ייצור מוזר ומסתורי תועד עמוק מתחת לפני המים - והפתיע את החוקרים: בעומק של 2,201 מטרים באוקיינוס השקט, דרומית להונולולו, נצפה בעזרת מצלמה רובוטית, מין לא ידוע של מלפפון ים.
מלפפון הים שקוף כמו שקית, עם איברים פנימיים זוהרים וכתומים. הוא ניזון בעיקר מצרכים ובעלי חיים מתים, ששרידיהם מגיעים לקרקעית האוקיינוס.
החלק הבוהק בתיעוד הוא המעי, שמעכל את המזון ומפריש את החול הלא אכיל, שנבלע בזמן איסוף מזון.
החוקרים לא מסתירים את ההתרגשות שלהם מהתיעוד. "הייצורים האלה תמיד כל כך מרגשים ומרהיב לראות אותם, כי פשוט, זו חיה מדהימה", אמרה מייגן קוק, מנהלת החינוך וההסברה ב-Nautilus Live, בריאיון ל-Live Science.
3 צפייה בגלריה
מלפפון הים השקוף
מלפפון הים השקוף
מלפפון הים השקוף
(צילום: Nautilus Live)
מלפפוני ים הם מחלקה של בעלי חיים ימיים חסרי חוליות במערכת קווצי העור. גופם גמיש ומוארך (אורכו נע בין ס"מ בודדים ועד לשני מטר), דמוי מלפפון ומכאן השם העברי. על העור פזורות מחטי שלד המוסיפות קשיות לגוף. צורת המחטים שונה אצל כל מין, ולכן מוגדרים המינים על פי צורות אלו. רוב מלפפוני הים הינם בעלי חיים ליליים, אשר במהלך היום מתחפרים בחול או מתחת לאבנים. הם מסוגלים לחיות בעומקים שונים, ממים רדודים ועד לעומק של 3,000 מטרים ואף יותר. את מזונם הם מוצאים בליקוט בעלי חיים זעירים שבסביבתם (פלנקטון למשל) או באכילת חול טין המכיל חומר אורגני.
מלפפוני הים הם יוצאי דופן בין קווצי העור: גופם בנוי לפי סימטריה דו-צדדית (סידור זהה של האיברים משני צידיו של ציר אחד), ולא בצורה הרדיאלית (סידור של איברים דומים בצורת מעגל סביב ציר אחד) המקובלת במערכת. הגוף דמוי גליל ובקדמתו קבוע הפה, כשסביבו ערוך זר של בחנינים (שלוחות תחושתיות המשמשות לקליטת גירויים). בקצהו האחורי של הגוף, קבוע פי הטבעת. בין שני פתחים אלה מקשר המעי. לאורך הדופן השרירי של הגוף נמשכות אצל רבים ממלפפוני הים חמש תעלות של מערכת המים (מבנה המשמש לתנועה ולתזונה) - שלוש בצד הגחון ושתיים בצד הגב.
לעוד חיות מוזרות ומגניבות, אתם מוזמנים לעקוב אחרי הצוות, שמשדר בלייב את הצלילות – בפייסבוק, בטוויטר, באינסטגרם, אפילו בטיקטוק – עד סוף אוקטובר.
ועכשיו ממעמקי האוקיינוס - לחלל. לוסי היא גשושית של נאס"א, שנשלחה לחקור גופים שמיימיים בחלל. לפני כשבוע וחצי היא הצליחה לתפוס בעדשה שלה ליקוי ירח מנקודת תצפית ייחודית, שמאפשרת לנו לראות גם את הירח "נעלם" וגם את כדור הארץ.
במרחק של 100 מיליון קילומטרים מאיתנו, היא צפתה בכוכב הלכת שלנו מטיל את צלו על הירח. בזמן שמכדור הארץ נראה הירח נעלם, כיוון שכדור הארץ מסתיר את אור השמש, מהחלל המראה שונה לחלוטין. (לצפייה בליקוי כפי שתועד מהגשושוית לוסי - צפו בסרטון בראש הכתבה).
3 צפייה בגלריה
הירח במהלך הליקוי בלוס אנג'לס
הירח במהלך הליקוי בלוס אנג'לס
כך זה נראה מכדור הארץ. הירח במהלך הליקוי בלוס אנג'לס
(צילום: AFP)
אז על מה כל ההתרגשות, אתם שואלים? "למרות שליקויי ירח מוחלטים אינם נדירים, נדיר ומרגש לקבל הזדמנות לצפות בהם מזווית חדשה לגמרי", אומרים החוקרים. ובעוד שאתם רואים פה סרטון קצר של 2 שניות, לוסי צילמה במשך שלוש שעות 86 חשיפות, של אלפית שנייה, ברזולוציה גבוהה, שנשלחו בחזרה לכדור הארץ.
ונסיים את מבזק החדשות הטובות עם פרויקט מדהים של עמותת קלין אפ דה לייק, שעושה בדיוק את מה שאתם חושבים – היא מנקה אגמים.
3 צפייה בגלריה
מנקים את האגם
מנקים את האגם
מנקים את האגם
(צילום: Clean Up The Lake)
הפרויקט הגדול שלה בשנה האחרונה היה ניקוי אגם טאהו, בין נאבדה לקליפורניה - שאורכו 115 קילומטרים. אז מה הם הוציאו משם וכמה זה שוקל? בעיקר אשפה, פלסטיק, אבל גם - טבעות אירוסין, ארנקים עם כסף, מצלמות, טלפונים. בסך הכול הוצאו פסולת במשקל כולל של 12 טונות מהאגם.
צוות הצלילה השלים השבוע את הניקיון יוצא הדופן, ושיקם פלאים את האגם. עכשיו, הם פונים אליכם ואומרים: "אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים, כל יום, כדי להגן על הבית שלנו. עכשיו תשאלו את עצמכם – איך אתם יכולים לתרום לשמירה על איכות הסביבה".
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי