אם אתם מתקשים לעמוד על רגל אחת, זה יכול להיות סימן אזהרה חשוב. אנשים מבוגרים וקשישים שאינם יכולים להתאזן על רגל אחת במשך עשר שניות, נמצאים בסיכון למות בתוך עשר שנים כמעט פי שניים מאלה שכן יכולים, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-British Journal of Sports Medicine.
קראו עוד:
יכולת שיווי המשקל מאפשרת תובנות על מצב הבריאות שלנו. מחקרים קודמים, למשל, מצביעים על כך שחוסר יכולת להתאזן על רגל אחת קשורה לסיכון גבוה יותר לשבץ מוחי. אנשים עם איזון לקוי גם מצליחים פחות במבחנים המעידים על הידרדרות נפשית, מה שמצביע על קשר לדמנציה.
כעת, הגרדיאן הבריטי מדווח כי קבוצה בינלאומית של מומחים מבריטניה, ארה"ב, אוסטרליה, פינלנד וברזיל השלימה מחקר ראשון מסוגו, בן 12 שנים, שבוחן את הקשר בין איזון ותמותה. החוקרים מצאו שחוסר יכולת לעמוד על רגל אחת במשך עשר שניות באמצע החיים ובגיל מאוחר יותר, קשור להכפלה כמעט של הסיכון למוות מכל סיבה שהיא במהלך עשר השנים הבאות.
1 צפייה בגלריה
תנוחת העץ
תנוחת העץ
תנוחת העץ. האיזון נוטה להישמר היטב עד העשור השישי לחיים, אז הוא מתחיל לדעוך במהירות יחסית
(צילום: shutterstock)
למרות שהמחקר תצפיתי בלבד, ממצאיו היו כה חותכים, עד שהחוקרים, בראשות ד"ר קלאודיו גיל אראוחו מהמרפאה לרפואת ספורט בריו דה ז'נרו, מציעים לכלול בדיקת איזון במסגרת בדיקות בריאות שגרתיות למבוגרים.
שלא כמו כושר אירובי, כוח השרירים והגמישות, שיווי המשקל נוטה להישמר היטב עד לעשור השישי לחיים, ואז הוא מתחיל לדעוך במהירות יחסית. במחקרים קודמים עד כה היו מעט נתונים הקושרים איזון לתוצאות קליניות, מלבד נפילות. יחד עם זאת, יכולת האיזון לרוב אינה נכללת בבדיקות בריאות של אנשים בגיל העמידה ומבוגרים, אולי בגלל שאין בדיקה סטנדרטית עבורה.
למרות שהמחקר תצפיתי בלבד, ממצאיו היו כה חותכים, עד שהחוקרים, בראשות ד"ר קלאודיו גיל אראוחו מהמרפאה לרפואת ספורט בריו דה ז'נרו, מציעים לכלול בדיקת איזון במסגרת בדיקות בריאות שגרתיות למבוגרים
המחקר עקב אחר 1,702 אנשים בגילים 51 עד 75 עם הליכה יציבה, בין השנים 2008 ל-2020. המשתתפים התבקשו לעמוד על רגל אחת במשך עשר שניות ללא כל תמיכה נוספת, באופן הבא: להניח את החלק הקדמי של כף הרגל המורמת על החלק האחורי התחתון של הרגל העומדת, תוך שהם שומרים על זרועותיהם לצדדים ומבט קדימה. הותרו עד שלושה ניסיונות בכל אחת מהרגליים.
אחד מכל חמישה (21%) נכשל במבחן. במהלך העשור הבא מתו 123 ממשתתפי המחקר מסיבות שונות. לאחר התייחסות למאפיינים כמו גיל ומין, נמצא שחוסר יכולת לעמוד ללא תמיכה על רגל אחת במשך עשר שניות היה קשור לסיכון מוגבר של 84 אחוז למוות מכל סיבה שהיא.
יש לקחת בחשבון את מגבלות המחקר, כולל העובדה שכל משתתפיו היו ממוצא ברזילאי, כך שממצאיו עשויים שלא להיות ישימים בצורה רחבה יותר. עם זאת, החוקרים הגיעו למסקנה כי מבחן האיזון של עשר שניות "מספק משוב מהיר ואובייקטיבי למטופל ולאנשי מקצוע בתחום הבריאות בנוגע לאיזון סטטי", ו"מוסיף מידע שימושי לגבי סיכון תמותה בקרב גברים ונשים בגיל העמידה ומעלה".