חברת קווים תהיה חברת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שתפעיל אפליקציה ייעודית לעיוורים ולקויי ראיה. האפליקציה תאפשר לנוסע לאותת לנהג האוטובוס שמתקרב לתחנה על מנת שיוכל להיערך ולסייע לו לעלות בבטחה.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

2 צפייה בגלריה
אפליקציה חדשה לעיוורים
אפליקציה חדשה לעיוורים
נוסע משתמש באפליקציה החדשה
(צילום: קווים)
האפליקציה מאפשרת את זיהוי התחנות לפי מיקום GPS ומקריאה לנוסע את הקווים שעוברים בתחנה ואת שעת ההגעה הצפויה. בבחירת הנסיעה הרצויה וכאשר הנסיעה מתקרבת לתחנה לנהג נשלחת הודעת טקסט במכשיר הכרטוס ונשמעת כריזה קולית שמודיעה באיזו תחנה ממתין לו הנוסע. בסמוך לתחנת היעד הנוסע והנהג ישמעו כריזה שמודיעה על המיקום הקרב של הורדת הנוסע. בחברה מדגישים כי גם נוסעים ללא מכשיר סלולרי יוכלו להשתמש בשירות באמצעות מוקד שירות הלקוחות של החברה.

נהגים לא תמיד עוצרים

"מניתוח פניות של נוסעים עם לקות ראייה עולה כי מרבית המקרים של אי-איסוף נוסעים נובעים מהעובדה שהנהג לא היה מודע לעובדה שממתין לו נוסע", אומרים בחברת קווים, "בניגוד לנוסע שרואה אוטובוס מתקרב לתחנה וקם לקראתו, נוסע לקוי ראייה שאינו רואה את האוטובוס מתקרב לתחנה ממשיך לשבת או שנאלץ לעמוד עד להגעתו של האוטובוס. כאשר מדובר בתחנות עם מספר גדול של קווים, אוטובוסים רבים מגיעים בו זמנית לתחנה ומבלי לדעת שממתין נוסע לקוי ראייה לא ניתן לדעת שהוא ממתין לנסיעה. מצב זה עלול לגרום לבלבול אצל הנהגים".
הטכנולוגיה היא של חברת פילוסופט מובייל שאותה הקים שמואל נאמן, אדם עיוור בעצמו. "אמנם באופן עקרוני יש חובה לעצור בכל תחנה אבל נהגים לא תמיד עוצרים ולא תמיד יכולים לעצור ומאדם עיוור נדרש או לעמוד ולחכות כל הזמן בגשם או בשמש ולהיות בהיכון או לשבת ולפספס אוטובוסים, ולאנשים עיוורים מדובר בבעיה משמעותית בשימוש בתחבורה הציבורית וקשה לי להסביר עד כמה התופעה הזו חוזרת על עצמה", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
אפליקציה חדשה לעיוורים
אפליקציה חדשה לעיוורים
אפליקציה חדשה לעיוורים
(צילום: קווים)
לדבריו, "אפילו אם האוטובוס עצר בתחנה ושמעת את מספר הקו, אם הנהג לא יודע שמדובר באדם עם מוגבלות סיכוי סביר שיעצור רחוק מהמדרכה ואולי תצטרך לרדת לכביש ולהתקרב אליו ולקחת סיכון בירידה שלך, שלא לדבר על אנשים עם כסאות גלגלים שהאוטובוס צריך להיות צמוד למדרכה ואם הנהג שם לב לזה באיחור הוא כבר לא תמיד יכול לתקן".
נאמן, מתכנת עיוור, הקים את החברה כדי לנצל את השימוש בסמארטפונים עבור אנשים עם מוגבלויות: "זה כלי מדהים שנותן לנו את היכולת להשתמש במצלמה, ב-GPS ובעצם מפצה על הרבה חושים שלקויים אצלנו ויכול לתת לנו מילוי לחוסר הזה. האפליקציה לתחבורה הציבורית נבעה מקריאה גדולה מאוד של אנשים עם מוגבלות ורצינו לתת מענה. אנחנו מוסיפים גם פיצ'רים לפי בקשות של המשתמשים. אחד הנסיינים שלנו אמר שלא תמיד מערכת הכריזה באוטובוסים עובדת והוספנו כפתור שלחיצה עליו תודיע לחברה שצריך לבדוק את מערכת הכריזה. אמנם פנינו לכל חברות התחבורה הציבורית, אבל בחברת קווים הרימו את הכפפה ונקווה שיהיו עוד".
בחברת קווים אמרו שלאחר פיילוט מוצלח המערכת מוטמעת ב-1,500 אוטובוסים של החברה ובכל קווי השירות שלה. "אנו סבורים שהמערכת החדשה של חברת פילוסופט מובייל על כלל האפשרויות השונות שיש בה, תאפשר לנו לשפר את רמת השירות, ולסייע בהתמצאות ובהנגשת השירות לאנשים לקויי ראייה", אמרו בחברה.