אחמד אלג'רג'אוי, בן 30 משגב שלום, נרצח אמש (יום שישי) ביריות בקפה גיראן שברחוב סמילנסקי בבאר שבע. מחקירת המשטרה עולה כי הסיבה לרצח היא ככל הנראה נקמת דם בין משפחת אלג'רג'אוי למשפחת אבו טהא, וכי האדם הנוסף שנפצע בירי - תושב נצרת - הוא אזרח תמים. בכל מקרה, כבר כעת ברור שלאלג'רג'אוי היה עבר פלילי עשיר - שכולל הסתבכויות רבות עם מערכת אכיפת החוק, מעצרים, הרשעות ועונשי מאסר. אביו נרצח בעבר גם כן, ותאריך מותו - 18 במרץ 2013 - היה מקועקע על ידו של אלג'רג'אוי.
אלג'רג'אוי עצמו נעצר בעבר בעקבות רצח כפול שאירע בשנת 2019, של שניים מבני משפחת אבו טהא - אותו סכסוך שבמסגרתו, לפי החשד, הוא נרצח כעת. עו"ד יוסי לין ייצג אותו בתיק המעצר, והוא שוחרר לאחר החקירה ובפרשה לא הוגש כתב אישום. לפי עורך הדין, "הוא נעצר על רקע סכסוך בין המשפחות. הוא הכחיש כל קשר לאירוע ושוחרר".

4 צפייה בגלריה
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
הורשע פעמיים בעסקאות טיעון. אחמד אלג'רג'אוי וזירת הרצח
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח הבוקר
זירת הרצח הבוקר
"עלול לעלות בחיי חפים מפשע". זירת הרצח הבוקר
(צילום: בראל אפרים)
4 צפייה בגלריה
גרפיטי ברחוב סמילנסקי בבאר שבע
גרפיטי ברחוב סמילנסקי בבאר שבע
זירת הרצח
(צילום: בראל אפרים)
בשנת 2018 הוגש נגד אלג'רג'אוי כתב אישום בגין ירי בחתונה, מקרה מתוקשר שתועד, עלה לרשתות וחולל סערה. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, באפריל 2018 - במהלך טקס "דחיה" בשגב שלום, שבו נוהגים לרקוד ולשמוח בשמחת החתן והכלה יום לפני החתונה - נכנס אלג'רג'אוי למרכז רחבת הריקודים כשהוא אוחז בנשק ויורה כמה יריות באוויר. לכך התלוו תיעודים אחרים מהחגיגה, שבהם נראים רכבים בנהיגה פרועה בנגב, ורעולי פנים שיורים באוויר לאור יום. אלג'רג'אוי היה היחיד מהמעורבים שהוגש נגדו כתב אישום - אך התיק נגמר בהסדר טיעון, והוא קיבל 18 חודשי מאסר בפועל. אלג'רג'אוי, אגב, זוהה בזכות הקעקועים של תאריך מותו של אביו.
עורך הדין שלו, יוסי לין, אמר במעמד גזר הדין כי "הנאשם מביע חרטה ונטל אחריות. אני סבור שככלל ראוי שבית המשפט לא ייתן עונשים צופים פני עתיד כבדים מתוך מחשבה שלא לכבול אותו בעתיד. מאסר על תנאי ארוך לא יעיל מבחינת ההרתעה. לא ראוי להטיל עונשים צופים פני עתיד שהם חמורים יתר על המידה". בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את הסדר הטיעון לאור קשיים בראיות.

אחד מכתבי האישום האחרונים נגד אלג'רג'אוי הוגש בשנת 2015. לפי כתב האישום שהגישה הפרקליטות, במשך כמה שנים הוא החזיק ברובה M-16, וכן באקדח 9 מ"מ מסוג גלוק, שנגנב בשנת 2007 מאשקלון. הוא אף הצטלם בעבר כשהוא מחזיק בשני כלי הנשק, ומסר אותם לאחיו הצעירים. בנוסף, כתב האישום מייחס לו גם ירי לעבר רכבו של אדם אחר שהיה איתו בסכסוך קרקעות.
עם זאת, כתב האישום המקורי נגד אלג'רג'אוי היה ארוך וחמור עוד יותר, ובו נכתב גם שהוא העביר את הנשק שבו החזיק לחברו כדי שיוכל להרוג אדם אחר - נהג ההסעות נאיף אלאמיטל. כתב האישום הזה בסופו של דבר נמחק בשל קשיים ראייתיים, וגם הנאשמים בהריגה עצמה לא הורשעו.
אלג'רג'אוי הואשם תחילה בקשירת קשר לפשע, סיוע לחבלה בכוונה מחמירה, מתן אמצעים לפשע, סיוע לאחר מעשה ושיבוש מהלכי משפט. במסגרת הסדר הטיעון נמחקו האישומים נגד אלג'רג'אוי שקשורים למותו של אלאמיטל - והפרקליטות הסכימה שיוטלו עליו 30 חודשי מאסר בפועל, ויפעלו שני מאסרים מותנים אחרים, כך שירצה בסך הכול 33 חודשי מאסר בלבד. בסופו של דבר הורשע אלג'רג'אוי בעבירות של החזקת נשק, פזיזות ורשלנות בנשק, ירי באזור מגורים ואיומים.
סנגורו טען בדיון כי הוא לקח אחריות והביע חרטה על מעשיו. "הדבר מאפשר לצפות שהנאשם ישתקם בעתיד", הוסיף. בבית המשפט אמר אלג'רג'אוי כי "אני מצטער על מה שקרה ומביע חרטה".
4 צפייה בגלריה
אירוע ירי ברחוב סמילנסקי בבאר שבע, בו נהרג אחמד אלג'רג'אוי
אירוע ירי ברחוב סמילנסקי בבאר שבע, בו נהרג אחמד אלג'רג'אוי
זירת הרצח, הלילה
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
באחד מהתיקים הראשונים שלו, כשהיה בן 21, הורשע אלג'רג'אוי בעבירה של החזקת נשק בשנת 2013, לאחר שהמשטרה מצאה אצלו קליעי אקדח. בית משפט השלום הטיל עליו אז שישה חודשי מאסר על תנאי והתחשב בהיעדר העבר הפלילי שלו. זמן קצר לאחר מכן כבר הוגש נגדו כתב אישום נוסף, הפעם לבית המשפט המחוזי, בגין אחזקת סמים, לאחר שהמשטרה מצאה חצי קילו הירואין ברכבו.

"נלחמים על הבית"

הרצח התרחש על רקע קריאות רבות למחאה מצד תושבים בנגב, שכועסים על היעדר משילות באזור לטענתם. התסיסה הזו הובילה עוד קודם לכן להודעות הרגעה מצד המשטרה ומצד ראש העיר באר שבע, שהבטיחו לתושבים כי מקרי הפשיעה החמורים באזור - שלרוב גם מתועדים ועולים לרשתות - מטופלים.

מארגון "הוועד להצלת הנגב" נמסר כי "רק אתמול הכרזנו על התארגנות למחאה נגד הפשיעה המתעצמת מצד פורעי חוק מהמגזר הבדואי. אנו זועקים כבר חודשים שזה עלול לעלות בחיי אדם חפים מפשע. כמה שעות לאחר מכן, התרחש הירי במרכז העיר באר שבע. כפי שהתרענו מזמן, לפשיעה אין גבולות גזירה. הירי הזה הוא סנונית ראשונה לבאות ועליית מדרגה חמורה, שמביאה את המיליציות אל תוך עיר המטרופולין של הנגב. הרג של אזרחים חפים מפשע כבר כאן וכבר אינו עניין של זמן".
"אנו קוראים לממשלת ישראל, הפעולות הנדרשות במיידי הן איסוף הנשק הבלתי חוקי ועונשי מינימום בעבירות פשע, ללא שיקול דעת השופט", אמרו, והוסיפו קריאה לתושבים: "מצפים לראותכם במחאה נלחמים יחד איתנו על הבית".
שעות ספורות לפני הרצח הוציאה דוברות המשטרה מסר של הרגעה לציבור, בעקבות קריאות של הוועד להצלת הנגב ואזרחים רבים לטפל בפשיעה במגזר הבדואי. המשטרה מסרה כי מפקד המחוז הדרומי, ניצב פרץ עמר, החליט על הקמת שלוש מפקדות - מפקדת הצירים, מפקדה לבאר שבע ומפקדה לרהט. "המפקדה של העיר באר שבע, בפיקודו של רב-פקד ניבי אוחנה, פועלת במרכזי הקניות הגדולים ובמרחבים הציבורים כנגד ביריונות, השתוללות ועוד", נמסר.
ולא רק בדרום הפשיעה בחברה הערבית מתרחשת באין מפריע. התקרית בבאר שבע מצטרפת לשורה של אירועי ירי בימים ובחודשים האחרונים: מוקדם יותר אמש נפצע ילד בן 6 באורח קשה מאוד מירי לעבר רכב שבו נסע באום אל-פחם. הוריו, אישה בת 19 ובעלה בן ה-26, נפגעו גם הם מהירי באורח קל ובינוני. במקרה אחר אתמול, גבר נפצע באורח קשה מירי בכפר קאסם, ופונה לבית החולים בילינסון בפתח תקווה. במשטרה מסרו כי נסיבות האירוע נבדקות.
הירי בכפר קאסם התרחש כשעתיים לאחר הרצח של העבריין המורשע נעים סורי (56) - שנורה למוות בכניסה לבניין מגוריו בנצרת. סורי השתחרר לפני כארבעה חודשים מהכלא, בתום 19 שנות מאסר - בין היתר על עבירת רצח שבה הורשע. שלשום חוסל ביריות חוסאם עותמאן בן ה-30 בדרך אלנבי בחיפה.