ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד מסרו הערב (שני) הצהרה מיוחדת בכנסת לאחר החלטתם להקדים את הבחירות לכנסת. "זה המעשה הקשה בחיי", אמר בנט. לפיד, שייכנס לנעליו כראש ממשלת המעבר, אמר לו: "אני אוהב אותך. מנהיג ישראלי חשוב".
בנט אמר: "אזרחי ישראל, אנחנו עומדים היום בפניכם ברגע לא קל, אבל מתוך הבנה שקיבלנו את ההחלטה הנכונה לישראל. לפני שנה הקמנו ממשלה שרבים חשבו שזה בלתי אפשרי. הקמנו את הממשלה כדי לעצור את הסחרור הנורא שבו ישראל הייתה נתונה. בישראל של לפני שנה הייתה אבטלה המונית, גירעון גדול, מהומות, טילים על ירושלים. היה שיתוק ממשלתי קשה. החלטתי לעשות מעשה, המעשה הקשה ביותר בחיי, אבל הציוני בחיי. בשבועות האחרונים עשינו את כל מה שניתן כדי לשמר את הממשלה הזו, הפכנו כל אבן למען הממשלה הזו, לא לכבודנו, אלא לכבודה של מדינת ישראל".
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט ויאיר לפיד בהצהרה המיוחדת מהכנסת
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
בנט אמר כי הגיע להחלטה לאחר שהבין את הבעיות הכרוכות בפקיעת חוק תקנות יהודה ושומרון. "ביום שישי האחרון קיימתי שורה של שיחות עם גורמי ביטחון והבנתי שבתוך עשרה ימים מדינת ישראל תיכנס לקיפאון. לצערי מאמצינו לא נשאו פרי, על כן אני וידידי יאיר לפיד החלטנו על קיומן של בחירות במועד מסודר. בניגוד לאופוזיציה שהפכה את מדינת ישראל לכלי משחק פוליטי, לא הסכמתי לפגוע בביטחון ישראל. גם הפעם החלטנו לגלות אחריות ולא יהיה גרם של נזק למדינת ישראל", אמר.
בנט מנה את הישגי הממשלה הנוכחית לשיטתו. "השגנו הישגים חשובים - בראש ובראשונה השבנו לקדמת הבמה את ערכי ההגינות והאמון, עברנו לתרבות של אנחנו, ביחד. ישראל חזרה להיות מנוהלת, הוכחנו שאנחנו יכולים לפעול למען המדינה ולשים את המחלוקות בצד. עבדנו למען מטרה גדולה יותר".
ראש הממשלה בנט בירך את לפיד שעמד לצידו ובקרוב יחליף אותו בלשכת ראש הממשלה. "אני עומד פה עם חברי יאיר לפיד, שבקרוב יכנס לתפקיד ראש הממשלה בהתאם להסכם בינינו. יאיר מגלם מידות של אחריות והגינות והוא מייצג ציבור גדול בישראל. היו לנו מחלוקות, אבל אנחנו פועלים ומכוונים רק לטובת מדינת ישראל. בימים הקרובים אסייע לו בחפיפה מסודרת, כמה שצריך. יש מדינה לנהל, אנחנו מדליקים ביחד את האורות. אעמוד לצידו ואעזור לו בכל מה שצריך.
4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
בנט. "החלטנו לגלות אחריות"
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
4 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
יאיר לפיד בהצהרות לתקשורת
יאיר לפיד. "לא לתת לכוחות האופל לפרק אותנו"
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
לאחר מכן דיבר לפיד. "יהיו לי עוד מספיק הזדמנויות לפנות למדינת ישראל. כרגע אני רוצה להודות לשותפי, ראש הממשלה נפתלי בנט, על האחריות שהוא מגלה היום, על העובדה שהוא שם את המדינה לפני האינטרס האישי. ואני רוצה להודות לו על עוד דבר. על החברות, אני מאוד אוהב אותך. החברות בינינו עמדה במבחנים ונתקלה במכשולים, אבל תמיד צלחה אותם. ראש הממשלה בנט צעיר ממני ועוד נכונו לנו עלילות יחד. הוא מנהיג ישראלי חשוב, מקורי ואמיץ, ואין לי ספק שמקומו הוא בהנהגת המדינה לעוד שנים ארוכות", אמר.
הוא הוסיף: "גם אם יוצאים לבחירות בעוד כמה חודשים, האתגרים שלנו כמדינה לא יכולים לחכות. אנחנו צריכים לטפל ביוקר המחיה, לנהל את המאבק באיראן, בחמאס ובחיזבאללה, להתייצב מול הכוחות שמאיימים להפוך את ישראל למדינה לא דמוקרטית. מה שקרה בימים האחרונים, מה שקורה כאן הערב, הוא הוכחה נוספת לזה שהמערכת הישראלית צריכה שינוי עמוק ותיקון גדול. לפני שנה התחלנו את התיקון הזה, אנחנו ממשיכים בו עכשיו, וממשיכים יחד".

"מה שאנחנו צריכים לעשות גם היום לחזור לרעיון של אחדות ישראלית. לא לתת לכוחות האופל לפרק אותנו מבפנים. להזכיר לעצמנו שאנחנו אוהבים אחד את השני, אוהבים את המדינה שלנו, ורק ביחד ננצח", אמר שר החוץ.
בהודעה משותפת מסרו מוקדם יותר בנט ולפיד כי הרוטציה ביניהם תצא לפועל לאחר אישור הצעת החוק לפיזור הכנסת בשבוע הבא, ולפיד ייכנס לתפקיד ראש ממשלת המעבר. לפי שעה לא ברור מה יהיה התאריך המדויק של הבחירות - שיהיו החמישיות בפרק זמן של פחות משלוש שנים וחצי - וישנם שני מועדים אפשריים לקיומן: 25 באוקטובר או 1 בנובמבר.
בהודעה שמסרו לפיד ובנט נכתב כי ההחלטה התקבלה "לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציה" - אחרי יותר מחודשיים של טלטלה שהחלה באפריל, עם הודעת הפרישה של יו"ר הקואליציה דאז עידית סילמן (ימינה). "לאחר אישור פיזור הכנסת תתבצע הרוטציה באופן מסודר", נמסר בהודעה. עוד נמסר כי בנט החל לשוחח עם ראשי מפלגות הקואליציה השונות.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת על ההליכה לבחירות
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת על ההליכה לבחירות
יצליח להקים ממשלה אחרי הבחירות? נתניהו, הערב
אף שבהודעת השניים נאמר כי בנט ולפיד סיכמו יחד על ההחלטה, ל-ynet נודע כי מי שלקח אותה היה בנט לבדו. יו"ר ימינה קיבל את ההחלטה בימים האחרונים אחרי שהבין שאין דרך להאריך את תקנות יו"ש - מלבד פיזור הכנסת - וחשש מכאוס של ממש כאשר התקנות יפוגו בסוף החודש. אם התקנות יפוגו, לא ניתן יהיה להחיל את הדין הפלילי הישראלי בהתנחלויות. בנט קיבל החלטה ש"לא להיאחז בכיסא", וקרא ללפיד לפגישה, שבה עדכן אותו בהחלטתו הסופית.
יו"ר האופוזיציה ומנהיג הליכוד בנימין נתניהו בירך על החלטת יריביו הפוליטיים להקדים את הבחירות, והבטיח בסיומן להקים "ממשלה לאומית רחבה" בהנהגת הליכוד - כזו שלדבריו תטפל ביוקר המחיה, תוריד מיסים - ו"תחזיר את הגאווה הלאומית לאזרחי ישראל".
"זהו ערב של בשורה גדולה להמוני אזרחים בישראל. אחרי מאבק נחוש של האופוזיציה בכנסת וסבל גדול של הציבור בישראל, ברור לכולם שהממשלה הכושלת בתולדות המדינה סיימה את דרכה", אמר בהודעה מצולמת. ממשלה שהייתה תלויה בתומכי טרור, שהפקירה את הביטחון האישי של אזרחי ישראל, שהעלתה את יוקר המחיה לשיאים שלא ידענו, שהטילה מיסים מיותרים, שסיכנה את הציביון היהודי של המדינה שלנו - הממשלה הזאת הולכת הביתה".
השתתפה בהכנת הכתבה: נינה פוקס
פורסם לראשונה: 19:59, 20.06.22