משפחתיות קטנות, למעשה גרסאות "גדולות גוף" על בסיס דגמי סופר-מיני, זכו לעדנה בתחילת העשור הקודם, בעיקר מכיוון שעשו חיל בחברות גדולות שביקשו להציע גם לעובדים זוטרים רכב צמוד מהעבודה - אבל גם שם התפכחו והבינו שמדובר בשעטנז לא מבריק במיוחד, וכיום יש שתיים מהן בלבד - סקודה סקאלה ויונדאי אקסנט הוותיקה.
9 צפייה בגלריה
משפחתיות קטנות
משפחתיות קטנות
משפחתיות, קטנות וזולות
(צילום: נועם וינד)
9 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
בשוק הרכב המשומש, לעומת זאת, הן קיימות במספרים גדולים ומציעות עסקה אטרקטיבית ככלי תחבורה משפחתי למי שחוסך, זולות באלפי שקלים (ויותר) ממשפחתיות רגילות מאותם שנתונים, או צעירות, עם פחות קילומטראז' ובמצב טוב בהרבה בשנתון דומה. עד כמה? החל מ-20 אלף שקלים לרכב בן פחות מעשר.
כל המכוניות המומלצות כאן בנות מספר חד-ספרתי של שנים, כולן אוטומטיות, עם תא נוסעים מרווח דיו למשפחה קטנה ותא מטען לשימוש משפחתי מלא. נכון, הן פחות מפנקות ממשפחתיות רגילות, אבל במרבית המקרים הן נהנות מרמת אמינות גבוהה יותר ומעלויות תחזוקה נמוכות יותר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליהן.

הדור הרביעי למשפחתית הקטנה של יונדאי כונה אצלנו (ובקולומביה) i25, בשונה משאר העולם שבו שמרה על השם אקסנט. מישהו ביבואנית כלמוביל האמין שזה יסייע לה תדמיתית, וגם הצמיד לה אז תג מחיר מעניין: 107 אלף שקלים. דן אורנשטיין, מנכ"ל קבוצת הרכב הפרטי בכלמוביל דאז (ומנכ"ל המתחרה הגדולה צ'מפיון כיום), אמר עליה כי "מעולם לא היה בישראל רכב בקטגוריית הסאב-קומפקט, קרוב כל כך לסגמנט המשפחתיות". ניחא.
בכל מקרה, אף על פי שהיא רחוקה מלהיות מושכת, הגרסה הבכירה עם מנוע 1.6 ליטר מומלצת מאוד הודות לביצועים טובים למדי וסביבת נהג איכותית יחסית - עם אבזור עשיר, כולל חלון שמש ואפילו חישוקים קלים. הסיבה: גרסה זו יועדה במקור ללקוחות פרטיים, ולכן גם הסיכויים למצוא אחת במצב ממש טוב גבוהים יותר. מצד שני, היא לא מהנוחות או מהדינמיות בחבורה.
  • מחירון: מ-36 אלף שקל (2012) עד 61 אלף שקל (2017)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 124 כ"ס
  • תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית

פיאט החייתה באמצע העשור הקודם את השם טיפו, ששימש בסוף שנות ה-90 את המשפחתית הקומפקטית שלה, אחד הדגמים היותר מוצלחים שייצרה בהיסטוריה. כאשר הגיעה אלינו בתחילת 2016 עם תג מחיר שמתחיל ב-90 אלף שקלים, תלתה בה היבואנית סמלת תקוות גדולות ומנכ"ל הקבוצה דאז, אורי להב, כינה אותה "עסקת השנה בשוק הישראלי", ניבא שימכור כ-4,000 יחידות ממנה, כ-80% מהן לשוק הפרטי, "ללא שום הנחה". ובכן, שום דבר ממה שצפה אז להב לא התגשם. מעשית, הטיפו הייתה כישלון שיווקי עם תג מחיר נמוך ממשפחתית קונבנציונלית ותא מטען עצום מידות.
אבל כמשומשת היא בדיוק ההיפך. היא היחידה בקטגוריה שמעוצבת באופן מושקע. יש לה סביבת נהג איכותית ואבזור עשיר, ביצועים סבירים ויותר ואיכויות נסיעה גבוהות. במפתיע, גם רמת האמינות שלה גבוהה ממה שאתם מכירים מהיצרנית האיטלקית, ואינה רחוקה (אם בכלל) מזו של מכוניות יפניות. היא דוגמה מצוינת לכך שייצור בטורקיה אינו נופל מזה שבאיטליה - וכמעט בכל המובנים עולה עליו.
  • מחירון: 37 אלף שקל (2016) עד 54 אלף שקל (2018)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 110 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית

פיז'ו ייעדה במקור את ה-301 המעט מוזרה למראה לשווקים מתפתחים ולמדינות מרכז אירופה, ובהתאם ציידה אותה במערכת מתלים רכה יחסית שכוילה להתמודדות עם אספלט מצולק, והפכה אותה לאחת הנוחות מבית המשפחתיות בכל רמת מחיר. מבחינה מעשית היא מבוססת על הסופר-מיני 208, וכאשר הגיעה אלינו בדיוק לפני עשור התחיל מחירה ב-110 אלף שקלים.
מרחב המחיה בה מעניק מאחור די מקום לשני מבוגרים הודות לבסיס גלגלים ארוך, ובכך היא יוצאת דופן, אבל החיסכון באבזור מורגש והגרסה היותר מאובזרת (אז 115 אלף שקלים) עדיפה. בכל מקרה, זכרו שהיא מצוידת בארבע כריות אוויר בלבד, במקום בשש כמקובל כבר אז. מנוע ה-1.6 הוא הוותיק והאמין של היצרנית (TU), אך תיבת ההילוכים היא ה-AL4E העצלה שהפכה עם השנים לנקודת תורפה רבת משמעות. מצד שני, ממנוע 1.2 ליטר עם תיבה רובוטית מומלץ להימנע לחלוטין שכן מדובר בשילוב בעייתי.
  • מחירון: 19 אלף שקל (2012) עד 55 אלף שקל (2018)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.6 ליטר, 115 כ"ס
  • תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית או שישה הילוכים אוטומטית (מ-2016), הנעה קדמית

סקודה ראפיד ניסתה להיות אוקטביה לעניים. וכן, היו לה תא מטען ענק ומנוע חזק מהמקובל בקטגוריה, עם מרחב מחיה נדיב לנוסעים. בכך סימנה V על כמעט כל סעיף שמקובל להצמיד למותג הצ'כי. כאשר הגיעה לפני כתשע שנים, אמר עליה מנכ"ל צ'מפיון דאז, אבי צור, כי היא לא פחות ולא יותר אלא "סופר-משפחתית". ועם תג מחיר שהחל ב-103 אלף שקלים לגרסה ידנית, היא באמת נראתה כמו עסקה מעולה.
היא אכן עדיפה על מרבית מתחרותיה כאן, שכן כמשפחתית היא מציעה את הנתונים הטובים ביותר, ובהתאם היא גם אחת היותר מבוקשות בקטגוריה. בניגוד לאחרות, קשה להאמין שתוכלו להוריד הרבה ממחיר המחירון בעת רכישה. רק אל תצפו לאוקטביה או סופרב. היא לא. חשוב לבדוק בה את תקינות תיבת הילוכים כפולת המצמד, וגם מומלץ להחליף חיישן טמפרטורה כל ארבע שנים כדי למנוע נזילות העלולות לגרום נזק למחשב הניהול.
  • מחירון: 34 אלף שקל (2013) עד 54 אלף שקל (2017)
  • מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 122 כ"ס
  • תמסורת: שבעה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית

כמו בדגמים אחרים של הקונצרן הקוריאני, גם קיה ריו היא האחות הכמעט תאומה של יונדאי i25 שהוזכרה קודם לכן, אבל קצת במפתיע יש לה לא מעט יתרונות עליה. למשל, תא הנוסעים איכותי יותר. למשל, נסיעה נוחה יותר הודות לכיול מתלים מוקפד. נשמע טוב מדי, נכון? ובכן, יש לה גם לא מעט חסרונות - בעיקר מנוע חלש יותר שאחראי לביצועים עצלים. כמה איטית וחלשה היא? בואו נאמר שאם אתם עולים לירושלים או לרמת הגולן באופן קבוע, כדאי לכם כנראה לבחור במכונית אחרת. ומצד שלישי, כמו שאומרים, יש לה יתרון משמעותי - מחיר מחירון נמוך יותר. בסך הכול היא כנראה עסקה טובה יותר, אלא אם אתם נתקלים בהרבה עליות עם ארבעה נוסעים.
  • מחירון: 28.5 אלף שקל (2012) עד 48.5 אלף שקל (2017)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 109 כ"ס
  • תמסורת: ארבעה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית

שברולט סוניק היא מכונית שלא ממש חשבתם עליה, בעיקר משום שמעולם לא הייתה שחקנית משמעותית בשוק ובכל מקרה סבלה ממוניטין מפוקפק של קודמתה, האבאו. מול מתחרותיה יש לה יתרונות כמו רשימת אבזור עשירה, מנוע 1.6 ליטר חזק יחסית ותיבת הילוכים מודרנית יחסית למרבית המתחרות עם שישה יחסים, אבל דווקא מגרסה זו עדיף להימנע שכן מערכת ההנעה (מנוע וגיר) סובלת מבעיות אמינות.
גרסת הבסיס, עם מנוע 1.4 ליטר, נחשבת אמינה יותר, אבל הביצועים עצלים גם ביחס לרף הלא גבוה בקטגוריה. כמקובל בשברולט, סביבת הנהג מרגישה פשוטה ואיכויות הנסיעה בעיר ומחוצה לה בינוניות בלבד. תג המחיר הנמוך שלה הוא נקודת חוזקה עיקרית. חשוב לבדוק בה את תקינות תיבת הילוכים ואת מערכת הקירור.
  • מחירון: 26.5 אלף שקל (2013) עד 46 אלף שקל (2017)
  • מנוע: בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.4 ליטר, 101 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית

הדור הרביעי של קליאו נחשב לאחד מדגמי הסופר-מיני המשובחים, עם מראה מרשים, תא נוסעים איכותי ומאובזר ובעיקר איכויות נסיעה וביצועים טובים מהמתחרות הישירות. בשונה ממרבית מתחרותיה, רנו הציעה את הקליאו גם בגרסת סטיישן עם אותן איכויות מוכרות, בתוספת תא מטען גדול שהופך אותה לשימושית הרבה יותר למשפחה. הגרסה המומלצת ביותר היא זו שמגיעה עם מנוע טורבו-דיזל המוכר של רנו (K9K) - בעל ביצועים טובים, צריכת דלק נמוכה ורמת אמינות גבוהה. מצד שני היא זוכה לביקוש גבוה, והמחיר בהתאם. מומלץ לבדוק את תקינות תיבת ההילוכים כפולת המצמד.
  • מחירון: 45.5 אלף שקל (ל-2016) עד 52 אלף שקל (ל-2017)
  • מנוע: טורבו-דיזל, ארבעה צילינדרים, 1.5 ליטר, 90 כ"ס
  • תמסורת: שישה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית