בשיתוף הבית לסולידריות חברתית
העידן הדיגיטלי הביא איתו שינויים רבים הנוגעים למקצועיות, התמקצעות וקריירה. עבור עסקים קטנים ובינוניים הוא היווה מהפכה של ממש. אם בעבר עסקים קטנים נלחמו על שיווק מרכולתם מול ענקים עסקיים עתירי תקציב ויכלו בקושי לקדם את עצמם ברמה המקומית, המהפכה הדיגיטלית אפשרה לבעלי עסקים לחשוף את עצמם לקהלים חדשים ולהתחרות באיכות ובשירות גם מול עסקי הענק. כל זאת הודות לאינטרנט שחיבר עולמות מתחומים שונים, ועזר גם לעסק הקטן, לחצות את המחסום הגיאוגרפי ולהפוך לעסק שקיים בכל מקום.
2 צפייה בגלריה
 עסקים קטנים רבים עושים את הרוב, אם לא הכול - בעצמם
 עסקים קטנים רבים עושים את הרוב, אם לא הכול - בעצמם
עסקים קטנים רבים עושים את הרוב, אם לא הכול - בעצמם
(צילום: shutterstock)
עסקים קטנים בישראל היו בעבר עסק לשורדים בלבד, כאלה שעברו משברים לאומיים של מלחמות, אירועים ביטחוניים, אינפלציות ומה לא, וצלחו אותם בהצלחה. היום, התהפכו היוצרות ובעלי העסקים כבר אינם "מגיבים בלבד" אלא גם יוזמים, שממנפים את ההזדמנויות שנקלעו לדרכם בסיטואציות שונות, כמו גם בזמן מגפת הקורונה העולמית, ופועלים להרחבת העסק שלהם ויכולותיו, ליצירת שיתופי פעולה עם עסקים אחרים ולהרחבת סל השירותים שהם נותנים.
עובדות אלו עמדו לנגד עיניהם של מקימי "הבית לסולידריות חברתית", הפועל במסגרת "קרן משפחת שעשוע", ארגון לתועלת הציבור שנולד בתקופת הקורונה מתוך תחושת אחריות אזרחית וערבות הדדית, במטרה לעזור לעסקים קטנים וחדשים לשרוד את התקופה הכלכלית הלא פשוטה.

לוקחים את המושכות לידיים

"כבר בשלב הראשון של חלוקת מענקי הצמיחה והסיוע של "הבית לסולידריות חברתית", ראינו שיש בעלי עסקים שהעדיפו ללמוד כיצד לבצע מהלכים עסקיים בעצמם במקום לשכור את שירותיו של מקור חיצוני", אומרת נופר גוטלון, מנהלת קשרי עסקים ב"בית לסולידריות חברתית".
"עבור בעלי עסקים קטנים, שעושים גם כך הרבה פעולות מחוץ לעיסוק הישיר שלהם כעצמאים, העובדה שהם יכולים לעשות דברים בעצמם, הופכת הרבה מתהליכי העבודה שלהם למהירים יותר ומסורבלים פחות וכמובן חוסכת להם הרבה כסף".
כחלק מתהליך הסיוע לבעלי עסקים קטנים, נולדה אפליקציית WeR1 המעניקה סביבת ידע שעוזרת להם ללמוד מיומנויות חדשות, ומכילה, בין היתר, אינדקס של בעלי עסקים קטנים אחרים, פורום לשיתופי פעולה ושלל אמצעים לקידום עצמי של בתי העסק באמצעות הדרכות והכשרות זמינות.
(תוכן מקצועי מתוך אפליקציית WeR1. קרדיט: הבית לסולידריות חברתית ו-לוטם Lotem)
יחד עם זאת, גוטלון מדגישה שהיוזמה לא נועדה לעודד בעלי עסקים לעשות הכול בעסק בעצמם. "אנחנו רוצים להגיד לבעלי העסקים שיש דברים שהם יכולים לעשות לבד ולקחת על עצמם, אבל חשוב להבין שהם ממש לא חייבים לעשות זאת באופן גורף, ויש תחומים שבהם כדאי ואפילו חשוב להסתייע באנשי מקצוע עבורם".

כלים לרכישת ידע

"האפליקציה מכילה קטעי קריאה, וידאו, סרטוני מומחים, אנימציה ותוכניות עבודה לבניית יסודות חשובים בעסק, בשלל נושאים", מספרת גוטלון ומונה אותם: "שיווק, ניהול כספים, מיומנויות ניהול וניהול עסק, בניית תכנית עסקית ותוכנית מכירות. הכול נבנה עם מומחי תוכן מחברת "לוטם Lotem", שמתמחים בנושאים האלה ומותאמים למשוב שקיבלנו מסקרים, שאלונים וקבוצות מיקוד שערכנו בקרב בעלי העסקים, שסיפרו לנו מה מעניין אותם ואילו כלים היו רוצים לקבל בכל הנוגע לניהול העסק שלהם".
(תוכן מקצועי מתוך אפליקציית WeR1. קרדיט: הבית לסולידריות חברתית ו-לוטם Lotem)
במקביל, יוכלו בעלי העסקים הרשומים באפליקציה להגיש בקשה לקבלת מענקי צמיחה ואף ליווי של מנטורים מטעם ארגון המנטורים הוותיק "קרן שמש". "הרעיון של האפליקציה מגיע כולו מתוך הבנה, שחלק גדול מבעלי העסקים זקוקים לליווי של אנשי מקצוע, שיסייעו להם לממש את המענקים באופן היעיל ביותר לעסק שלהם, ולא ילכו לאיבוד עם השקעת סכומי כסף גדולים במקומות הלא נכונים", אומרת גוטלון. "קריטי שהם יבינו מה הם הדברים החשובים לעסק, כיצד להתנהל נכון מול ספקים, אילו יועצים חשוב לקחת ובגדול לבסס את ההבנה שהם כבעלי עסק, חייבים לתפוס את התמונה בכללותה מקצה לקצה".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
אפליקציית WeR1
(צילום: באדיבות הבית לסולידריות חברתית)
התכנים באפליקציה הותאמו למציאות החדשה של עידן הפוסט-קורונה. "אנחנו לא רק מעודדים הנגשה של הידע ושל האפשרויות שעומדות בפני העסק, אלא מאפשרים להם לקחת את העסק שלהם קדימה - יותר שיתופי פעולה, יותר פעילויות למען העסק ויוזמות חדשות, כי עסק שיחכה שמישהו יעשה את כל זה עבורו לא בהכרח יצליח. היום אנחנו יודעים יותר מתמיד שההצלחה מגיעה ממקום של אקטיביות ויוזמה, וזו בדיוק התשתית שאנחנו מניחים בפני בעלי העסקים".
הצטרפו לקהילת בעלי העסקים הקטנים ותוכלו גם אתם לקבל כלים להצמחת העסק שלכם - הורידו את אפליקציית WeR1 והירשמו
בשיתוף הבית לסולידריות חברתית
פורסם לראשונה: 08:00, 24.05.22