הרצח אמש (שני) של עלאא סרסור, צעיר בשנות ה-20 לחייו שנורה למוות בחתונה בטייבה, הצית מחאה נרחבת ברשת, בעיקר בטוויטר, ואלפי פוסטים הועלו תחת ההשטאג #Arab_lives_matter – "חיי ערבים חשובים". זאת, במטרה להעלות את המודעות לנרצחים הרבים בחברה הערבית מתחילת השנה, שהגיע היום ל-94 בני אדם. רבים זועמים גם על מה שנתפס כאוזלת ידה של המשטרה: מאז הקמת יחידת סי"ף למיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית בחודש שעבר, נרצחו כבר 21 בני אדם - ונפצעו קרוב ל-40 מירי ומדקירות.
4 צפייה בגלריה
רציחות בפזורה הבדואית
רציחות בפזורה הבדואית
שלושה מקרי רצח ביממה אחת
(צילום: אתר panet, אילנה קוריאל)
על פי העדויות מהירי אמש בחתונה בטייבה, אדם התפרץ לאירוע בפנים גלויות ופתח באש לעבר החוגגים. לפחות חמישה חוגגים נוספים נפצעו, אחד מהם פונה לבית החולים במצב קשה, ומצבם של השאר הוגדר בינוני וקל. כוחות משטרה גדולים הוזעקו לזירה. הרוצח, כך התברר היום, היה אחד המוזמנים לאירוע. הוא אכל ארוחת ערב שהוגשה לו באירוע ואז נכנס למקום ופתח באש לעבר הנוכחים. המוזמנים והזמר נמלטו בבהלה. אחד מעדי הראייה סיפר ראה את היורה "מסתכל ימינה ושמאלה" לפני שהאיש פתח באש. "הוא היה לחוץ", הוסיף.
הסיסמה "חיי ערבים חשובים" שאולה מתנועת המחאה נגד אלימות משטרתית וגזענות ממוסדת נגד שחורים בארצות הברית, שעלתה לכותרות בשנה שעברה אחרי הירצחו של ג'ורג' פלויד, שבמסגרתה עלו פוסטים שונים לרשת עם ההשטאג Black Lives Matter – "חיי שחורים חשובים".
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנאות חובב
זירת הרצח בנאות חובב
זירת הרצח בנאות חובב
(צילום: אילנה קוריאל)
עורך הדין אמל עוראבי מעמותת סיכוי, המקדמת שוויון ושותפות בין יהודים לערבים, אמר בשיחה עם ynet כי המחאה נולדה בעקבות ריבוי המילים ומיעוט המעשים, כלשונו, במיגור הרציחות בחברה הערבית. "המטרה היא לעורר הד ולהפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות כדי שיפעלו לתיקון המצב", אמר עוראבי. "המטרה היא שמשרדי הממשלה כדי שיפתחו תוכניות למיגור הפשיעה וימצו את הדין עם הפושעים".
לדבריו, הסיבה שהמחאה תפסה תאוצה כרוכה דווקא בגלל שפרצה את חומות המגזר. "יהודים רבים הצטרפו למחאה הזאת, כי רק לפני כמה ימים כל המדינה ראתה שאם המשטרה רוצה לתפוס עבריין - כמו במקרה של האסירים שברחו מכלא גלבוא - היא מצליחה. גם היום כשמישהו פגע בשוטר - תוך שעות תפסו אותו. כשיהודים מצטרפים למחאות אז הן תוספות תאוצה, כי הם הרוב. כל עוד התפיסה השולטת היא שהאלימות בחברה הערבית היא עניין שלה ולא של כלל האזרחים - האלימות תימשך".
הוא ציין כי "בינתיים הציבור הערבי שומע הצהרות מראש הממשלה, מהמפכ"ל ומהשר לביטחון הפנים, אבל שום דבר לא מתקדם. טרם נחשפנו לתוכנית שלהם. הממשלה החדשה דואגת להתנגח בממשלה הקודמת, והדבר היחיד שלבר-לב היה לומר היום זה שמדובר באפליה של עשרות שנים. מה, זה לא קרה במשמרת שלך? זאת לא האחריות שלך? הצהרות כבר לא מספקות אותנו ולא מחלחלות לשטח. שיפסיקו לדבר ויתחילו לעשות".
4 צפייה בגלריה
פאדי מקלדה ועו''ד עורך דין אמל עוראבי
פאדי מקלדה ועו''ד עורך דין אמל עוראבי
"כשהמדינה רוצה לתפוס עבריין - היא מצליחה". עוראבי (מימין) ומקלדה
הפעיל החברתי פאדי מקלדה הסביר כי נקודת התפנית שהובילה למחאה הייתה שהרצח אירע במהלך חתונה. "אם הגיעו לחתונה, שזה אירוע משמח ובטוח שהפך לאירוע מסוכן, אף אחד מאיתנו כבר לא חסין. אם עד עכשיו היינו בקונספציה שמי שבסכנה זה המעורבים בפשע, היום כבר מבינים שכולנו בסכנה, והמרחב הציבורי הפך עבורנו למלכודת. זה הגביר את החשש וגרם לתסכול גדול מאוד", אמר.
"לא העליתי על דעתי שהמחאה הזאת תתפוס תאוצה", הודה מקלדה. "הלכתי לישון אתמול בתחושות מאוד קשות, כי גם אני חזרתי מאירוע ואמרתי לעצמי שכנראה שגם אני נמצא בסכנה. התחושה היא שנחצו כל הקווים האדומים, כך שהמחאה היא סוג של פורקן קולקטיבי".
מקלדה הסביר כי מטרת המחאה היא לטפל בבעיית האלימות בכמה מישורים, ולא רק במשטרה. "הגיע הזמן שנסתכל על התופעה הזאת לא רק כבעיה של אלימות ולטפל דרך העונשים, שגם ככה לא מתבצעים לרוב. היום הרוצחים מסתובבים חופשי, ואנחנו רוצים גם לספק את הטיפול המונע ולא רק לשאול איפה המשטרה. כדי שנמצא פתרון צריך להבין שחייהם של הערבים שווים. הפעולות של המשטרה הן לא מה שיפתרו את הבעיה הזאת. ברור שיש לה חלק בעלייה במקרי הרצח כי היא לא מפענחת או מרתיעה. יש פה מחדל שהיישובים הערביים הפכו להיות קרקע פורייה לאלימות כי אף אחד לא עוצר את העבריינים, אבל המטרה העיקרית היא לטפל בתופעה באופן רוחבי".
למחאה הצטרף הבוקר גם השר לביטחון פנים עמר בר-לב. הוא שיתף בציוץ בטוויטר את ההשטאג של המחאה, אך גם דחה את הביקורת שהממשלה לא עשתה די. "‏עשרות שנים של הזנחה, התעלמות ופחד להיכנס לעובי הקורה של בעיות המגזר הערבי, וההנחה שרווחה ש'כל עוד הם הורגים אחד את השני, אז זו בעיה שלהם'. ‏ב-100 ימי הראשונים בתפקיד עשיתי יותר משנעשה בעשרות השנים האחרונות בהתמודדות עם הפשיעה במגזר הערבי. ‏כן, ‫#חיי_ערבים_חשובים‬".
"‏אבל מי שחושב שעשרות שנות הזנחה ייפתרו גם בעוד 100 ימים - חי בסרט", הוסיף בר-לב. "‏ובואו נשים את הקלפים על השולחן - לא מדובר רק במשפחות פשע, מדובר בתופעה רחבה המובלת על ידי קיצונים שתפסה לה שליטה ברחוב הערבי ובאה לידי ביטוי בין היתר בנשק בלתי חוקי הנמצא בידי עשרות אלפי ויותר בתים/משפחות/בודדים ‏ברחוב הערבי. אז שלא נתבלבל. ‏ואיפה הייתם אתם מנהיגים ומובילי דעה במגזר? ‏סדרי עולם לא יתהפכו בתוך 100 ימים".
דבריו עוררו זעם בקרב כמה מהגולשים. "קצת מצחיק שאתה מצטרף להשטאג הזה", תקפה את השר בר-לב גולשת בשם הילה. "‏כאילו הלו! זה התפקיד שלך לטפל בזה, לא רק לעשות פוסטים פופוליסטיים בטוויטר. ‏ואם מישהו חושב שהאלימות במגזר הערבי תישאר רק שם – הוא טועה. זה רק עניין של זמן עד שזה יגיע גם למקומות אחרים. ‏ואז מה יגידו לכם 'אמרנו לכם'. חבל שלא התעוררתם בזמן".
"כל התגובות פה הן לא מתוך החברה הערבית. ‏אתה כנראה לא מתקשר נכון עם מי שזקוק לך", העיר לבר-לב גולש אחר. "‏לך לשם. תציג תוכניות וקשיים בשקיפות מלאה. אל תזרוק האשמות על מנהיגים. אתה מחויב לאזרחים ולא לאיזה חבורת מנהיגים שקיימים רק בראש שלך".
גולשת נוספת בשם לימור צייצה: "‏88 מתים מתחילת השנה שלא תופסים כותרות ולא מפריעים לכם לישון. ‏למה? כי הם ערבים! ‏אבל הגיע הזמן להתעורר ולומר די! זו המדינה שלנו ומדובר באזרחים ישראלים חפים מפשע". גולש אחר בשם אמג'ד כתב: "‏אני לא מצליח לקלוט את זה: רוצח נכנס לחתונה, פתח באש לכל עבר, הרג אדם פוצע שישה, הצליח להימלט והמשטרה טרם תפסה אותו למרות (לפי העדויות) שהוא לא היה רעול פנים וזהותו ידועה. ‏איך זה קורה? ‏הרי, גם אם הגיע לג'נין, המשטרה הייתה יכולה להוציא אותו, לא?".
החתונה שבה אירע הרצח נערכה לאחד מבני משפחת בראברה בטייבה, והללו גינו היום בחריפות את הירי בשיחה עם ynet. נאסר בראברה, אביו של החתן אמיר, אמר: "אנחנו עדיין המומים ממה שקרה. לא ציפינו שאירוע כזה יתרחש בתוך חתונה. אנחנו ביחסים טובים עם כולם, ומתייחסים לקורבן כבן שלנו. השמחה שלנו הפכה לעצב ולתנחומים".
הוא הוסיף: "הרוצח היה אחד המוזמנים לאירוע. הוא אכל ארוחת ערב, נכנס למסיבה, ירה ונמלט. כולם ברחו מהמקום". לדבריו, "זו שמחתנו הראשונה בנישואי בני הבכור, אך הרוצח הרס הכול. הלב שלנו נקרע. לא יודע עד מתי האלימות תימשך בחברה הערבית ומתי יילחמו בה".
4 צפייה בגלריה
עלאא סרסור
עלאא סרסור
הנרצח בטייבה, עלאא סרסור
קרוב משפחה אחר אמר: "היית בחתונה וראיתי את היורה. קשה לעכל את המקרה. כל השמחה נהרסה. חשבתי שנחגוג בחתונה עם אווירה טוב ונעימה, ולצערי הכול הפך לכאב ולאסון קשה לכולנו". בעקבות גל האלימות והרציחות בחברה הערבית רבים במגזר קראו לצאת מחדש במאבק נגד הפשיעה המשתוללת בו. "אם רוצים להיאבק – צריכים להיות צעדים חזקים ורציניים, ולא ליום או יומיים וכולם ישכחו. תמיד מפגינים ומכריזים על שביתות ואחרי מספר שעות האלימות נמשכת", אמר אחד התושבים.
"כל יום אנחנו מאבדים צעירים, וחבל על כל צעיר שמת. צריך לשאול את עצמנו לאן אנחנו הולכים, לאן עוד נגיע. אם אנחנו לא נעמוד ביחד כתף אל כתף ונשתף פעולה, אז כל יום יהיה לנו מקרי רצח. חבל על כל טיפת דם שנשפכת מכל צעיר בטייבה", הוסיף התושב - שנכח גם הוא בחתונה. הוא סיפר כי הקורבן שנרצח, עלאא סרסור, היה חבר שלו – אך גם הרוצח לדבריו היה חלק ממעגל החברים המקומי. "הרוצח הוא גם מהחברים שלנו ומחברי הילדים שלי, וגם הקורבן חבר שלנו", אמר. החשוד, יודגש, טרם נעצר. הערב, בעקבות מבצע מודיעיני ומבצעי מדויק של המשטרה, נעצר אחד החשודים במעורבות ברצח שה

תקציר הידיעה בערבית

ناصر برابرة من الطيبة: القاتل تناول وجبة عشاء ونفذ الجريمة واعتبر الضحية ابني. حملة في شبكات التواصل ضد الجريمة
اعربت عائلة برابرة من سكان الطيبة عن استنكارها الشديد جراء جريمة القتل التي نفذت داخل حفل زفاف ابنهم امير يوم امس والتي راح ضحيتها علاء صرصور واصابة خمسة اشخاص بجراح خطيرة ومتوسطة.
من جانب أخر تم اطلاق حملة في شبكات التواصل الإجتماعي لمحاربة الجريمة والعنف في المجتمع العربي تحت اسم "حياة العرب مهمة"، وقد شارك الحملة الألاف من السكان، حيث حملوا الشرطة مسؤولية ما بجري من جرائم قتل وحوادث عنف خطيرة.
وقال ناصر برابرة والد العريس: "ما زلنا مصدومين مما حدث، فلم نتوقع بان تصل الأمور الى هذه الدرجة. نحن على علاقة طيبة مع الجميع ونعتبر الضحية هو ابننا، حيث انقلبت فرحتنا الى حزن وبيت عزاء".
وأضاف: "القاتل تناول وجبة عشاء، وكان من المدعوين، وبعد ذلك دخل الحفل واطلق الرصاص، وفي تلك الأثناء الجميع هربوا من المكان بعد ان شاهدوا وابل الرصاص".
وواصل حديثه :"كنا نتمنى بان يستمر حفل الزفاف كالمعتاد، فهذه اول فرحة لنا بزواج ابننا البكر، لكن القاتل هدم كل شئ، فقلوبنا تعتصر الما على الفقيد الذي كما ذكرت نعتبره مثل ابننا".
وأضاف: "حتى متى سيستمر هذا العنف والإجرام، فيجب التكاتف كي نتخلص من هذه الظاهرة الخطيرة التي باتت تهدد حياة الجميع".
يشار الى انه منذ بداية العام قتل 94 ضحية، وبعد إفتتاح وحدة سيف لمحاربة الجريمة في البلدات العربية قتل 20 ضحية واصيب اكثر من 30 شخص بالرصاص والطعن