הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר אמש (יום ראשון) בטקס חילופי מפקד פיקוד העורף כי "חסימת איראן מפני התגרענות באמצעות דיפלומטיה היא הדרך המועדפת, אבל ההיסטוריה הוכיחה פעמים רבות שדיפלומטיה יכולה להיכשל או להצליח לפרק זמן בלבד - ואז לחוות הפרה או בגידה".
6 צפייה בגלריה
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס זיכרון להרוגי אסון המסוקים
הרמטכ"ל אביב כוכבי בטקס זיכרון להרוגי אסון המסוקים
הרמטכ"ל כוכבי. "אפשר לחוות הפרה או בגידה"
(צילום: נחום סגל)
בכך כוכבי מצטרף לעמדה שבה מחזיק לפי דיווחים ראש המוסד דדי ברנע, בניגוד לעמדתם של אלופי המטכ"ל ואנשי אגף המודיעין של צה"ל. כפי שציינו פרשנינו בעבר, בעוד ברנע מאמין שכל הסכם שייחתם עם איראן ויוביל לזרימה של מיליארדים לקופתה יהיה הסכם גרוע, הגישה שאותה מוביל ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה אומרת שישראל צריכה לתמוך בכל מה שיעכב את העשרת הגרעין באיראן, כולל חזרה להסכם מ-2015, שלו גם חסרונות רבים ובהם פקיעתו בעוד שנים בודדות.
כוכבי, שיסיים את תפקידו בחודשים הקרובים, אמר גם כי "הכנת העורף למלחמה היה נושא חשוב מיום הקמת המדינה, אבל הוא הפך לדרישה שהולכת ומתגברת עם השנים. זו משימה שחייבת להיות מואצת בשנים הקרובות, במיוחד לנוכח האפשרות שנידרש לפעול כנגד איום הגרעין, והיא צריכה להיות חלק מההכנות האינטנסיביות שאנו מקדמים ליום פקודה".
6 צפייה בגלריה
אלוף אהרון חליוה ודוד ברנע
אלוף אהרון חליוה ודוד ברנע
הרמטכ"ל מצטרף לעמדת ראש המוסד, ומתנגד לעמדת ראש אמ"ן. דדי ברנע ואלוף אהרון חליוה
(צילום: דובר צה"ל, רועי אברהם, לע"מ)
"צה"ל ממשיך להתכונן לתקיפה באיראן באופן נמרץ ומשתי סיבות", אמר כוכבי. "הראשונה, למקרה שלא יהיה הסכם ותוכנית הגרעין האיראנית תמשיך להתרחב. והשנייה, למקרה שיהיה הסכם זהה או דומה להסכם הקודם, שמשמעותו הסכם רע, היוצר לאיראן תנאים להפוך למדינה גרעינית זמן קצר לאחר מועד סיומו".
"צה"ל חייב להיערך לכל התפתחות ולכל תרחיש", הדגיש כוכבי. "הכנת אופציה צבאית כנגד תוכנית הגרעין האיראנית היא חובה מוסרית וצו הביטחון הלאומי. היערכות לפעולה צבאית כנגד תוכנית הגרעין נמצאת במוקד ההכנות בצה"ל, והיא כוללת מגוון תוכניות מבצעיות, הקצאת משאבים רבים, הצטיידות באמל"ח מתאים, מודיעין ואימונים. צה"ל מעמיד יכולת צבאית ליום שבו הדרג המדיני יבקש להחליט".
6 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
נשיא ארה"ב בסיור ביטחוני בנתב"ג
כוכבי עם לפיד, גנץ והנשיא ביידן, שחותר לחזרה. "הסכם זהה או דומה לקודם - משמעותו הסכם רע"
(צילום: מארק ישראל סלם)
מפקד פיקוד העורף היוצא הוא אלוף אורי גורדין, שצפוי להתמנות למפקד פיקוד הצפון. את גורדין החליף אמש אלוף רפי מילוא, שנחשב לאחד הקצינים המוערכים בצה"ל וזכור מהתקרית לפני כשלוש שנים, שבה חצה עם חייליו את הגבול ללבנון דרך מנהרת חיזבאללה. את דבר החצייה פרסם יוסי יהושוע ב"ידיעות אחרונות".
בתוך כך, שר הביטחון בני גנץ וכוכבי נפגשו אתמול עם מפקד פיקוד המרכזי האמריקני, הגנרל מייקל קורילה. שר הביטחון אמר בסיום פגישתם כי הם "דנו ביחסים המיוחדים בין מערכות הביטחון של ישראל וארה"ב, שהשתקפו היטב בביקור המצוין והחשוב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור. הדגשתי בפני קורילה, את התפקיד החיוני של סנטקום (פיקוד המרכז האמריקני) בקידום שיתוף הפעולה במרחב המזרח התיכון ובשמירה על היציבות. בשיחתנו, התמקדנו באתגרים האזוריים, בדגש על התוקפנות האיראנית, ובצורך להעמיק את הפעילות עם כלל השותפים".
6 צפייה בגלריה
ביקור מפקד סנטקום בצה״ל
ביקור מפקד סנטקום בצה״ל
סיורים בבסיסי חיל האוויר. גנרל קורילה עם הרמטכ"ל
(צילום: דובר צה"ל)
6 צפייה בגלריה
ביקור מפקד סנטקום בצה״ל
ביקור מפקד סנטקום בצה״ל
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
מדובר צה"ל נמסר שמטרת הביקור של קורילה הייתה "קידום נושאים מבצעיים". לפי צה"ל, "הגנרל החל את ביקורו במתחם מנהלת 'חומה' של משרד הביטחון, הנמצא בבסיס חיל האוויר בפלמחים, שם נועד עם הרמטכ"ל. בפגישה דנו השניים בנושא האיומים הביטחוניים במרחב המזרח התיכון והמפרץ, והצורך בשמירה על היציבות האזורית והגנה על עתידן המשותף של המדינות. בהמשך קיימו פאנל מקצועי לסיכום הפורום האסטרטגי-מבצעי שהתקיים בחודש שעבר בין בכירי צה"ל לבכירי סנטקום והמטות המשולבים. הגנרל ביקר ביחידת טילי החץ 'חרב מגן', שם נסקרה פעילות ההגנה האווירית הרב-שכבתית של צה"ל".
קורילה סייר גם בבסיס חיל האוויר בחצור, שם צפה במערכות ההגנה האוויריות הרב-שכבתיות, בהן כיפת ברזל, חץ 2, חץ 3 וקלע דוד (שרביט קסמים). משם המשיך לביקור במרכז ניהול תמונה בליסטית (מנת"ב), האחראי על מתן ההתרעות לעורף, ובמתחם "קוברה" של הצבא האמריקני הנמצא בבסיס.
6 צפייה בגלריה
ביקור מפקד סנטקום בצה״ל
ביקור מפקד סנטקום בצה״ל
גנרל קורילה עם סגן הרמטכ"ל הרצי לוי. המטרה: "שמירה על יציבות"
(צילום: דובר צה"ל)
לפי צה"ל, "זהו מפגש נוסף ברצף המפגשים המקדם את התוכניות המשותפות של צה"ל עם צבא ארה"ב, לשמירה על ביטחון ויציבות במזרח התיכון ולקידום יכולות ותוכניות מבצעיות". כוכבי עצמו אמר כי "האינטרסים המשותפים לארה"ב ולישראל והמשך ההתמודדות עם האתגרים ביטחוניים במזרח התיכון הינם סיבה מרכזית לשיתוף הפעולה ההדוק בין צבא ארה"ב לצה"ל. במסגרת זו אנחנו מקדמים תוכנית הגנה חדשנית שעתידה לספק מענה מבצעי רחב ומדויק לאיומים השונים במרחב. במקביל, אנו מתאמנים ומפתחים יכולות התקפיות למעגלים רחבים ומול איומים מתפתחים".
קורילה עצמו אמר כי "במהלך ביקורי בתל אביב וירושלים, נפגשתי עם מפקדי צה"ל כדי לדון בחשיבות מערכת משולבת של הגנה אווירית מפני טילים. זאת לצד הצורך והחשיבות בשיתוף פעולה ביטחוני אזורי משמעותי. כפי שאמר הנשיא ביידן בשבוע שעבר וכפי שהדגיש שר ההגנה לויד אוסטין, מחויבותה של ארה"ב לישראל נשארת איתנה. ביטחון אזורי נותר מטרה עליונה עבור סנטקום ועבור צה"ל כאחד".
פורסם לראשונה: 21:03, 17.07.22