סערה בשוודיה: ההסתדרות הרפואית השוודית תובעת את בית החולים האוניברסיטאי קרולינסקה, על רקע פיטורי רופא יהודי, שלטענתו פוטר בגלל יהדותו. בהסתדרות הציונית העולמית מלווים את הרופא, וטוענים כי מדובר בפיטורים על רקע אנטישמי.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
תחילת הסיפור בשנת 2018, אז טען הרופא כי הוא סובל מהטרדות אנטישמיות עקב היותו יהודי. באוקטובר 2021 תבע הרופא את בית החולים בסטוקהולם על רקע הטרדות אלו – ולאחר מכן פוטר, למרות היותו רופא מוכר ומנוסה בתחום עיסוקו.
קראו עוד בערוץ היהדות:
התקריות האנטישמיות באו לידי ביטוי, בין היתר, בהתבטאויות כלפי רופאים יהודים במחלקה, וגם באמצעות פוסטים והתבטאויות מצד רופאים ברשתות החברתיות. אחד הרופאים הבכירים שיתף פוסטים אנטי-ישראלים ברשת שלוו בקריקטורות אנטישמיות, ולטענת הרופא האווירה העכורה המשיכה כאשר באחד המקרים רופא אחר אמר שהוא "מחרבן על האנטישמיות", וכי הרופא שהעלה את הפוסטים הוא לא אנטישמי כי מעולם לא צעד במצעדים של נאצים במדי נאצים.

"הם ממש נקמו בי"

הרופא טען, כאמור, שהפיטורים הגיעו לאחר שהתלונן על תקריות אנטישמיות הנובעות מצד אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. הוא טען שלאחר תלונותיו הוא סבל מהטרדות נוספות ומקרי נקמה, עד לפיטוריו המוחלטים.
4 צפייה בגלריה
בית החולים האוניברסיטאי בקרולינסקה, שוודיה
בית החולים האוניברסיטאי בקרולינסקה, שוודיה
בית החולים האוניברסיטאי קרולינסקה, שוודיה
(צילום: I99pema, ויקיפדיה)
"בעקבות התלונות שלי בנוגע להטרדות על רקע אנטישמי, אנשי סגל בבית החולים קרולינסקה החלו לפעול נגדי", סיפר ל-ynet ד"ר נ'. "הם ממש נקמו בי על זה שהתלוננתי, כאשר התגובה שלהם כללה בין השאר שימוש ב'תחמושת כבדה יותר' של תגובות ומעשים אנטישמיים".
בין ההתנכלויות שהוא מונה: הורדת שעות עבודה, מניעת ביצועי ניתוחים וכן הצמדה של "משגיח" עליו בדרג נמוך ממנו. "בית החולים קרולינסקה הפר, למעשה, את החוקים השוודיים והבינלאומיים עם האשמות לא מבוססות נגדי – הן בתחום לשון הרע והן בנושאים המקצועיים", הוסיף, "והכול בגלל שהתלוננתי על ההתנהלות האנטישמית שהגיעה מגורמים בסגל בית החולים".

"שלושה רופאים יהודים עזבו"

לפי דיווחים בתקשורת השוודית, בית החולים טען שפיטורי הרופא נובעים כתוצאה מכך שלא מילא את הנחיות ההנהלה לאורך זמן, וכי הוא פוטר על רקע מקצועי. אלא שכעת, ולאחר שהשתכנעה כי הפיטורים לא נעשו בתום לב, הגישה ההסתדרות הרפואית השוודית תביעה לבית הדין לענייני עבודה במדינה, בבקשה להכריז על הפיטורים כפסולים – לצד בקשה לפיצוי כספי עבור הרופא.
4 צפייה בגלריה
"הכול כי התלוננתי על ההתנהלות האנטישמית שהגיעה מגורמים בסגל בית החולים"
"הכול כי התלוננתי על ההתנהלות האנטישמית שהגיעה מגורמים בסגל בית החולים"
"הכול כי התלוננתי על ההתנהלות האנטישמית שהגיעה מגורמים בסגל בית החולים"
(אילוסטרציה: Shutterstock)
"שלושה יהודים עבדו באחת המחלקות הבכירות בבית החולים שבה אירעו חלק מהתקריות, וכיום אין שם אפילו עובד יהודי אחד", מספר גורם בקהילה היהודית בשוודיה. "זה שהייתה כאן אפליה מקצועית, זה ברור, ולנו ברור גם שהאפליה נעשתה על רקע אנטישמי. אפילו הרופא ששיתף את התמונות הללו והועבר למקום אחר, הוחזר לבית החולים לאחר מכן, בעוד הרופאים היהודים פוטרו או עזבו מרצונם בגלל האווירה העוינת מצד מספר רופאים בבית החולים".
הוא הוסיף כי "הייתה כאן שורה של תקריות אנטישמיות שבסופן מי שעוזב אלה היהודים, ולא אותם אנשים שאוחזים בדעות קיצוניות נגד מדינת ישראל והעם היהודי". לדברי הגורם, נכון להיום מתקיימים מספר הליכים משפטיים בנושא הן במקום המקצועי ביחסי עובד מעביד – והן בנושא אפליה.

"לא בתום לב"

בהסתדרות הציונית העולמית מכירים את הנושא כבר מספר חודשים, וגורם בארגון אף הגדיר את המשפט כ"משפט דרייפוס החדש", תוך שהוא מציין כי בידי המחלקה למאבק באנטישמיות הוכחות ברורות לכך שהרופא פוטר על רקע אנטישמי, וכן עדות של רופא יהודי נוסף שעזב את בית החולים בעקבות טענות דומות.

4 צפייה בגלריה
קריקטורות אנטישמיות שפרסם אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. רופא אחר טען: הוא לא אנטישמי אם לא צעד במצעד עם מדים נאציים
קריקטורות אנטישמיות שפרסם אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. רופא אחר טען: הוא לא אנטישמי אם לא צעד במצעד עם מדים נאציים
קריקטורות אנטישמיות שפרסם אחד הרופאים הבכירים בבית החולים. רופא אחר טען: הוא לא אנטישמי אם לא צעד במצעד עם מדים נאציים
"לצערנו, אנחנו נתקלים באנטישמיות מדי יום, היא משפיעה על חיי אחינו בתפוצות ואנו נדרשים לעמוד איתנים שכם אל שכם כדי להילחם בתופעות אלו", אומרת רחלי ברץ ריקס, ראש המחלקה למאבק באנטישמיות בהסתדרות הציונית העולמית. "תופעות אלו אשר מדירות שינה מעיניהם של הנפגעים, מכריחות אותנו להישאר עם עיניים פקוחות ויד על הדופק, ולסייע להם בכל תחום שיידרש. המחלקה מכירה את הנושא לעומק ומלווה את הרופא זה זמן. משיקולים משפטיים ובשל צנעת הפרט, לא נתייחס לפרטים המובאים בכתבה".
השבוע פורסם מחקר מקיף, שבחן את מצב החיים היהודיים ב-12 מדינות שבהן מתגוררות הקהילות היהודיות הגדולות באירופה. את המחקר ערך איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA), בשיתוף המכון הבריטי לחקר מדיניות יהודי אירופה, ומממצאיו עלה כי שוודיה מדורגת במקום השמיני הלא-גבוה במדד תחושת הביטחון של יהודים ביבשת.