנתניהו מעבירה אנשים על דעתם עד כדי כך שהם מוכנים לסכן את חייהם של רעייתו ובניו. בלתי נתפש. שערורייה שאין דוגמתה, הכתובת על הקיר".

הוועדה, נזכיר, החליטה כבר ביולי האחרון לקצר את תקופת האבטחה לבני משפחת נתניהו משנה אחת לחצי שנה, אך נתניהו קרא לה לשנות את ההחלטה הזו בגלל איומים שלדבריו משפחתו ממשיכה לקבל. אותה החלטה ביולי היוותה שינוי להחלטה קודמת של הוועדה מינואר השנה, אז נתניהו עוד היה ראש ממשלה ובראשות הוועדה עמד שר המודיעין דאז אלי כהן מהליכוד. ההחלטה הראשונית על שנה שלמה התקבלה אז בניגוד להמלצת הוועדה הממלכתית לאישור נוהלי אבטחה לאישים רמי דרג – שהמליצה כבר אז להאריך את האבטחה למשך שישה חודשים בלבד.
הבוקר התראיין לאולפן ynet העיתונאי בני ציפר, שידוע כבר שנים ארוכות כחבר קרוב של בני הזוג נתניהו. הוא אמר כי שוחח בימים האחרונים עם שרה נתניהו ולדבריו היא חשה "תערובת של דברים. זה גם חשש, גם אכזבה וגם איזה סוג של תסכול על היחס הכללי לעניין הזה – ואני מבין אותה לגמרי".
כמו נתניהו עצמו שטען לשיקולים פוליטיים בהחלטה, גם ציפר אמר כי "הסיפור מריח לא טוב". הוא הודה כי אינו יודע מהם השיקולים של שב"כ, אך הוסיף: "כך זה נראה. יכול להיות שהשיקולים שלהם הם ענייניים, אבל זה מריח מנקמנות".
5 צפייה בגלריה
בני ציפר
בני ציפר
בני ציפר. "לא יודע מה השיקולים, אבל זה מריח מנקמנות"
(צילום: שאול גולן)
על רקע התלונה שהגיש נתניהו בעקבות פוסט שהעלו נגדו בתנועת המחאה "קריים מיניסטר", פוסט שבו הייתה התייחסות להסרת האבטחה מעל בני משפחתו, הוסיף ציפר: "הדברים שאנשים אומרים מקריים מיניסטר יכולים להביא איזה מטורף אחר, איזה מישהו אחר שהוא או ערבי, או יהודי או סתם איזה מטורף, ולעשות איזה דבר לא שפוי".
לצדו התראיין באולפן הבוקר גם עורך הדין והפעיל החברתי גונן בן יצחק, ממקימי תנועת "קריים מיניסטר". בן יצחק אמר כי בסוגיה אין להתייחס ל"תחושות של אנשים", אלא להמלצות של מערכת הביטחון. לטענתו, מאחורי הבקשה להארכת האבטחה עומד "רצון חזירי להמשיך לקבל חינם הסעות ממקום למקום, מה שהתרגלו הרבה מאוד שנים, בצורה שהיא הרי לא מתקבלת על הדעת".
5 צפייה בגלריה
עו"ד גונן בן יצחק
עו"ד גונן בן יצחק
הפעיל גונן בן יצחק. "רצון חזירי להמשיך לקבל חינם הסעות ממקום למקום"
(צילום: מוטי קמחי )
הוא הוסיף: "מעולם לא היה מצב שבו ילדיו של רה"מ מקבלים הסעות חינם ממקום למקום במשך כל כך הרבה זמן. גם ילדיו של רה"מ יצחק רבין ז"ל, אפילו אחרי הרצח, לא קיבלו את הדבר הזה ופה המשפחה הזו החליטה שהכול מגיע להם, גם אחרי שהם סיימו את תפקידם. הם מייצרים דרמות שלא קיימות".
אלכסנדרה לוקש השתתפה בהכנת הכתבה